Οκτ
10

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ - Οι φόροι εκτοξεύουν την τιμή εκκίνησης…
Εκτύπωση

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}

- Οι επαγγελματίες του κλάδου εκτιμούν πως η τιμή που θα ξεκινήσει η διάθεση, σε πέντε ημέρες θα ξεπερνά το 1,14 ευρώ το λίτρο! – Κατά 40% μειώθηκε η διάθεση στη χώρα τα χρόνια της κρίσης

- 255 εκ. ευρώ, έσοδα χάνονται κάθε χρόνο στις αντλίες των πρατηρίων

 

Στο 1,14 ευρώ το λίτρο εκτιμάται η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης με τα τωρινά δεδομένα των διεθνών τιμών του αργού και της ισοτιμίας δολαρίου ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, μια εβδομάδα πριν από την έναρξη της διάθεσης του καυσίμου.

Η τιμή, όπως ανέφερε, μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Ρομπέρτο Καραχάννας, είναι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι λόγω της ανόδου των διεθνών τιμών, ενώ η κατανάλωση όχι μόνο στο πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά συνολικά στα υγρά καύσιμα μειώθηκε στην περίοδο της κρίσης κατά 40%.

Βασική αιτία τόσο για τη μείωση της κατανάλωσης όσο και για την παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία), κατά τον ΣΕΕΠΕ, είναι η υψηλή φορολογία που κυμαίνεται από 50 ως 75% της τελικής τιμής ανάλογα με το είδος καυσίμου.

Ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ επικαλούμενος στοιχεία της ΑΑΔΕ για τους ελέγχους στην αγορά καυσίμων προσδιόρισε με αναγωγή τις απώλειες εσόδων του Δημοσίου από το λαθρεμπόριο, μεταξύ 123 και 255 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

«Το τελευταίο διάστημα με τη δραστηριοποίηση της ΑΑΔΕ έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα προόδου, αλλά συνεχίζουν να υπάρχουν εκκρεμότητες που επιτρέπουν σε επιτήδειους να συνεχίζουν ανεμπόδιστα την παραβατικότητα» τονίζει ο ΣΕΕΠΕ.

Μεταξύ χαρακτηριστικών περιπτώσεων που αναφέρθηκαν είναι πρατήρια τα οποία εμφανίζουν μεγάλες πωλήσεις, αλλά ελάχιστες παραγγελίες από την επίσημη οδό, όπως και η αδικαιολόγητη αύξηση της κατανάλωσης βιομηχανικού υγραερίου που οφείλεται στο γεγονός ότι διοχετεύεται στην κίνηση οχημάτων επειδή έχει πολύ χαμηλότερο φορολογικό συντελεστή από το υγραέριο κίνησης (60 ευρώ ανά μετρικό τόνο έναντι 430).

Αίτημα του ΣΕΕΠΕ είναι να οριστεί υψηλόβαθμο στέλεχος, ως διαχειριστής / συντονιστής του έργου καταπολέμησης του λαθρεμπορίου (project manager), ο οποίος θα πρέπει να εξουσιοδοτηθεί με αποφασιστικές αρμοδιότητες.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ εξακολουθούν να υπάρχουν λειτουργικές και τεχνικές εκκρεμότητες για τη λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών ενώ δεν έχει ολοκληρωθεί και η απογραφή των δεξαμενών στα πρατήρια. Εκκρεμεί ακόμη η έκδοση των ΚΥΑ για εφαρμογή του συστήματος εισροών - εκροών σε όλους τους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων όπως και για τον καθορισμό προδιαγραφών, διαδικασίας κλπ. για την εγκατάσταση συστήματος GPS σε βυτιοφόρα και αποστολής δεδομένων στην Γ.Γ.Π.Σ.

Ο ΣΕΕΠΕ επισημαίνει τέλος, δυσμενείς επιπτώσεις στον κλάδο από την εφαρμογή των Οδηγιών για την εξοικονόμηση καυσίμων και την αύξηση ενεργειακής απόδοσης. Η ελληνική νομοθεσία επιβάλλει στις εταιρίες εμπορίας να εξασφαλίσουν μείωση της κατανάλωσης καυσίμων με μέτρα όπως εκσυγχρονισμός / αντικατάσταση καυστήρων θέρμανσης, σεμινάρια για οικονομικά οδήγηση κ.α.

Οι πρατηριούχοι των Ιωαννίνων

Ο αντιπρόεδρος των βενζινοπωλών των Ιωαννίνων, Θανάσης Παπαδόπουλος σε δηλώσεις του χθες, εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για την υπάρχουσα κατάσταση.

Προβληματισμό που συλλογικά έχουν καταθέσει στο υπουργείο Οικονομικών ζητώντας να καταργηθούν οι φόροι και το πετρέλαιο θέρμανσης να πωλείται στα 0,70 λεπτά το λίτρο ώστε όλοι να μπορούν να το προμηθευτούν και να ζεσταθούν.

«Έχουμε ζητήσει την κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Με αυτό τον τρόπο θα μπορεί ο καταναλωτής να προμηθευτεί πετρέλαιο για να ζεσταθεί τους μήνες του χειμώνα» εξηγεί ενώ παράλληλα αναφέρεται και στην διαδικασία που ακολουθείται με τον «Ήφαιστο», το πρόγραμμα δηλαδή στο οποίο μπαίνουν οι πρατηριούχοι για να καταθέσουν τα δικαιολογητικά για το επίδομα θέρμανσης που δικαιούνται ολοένα και πιο λίγοι καταναλωτές.

«Περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει και με το πλεόνασμα. Εμείς έχουμε ζητήσει να αλλάξει η πολιτική. Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση ελπίζει ότι η Κομισιόν θα συμφωνήσει για την ύπαρξη υπερπλεονάσματος και είναι πιθανή η καταβολή έκτακτου ειδικού μερίσματος» τονίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Υπέρ των ελέγχων

Στο μεταξύ, αναφερόμενος στην ανακοίνωση από το Τμήμα Εμπορίου και Τουρισμού της Διεύθυνσης Ανάπτυξης Ιωαννίνων για τον δειγματοληπτικό έλεγχο σε πρατήριο των Ιωαννίνων, όπου διαπιστώθηκε ότι το δείγμα πετρελαίου κίνησης diesel best action βρέθηκε μη κανονικό επειδή είχε χαμηλό σημείο ανάφλεξης [50,0º C αντί του ελάχιστου επιτρεπομένου ορίου 55 º] και το οποίο χαρακτηρίζεται εύφλεκτο και ως εκ τούτου επικίνδυνο και αποκλείεται από την κατανάλωση, συντάχτηκε με τους ελέγχους και κάλεσε τους πρατηριούχους να λαμβάνουν δείγμα πριν ξεφορτώσει το βυτίο που τους προμηθεύει καύσιμα.

«Είμαστε υπέρ των ελέγχων που θα πρέπει να διενεργούνται σε κάθε περίπτωση», κατέληξε ο κ. Παπαδόπουλος.

Χάνονται 225 εκ. ευρώ κάθε χρόνο

Τέλος, τα έσοδα μιας μικρής αποκρατικοποίησης κοστίζει στο δημόσιο ταμείο η αβελτηρία και η διαχρονική απροθυμία των κυβερνήσεων να καταπολεμήσουν αποτελεσματικά το λαθρεμπόριο και την παραβατικότητα εν γένει στον κλάδο των καυσίμων.

Μάλιστα κατά την καθιερωμένη συνάντηση των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών με τους εκπροσώπους του τύπου, ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Ρ. Καραχάννας, επικαλέστηκε τις πρόσφατες ανακοινώσεις της ΑΔΑΕ, για να ποσοτικοποιήσει το κόστος από τη νοθεία στα καύσιμα.

Συγκεκριμένα, προ ημερών η ΑΔΑΕ ανακοίνωσε ότι από έλεγχο των στοιχείων στο σύστημα εισροών εκροών προκύπτει παραβατικότητα 15,9% ενώ από τον ποιοτικό έλεγχο προκύπτει παραβατικότητα 10,9%.

Το δεύτερο νούμερο που αφορά σε τελωνειακές παραβάσεις, μεταφράζεται σε 650 χιλιάδες τόνους καύσιμου που διατέθηκαν στην αγορά χωρίς να έχουν φορολογηθεί, ποσότητα που ισοδυναμεί με ένα ποσό μεταξύ 125 έως 255 εκατ. ευρώ (ανάλογα με την αναγωγή που θα κάνει κανείς) φόρους που ποτέ δεν εισπράχθηκαν από το κράτος.

Είναι η πρώτη φορά που έχουμε μια επίσημη μαρτυρία για το τι συμβαίνει στην αγορά ανέφερε ο κ. Καραχάννας, προσθέτοντας ότι εάν δεν παταχθεί το λαθρεμπόριο δεν θα δει ο κλάδος άσπρη μέρα.

Και όμως, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, οι δεσμεύσεις της πολιτείας για καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και της παραβατικότητας, δεν έχουν υλοποιηθεί:

- Για το σύστημα εισροών εκροών βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα 4 εφαρμοστικές διαδικασίες ώστε να είναι λειτουργικό και να ξεκινήσει η λειτουργία του: απογραφή δεξαμενών και χορήγηση αριθμών μητρώου, η έκδοση της ΚΥΑ για τον τρόπο, το χρόνο, το είδος και τη συχνότητα αποστολής δεδομένων στη ΓΓΠΣ, ο καθορισμός της διαδικασίας για το χειρισμό των ενδείξεων alarm, η εφαρμογή φίλτρων στη ΓΓΠΣ για έλεγχο σε πραγματικό χρόνο του συστήματος για περιπτώσεις παραβίασης, ώστε να μπορεί να γίνεται διασταύρωση των τιμολογίων.

- Για το GPS στα βυτιοφόρα, εκκρεμούν δύο ΚΥΑ για τις προδιαγραφές της διαδικασίας εγκατάστασης και την εφαρμογή του συστήματος εισροών εκροών σε όλους τους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας

- Για το παρεμπόριο στο υγραέριο, που αποτελεί μια νέα πηγή παρεμπορίου και λαθρεμπορίου έχουν κατατεθεί συγκεκριμένες προτάσεις καταπολέμησης της παράνομης εμφιάλωσης και της διακίνησης βιομηχανικού υγραερίου με χαμηλό ΕΦΚ ως υγραερίου κίνησης.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος