Νοε
02

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ - Και με τη… βούλα το νέο αναπτυξιακό «εργαλείο»
Εκτύπωση

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica} span.s1 {font: 12.0px 'Zapf Dingbats'}

Ανάπτυξη με συγκεκριμένες προτεραιότητες, προβλέπει το νέο ΠΧΠ που συνυπογράφηκε χθες από τον υπουργό Περιβάλλοντος Γ. Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Σ. Φάμελλο - Προωθείται κατά προτεραιότητα η θεσμοθετημένη προστασία της λίμνης ως Περιφερειακό Πάρκο

 

Ένα πραγματικά πολύτιμο εργαλείο για την ανάπτυξη της Ηπείρου, με συγκεκριμένες προτεραιότητες, αποτελεί για την Περιφέρειά μας, το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, το οποίο εγκρίθηκε και συνυπογράφηκε από τον υπουργό Περιβάλλοντος Γιώργο Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Σωκράτη Φάμελλο.

Το πιο σημαντικό στοιχείο του Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδιασμού, είναι ότι προωθείται κατά προτεραιότητα και η θεσμοθετημένη προστασία της λίμνης Παμβώτιδας ως Περιφερειακού Πάρκου.

Στις προτεραιότητες του Χωροταξικού Σχεδιασμού είναι ο τουρισμός, η ενέργεια, οι μεταφορές και γενικότερα ο ρόλος της Περιφέρειας στον άξονα Αδριατικής – Ιονίου.

Όπως τονίζεται στο ΠΧΠ Ηπείρου, στις νέες γεωπολιτικές συνθήκες που αναμένεται να διαμορφωθούν στο μέλλον περιλαμβάνονται: α) η πιθανή εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στον χερσαίο χώρο της Ηπείρου, αλλά και στη θαλάσσια περιοχή του Β. Ιονίου, β) η ένταξη της Αλβανίας στην Ε.Ε. και γ) η βελτίωση των συνθηκών που απαιτούνται για την ενοποίηση του παράκτιου «τουριστικού χώρου» των Δυτικών Βαλκανίων από τη Βενετία ως τη νότια Πελοπόννησο.

Πιο συγκεκριμένα οι προτεραιότητες του ΠΧΠ Ηπείρου είναι:

• Βελτίωση και αξιοποίηση της διεθνούς αναγνωρισιμότητας και της γεωπολιτικής θέσης της Περιφέρειας, στη βάση ενός εξωστρεφούς προτύπου ανάπτυξης.

• Αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Περιφέρειας με κριτήριο τη βελτίωση των τοπικών κοινωνικών και οικονομικών παραμέτρων.

• Υποστήριξη της δημογραφικής δυναμικής, περιορισμός του ποσοστού ανεργίας σε επίπεδα συγκρίσιμα με τον εθνικό μέσο όρο και άμβλυνση των αντιθέσεων μεταξύ αστικών κέντρων και αγροτικής ενδοχώρας.

• Βελτίωση των προϋποθέσεων αξιοποίησης των διαθέσιμων για:

− την ενίσχυση, εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση της πρωτογενούς παραγωγής

− τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των μεταποιητικών επιχειρήσεων και τη σύνδεσή τους με την έρευνα και την καινοτομία

− την αναβάθμιση του τριτογενούς τομέα μέσα από τη στοχευμένη ενίσχυση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων: α) διαμόρφωση ισχυρής και διακριτής τουριστικής ταυτότητας, β) υποστήριξη του ερευνητικού έργου του Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, γ) αναβάθμιση της ποιότητας και βελτίωση της ελκυστικότητας των υποδομών Υγείας στην ευρύτερη περιοχή (Β. Ιόνιο, Ν. Αλβανία).

• Ενίσχυση του ρόλου των αστικών κέντρων της Περιφέρειας και ιδίως των Ιωαννίνων, μέσα από την αξιοποίηση και ολοκλήρωση των νέων μεταφορικών δικτύων και της διοικητικής αναδιάρθρωσης, με προοπτική τη διαμόρφωση αστικών πόλων με διαπεριφερειακό και διεθνή ρόλο.

• Έλεγχος της εκτός σχεδίου δόμησης, διαχείριση των οχλουσών χρήσεων, ενίσχυση του ρόλου των οικισμών στην κατεύθυνση της λειτουργικής, χωρικής και θεματικής ολοκλήρωσης του οικιστικού δικτύου.

• Προστασία, ανάδειξη και αξιοποίηση του φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου και του τοπίου, έλεγχος και περιορισμός των πηγών ρύπανσης, βελτίωση της ποιότητας των φυσικών και πολιτιστικών πόρων.

• Παροχή κατευθύνσεων χωρικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού στον υποκείμενο ή θεματικά εξειδικευμένο σχεδιασμό της Περιφέρειας.

Οι βασικοί αναπτυξιακοί άξονες είναι:

Ο εγκάρσιος άξονας Ανατολής – Δύσης (Εγνατία Οδός): Η λειτουργία της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων διευκολύνει τους όρους διαπεριφερειακής και διεθνούς ένταξης της Ηπείρου στις αναπτυξιακές προοπτικές της ευρύτερης περιοχής.

Ο κεντρικός άξονας Βορρά – Νότου / Δυτικός Άξονας (Ιόνια Οδός): Ο άξονας Κακκαβιά – Ιωάννινα – Άρτα – Αιτωλοακαρνανία συγκεντρώνει κατά μήκους του ένα σημαντικό τμήμα των παραγωγικών δραστηριοτήτων του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της Ηπείρου. Η προοπτική επέκτασής του μέχρι τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, μπορεί να αποτελέσει σημαντικό αναπτυξιακό εργαλείο.

Ο παράκτιος Ιόνιος άξονας: Η τουριστική ανάπτυξη περιοχών του παρακτίου μετώπου της Ηπείρου, αλλά κυρίως οι δυνατότητες περαιτέρω αξιοποίησης των πόρων του, διαμορφώνουν μια διακριτή αναπτυξιακή ταυτότητα στο παράκτιο μέτωπο με κατεύθυνση τον τουρισμό. Η περιοχή πρέπει να αντιμετωπίζεται ως σημαντικό τμήμα του ενιαίου διεθνούς παράκτιου και νησιωτικού χώρου Αδριατικής – Ιονίου.

Η οροσειρά της Πίνδου: Πρόκειται για έναν «δυνάμει» άξονα που σχετίζεται με τη διαχείριση, προβολή, ήπια αξιοποίηση και προστασία του φυσικού πλούτου και του πολιτιστικού κεφαλαίου των ορεινών περιοχών (δύο τμήματα: Τζουμέρκα – Μέτσοβο και Ζαγοροχώρια - Κόνιτσα – Μαστοροχώρια).

Ο Στ. Καλογιάννης

Εξάλλου, σε γραπτή του δήλωση ο πρώην υφυπουργός, Σταύρος Καλογιάννης, αναφέρεται στην έγκριση του Περιφερειακού Χωροταξικού.

Μεταξύ άλλων επισημαίνει και τα εξής: «Η διαδικασία αναθεώρησης του Περιφερειακού Χωροταξικού ξεκίνησε το 2011, η μελέτη του ολοκληρώθηκε το 2014, το φθινόπωρο του 2015 είχε ολοκληρωθεί και η διαδικασία διαβούλευσης. Έκτοτε βρισκόταν στα χέρια του Υπουργού Περιβάλλοντος προς έγκριση.

Χρειάστηκαν δηλαδή τρία ολόκληρα χρόνια για να υπογράψει τη σχετική Απόφαση ο Υπουργός! Κατέθεσα τεκμηριωμένες προτάσεις (που εκδόθηκαν το 2012 σε βιβλίο από το Τεχνικό Επιμελητήριο) κι έκανα, επανειλημμένα, παραστάσεις στο Υπουργείο, για την άμεση θεσμοθέτηση του Πλαισίου. Όλα έπεφταν στο κενό, χωρίς καμία απολύτως δικαιολογία. Επρόκειτο για προκλητική αδιαφορία, για πολιτική ανικανότητα ή για κάτι άλλο που δεν γνωρίζουμε;

Μόνον ορισμένα από τα ουσιαστικά σχέδια και δραστηριότητες της Περιφέρειας Ηπείρου, αν αναλογιστεί κανείς, που «πάγωσαν» ελλείψει σύγχρονων ρυθμιστικών κατευθύνσεων, όπως:

- το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ιωαννίνων,

- η προστασία της Παμβώτιδας,

- πολλές επενδύσεις (μικρές και μεγαλύτερες) για τις οποίες τόσος θόρυβος έγινε και τελικά ακυρώθηκαν ή οδηγήθηκαν στα δικαστήρια,

αρκούν για να καταλάβει οποιοσδήποτε τη σημασία του Χωροταξικού Πλαισίου της Περιφέρειας Ηπείρου.

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν μπορεί να αισιοδοξεί κανείς ότι η σημερινή συγκυβέρνηση Σύριζα – ΑΝΕΛ, έστω και τώρα, έχει τη βούληση και την ικανότητα να υλοποιήσει έργα ουσίας, που εκκρεμούν με δική της ευθύνη, για να βγει ο τόπος από το τέλμα, όταν ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός κοσκινίζει τρία χρόνια μια απολύτως «ώριμη» Υπουργική Απόφαση. Είναι προφανές ότι οι κυβερνώντες δεν θέλουν να ζυμώσουν».

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος