Μαρ
10

ΝΕΟΣ ΚΟΚ - Ριζικές αλλαγές και πρόστιμα βάσει… εισοδήματος
Εκτύπωση

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px}

Προβλέπει μείωση 40% σε όλα τα πρόστιμα και τριπλάσια προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του οδηγού - Στο νέο νομοσχέδιο οι παραβάσεις ταξινομούνται σε κατηγορίες επικινδυνότητας, ενώ αυξάνεται το όριο ταχύτητας στους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους

 

Μείωση προστίμων, αυστηροποίηση των ποινών σε ορισμένες κατηγορίες παραβάσεων, αλλά και η μικρή αύξηση του ορίου ταχύτητας στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους προβλέπει το σχέδιο νόμου που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Υποδομών.

Ταυτόχρονα, προβλέπει διατάξεις με τις οποίες δυσχεραίνεται η δραστηριότητα των εταιρειών που έχουν αναπτύξει διαδικτυακές εφαρμογές αναζήτησης ταξί.

Η συζήτηση επί του νομοσχεδίου στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής, αναμένεται να ξεκινήσει εντός των ημερών. Αναφορικά με τον κλάδο των ταξί, το νομοσχέδιο επιχειρεί να ρυθμίσει συνολικά τη λειτουργία των εταιρειών διαδικτυακής μεσολάβησης για τη μίσθωση ταξί. Παράλληλα προσαρμόστηκε στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, με την οποία κρίθηκε ότι οι υπηρεσίες της Uber συνιστούν μεταφορικό έργο.

Με βάση τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, οι εταιρείες διαμεσολάβησης(Mytaxi, Taxiplon, Uber κ.λπ.) καλούνται πλέον να αποκτήσουν ειδική άδεια και να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα.

Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει την ομαδοποίηση των παραβάσεων βάσει της επικινδυνότητας, τη μείωση ορισμένων προστίμων, την κατάργηση άλλων και την προσαρμογή του ύψους τους στο εισόδημα του παραβάτη. Η αναθεώρηση του ΚΟΚ έχει προαναγγελθεί εδώ και πολλούς μήνες, ωστόσο ορισμένες από τις... προωθούμενες προβλέψεις έχουν ήδη απαλειφθεί.

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει μείωση 40% σε όλα τα πρόστιμα και τριπλάσια προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του κάθε παραβάτη οδηγού.

Για παραβάσεις, όπως η χρήση κινητού, η έλλειψη κράνους και ζώνης ασφαλείας, η στάθμευση σε ράμπες ή η παρεμπόδιση της διάβασης των ατόμων με αναπηρία και η χρήση της Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης στους αυτοκινητοδρόμους, αναμένονται τσουχτερά πρόστιμα, τα οποία θα καθοριστούν με υπουργικές αποφάσεις.

Στο νέο νομοσχέδιο οι παραβάσεις ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες: Στις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Η διαβάθμιση θα γίνει μετά από εισήγηση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας. Επίσης προβλέπονται δύο πρόσθετες κατηγορίες: Της πολύ υψηλής συχνότητας και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο κατηγορίες θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.

Σε όλες αυτές τις παραβάσεις (εξαιρούνται προσπεράσεις φορτηγών που η ποινή ορίζεται σε 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) προβλέπονται μηδενικά πρόστιμα, αλλά διοικητικά μέτρα που είναι η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες.

Η διαφοροποίηση της φιλοσοφίας του νέου ΚΟΚ αποτυπώνεται στη βασική αρχή της αναλογικότητας μεταξύ επικινδυνότητας της παράβασης και επιπτώσεων αυτής στην οδική ασφάλεια.

Παράλληλα προβλέπει τη διαβάθμιση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα (χαμηλή, μεσαία, υψηλή). Πέραν αυτής της κατηγοριοποίησης γίνεται διαχωρισμός ανάλογα με τη φύση της παράβασης σε δύο κατηγορίες πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς.

Σε περίπτωση χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς ακουστικά ή σύστημα ανοιχτής ακρόασης προβλέπεται απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Το ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται και στην περίπτωση στάθμευσης σε ράμπα ή σε θέση ΑμεΑ, όπως επίσης και στην περίπτωση της χρήσης της ΛΕΑ.

Αφαίρεση πινακίδων και διπλώματος για 60 ημέρες προβλέπεται για τη μη χρήση ζώνης ή κράνους, τη μη χρήση παιδικού καθίσματος και τη ρίψη τσιγάρων (ή άλλων αντικειμένων που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά) έξω από το παράθυρο.

Δυναμική είσοδο στον ΚΟΚ κάνουν τα... ποδήλατα. Το νέο πλαίσιο κανόνων καθορίζει συγκεκριμένες προβλέψεις για την κυκλοφορία ποδηλάτων με δεδομένη την αυξητική τάση που παρατηρείται στην κυκλοφορία τους μέσα στις πόλεις.

Συγκεκριμένα, καθορίζεται η ειδική σήμανση οδών με πινακίδες για τα ποδήλατα, ενώ η οριζόντια σήμανση προβλέπει κατά μήκος και κατά πλάτος του οδοστρώματος ειδικές διαγραμμίσεις.

Παράλληλα οι ποδηλάτες θα... αποκτήσουν τα φανάρια τους. Αυστηροποιούνται επίσης τα κριτήρια για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές. Αναλυτικά, θεσπίζεται ενιαίο όριο ηλικίας στα 55 έτη για οδηγούς λεωφορείων στο πλαίσιο του έργου μεταφοράς μαθητών.

Το ηλικιακό όριο θα επιτρέπεται να παραταθεί μέχρι το 65ο έτος. Προϋπόθεση όμως είναι ανά πενταετία να διεξάγονται ιατρικές εξετάσεις, δοκιμασία προσόντων (πρακτική εξέταση στον δρόμο) και έλεγχος συμπεριφοράς.

Πρόστιμα ανάλογα

με το εισόδημα

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, με κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών επιτρέπεται, προκειμένου τα επαπειλούμενα διοικητικά πρόστιμα να επιτελούν αποτελεσματικά την προληπτική και κυρωτική λειτουργία τους, να θεσπίζονται εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, με βάσει τα οποία μπορεί να αυξάνεται το ύψους των δοικητικών προστίμων μέχρι το τριπλάσιο του βασικού προστίμου.

Για την έκδοση της απόφασης αυτής μπορεί να λαμβάνονται υπόψη δεδομένα από την ελληνική στατιστική αρχή και άλλες αρχές και επιστημονικούς ή άλλους φορείς.

Προβλέπεται ακόμη, η μείωση οριζόντια 40% όλων των διοικητικών προστίμων με εξαίρεση τις παραβάσεις που συνδέονται με την κατανάλωση αλκοόλ, την πινακίδα Ρ2 (στοπ) και τον ερυθρό σηματοδότη, καθώς και τις παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων.

Από την κατηγορία της επιβολής προστίμων με εισοδηματικά κριτήρια, εξαιρούνται σειρά από σοβαρές παραβάσεις, όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων, κ.λπ.

Αλλαγές προβλέπονται και για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, για τα οποία θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των παράνομων κυκλωμάτων.

Μεταξύ άλλων, θεσπίζονται συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, η ημερομηνία ταξινόμησης, η βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με το ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης κ.ά. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή, που θα δηλώνει ότι έχει λάβει υπόψη του όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία.

Στο υπουργείο Μεταφορών θα δημιουργηθεί Ψηφιακό Μητρώο Οδικών Μεταφορών, στο οποίο θα καταγράφονται ψηφιακά, ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας, κ.λπ.

Σήμερα, για να γίνουν οι έλεγχοι αυτοί στις μεταφορικές εταιρείες απαιτούνται μικτά κλιμάκια από τρεις υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη αποτελεσματικότητα.

Οι πινακίδες κυκλοφορίας

Αναφορικά με τις πινακίδες κυκλοφορίας, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι κάθε πινακίδα που θα αφαιρείται, θα καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, όπου θα τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Μεταφορών.

Σε ό,τι αφορά στα οχήματα που είναι σε ακινησία, μετά την πάροδο 2 ετών, η αρμόδια ΔΟΥ θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας τους. Σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης.

Οι αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες θα χορηγούν βεβαίωση καταστροφής των πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη – κατόχου του οχήματος.

Τα βαρέα οχήματα

Στο στόχαστρο του ελεγκτικού μηχανισμού θέτει ο νέος ΚΟΚ και τους επαγγελματίες οδηγούς βαρέων οχημάτων. Σε περίπτωση που κινούνται συνεχώς στην αριστερή λωρίδα ή τη χρησιμοποιούν για προσπεράσεις, προβλέπεται η απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.

Σε περίπτωση υποτροπής το δίπλωμα αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επανέκδοση αυτού.

Η επικινδυνότητα

Εν γένει οι παραβάσεις διαβαθμίζονται ανάλογα την επικινδυνότητά τους σε:

1. Χαμηλής αξιολόγησης/ επικινδυνότητας που τιμωρούνται με επίπληξη και διοικητικό πρόστιμο έως 300 ευρώ.

2. Μεσαίας αξιολόγησης / επικινδυνότητας που τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο από 301 έως 600 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης

3. Υψηλής αξιολόγησης / επικινδυνότητας που τιμωρούνται επιβολή διοικητικού προστίμου 600 ευρώ και με αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 6 μήνες

Για παραβάσεις που συνδέονται με χρήση αλκοόλ, τοξικών ουσιών ή ναρκωτικών ουσιών, ο υπαίτιος τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για ένα έτος.

Για να καταταχθούν στις παραπάνω κατηγορίες οι παραβάσεις του ν. 2696/1999 (Α’57) "Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας", όπως ισχύει, και να καθοριστούν τα διοικητικά πρόστιμα και οι διοικητικές κυρώσεις ανά κατηγορία παράβασης, αλλά και η διαδικασία βεβαίωσης και επιβολής αυτών από τα αρμόδια όργανα θα απαιτηθεί απόφαση του υπουργού Υποδομών.

Η αύξηση του ορίου ταχύτητας

Με το άρθρο 30, δεδομένου ότι η κίνηση με πολύ χαμηλή ταχύτητα σε αυτοκινητοδρόμους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα, προβλέπεται ως κατώτατο όριο ταχύτητας τα 70 χλμ. ανά ώρα.

Το νομοσχέδιο αναφέρει ότι λόγω του μεγάλου αριθμού ατυχημάτων που έχουν σημειωθεί με ελαφρές και βαριές τετράτροχες μοτοσικλέτες έως 125 κυβικά εκατοστά, εισάγεται απαγόρευση κυκλοφορίας σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους του άρθρου 1 του ΚΟΚ, ενώ προβλέπεται ότι τις οδούς αυτούς επιτρέπεται να τις διασχίζουν μόνο κάθετα.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος