Δεκ
06

ΤΡΟΧΑΙΑ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΑ - Μειώθηκαν λόγω… νέων δρόμων και προσεκτικότερης οδήγησης
Εκτύπωση

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}

Τα τροχαία μειώθηκαν στη χώρα μας κατά 52% την τελευταία δεκαετία – Σύμφωνα με έρευναορισμένοι από τους πιο κρίσιμους παράγοντες πρόκλησης ατυχημάτων είναι οι υψηλές ταχύτητες, η επιθετική οδήγηση και τα χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης και κράνους, ιδίως από τους συνεπιβάτες

 

Μια τεράστια αλλαγή, προς το καλύτερο, έχει πετύχει η Ελλάδα, αναφορικά με τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, την τελευταία δεκαετία.

Σύμφωνα με πολύτιμα και ιδιαίτερα σημαντικά στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη διάλεξη του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολεγίου από τον διευθυντή του τομέα μεταφορών και συγκοινωνιακών υποδομών του ΕΜΠ, καθηγητή κ. Γιαννή, η Ελλάδα έχει επιτύχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά μείωσης των θανάσιμων τροχαίων ατυχημάτων, που φτάνει την τελευταία δεκαετία στο 52%.

Επίσης, το οικονομικό και κοινωνικό κόστος που προκύπτει από τους θανάτους, τους τραυματισμούς και τις υλικές ζημιές των καταγεγραμμένων ατυχημάτων ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ ετησίως.

Όπως αναφέρθηκε χθες σε ρεπορτάζ του Ioannina TV, στα αξιοσημείωτα της μελέτης ότι ένα σημαντικό ποσοστό της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και συνακόλουθα των θανάσιμων ατυχημάτων οφείλεται εκτός από τη βελτίωση των οδικών υποδομών και σε αλλαγές στα χαρακτηριστικά της οδηγικής συμπεριφοράς.

Οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια οδηγούν με μεγαλύτερη προσοχή, για εξοικονόμηση καυσίμων αλλά και για αποφυγή πιθανών εξόδων για την αποκατάσταση φθορών ή βλαβών του οχήματος, σε περίπτωση ατυχήματος.

Από την άλλη η ανάγνωση των στοιχείων έχει και μία ακόμη όψη όπως είναι ότι μέχρι πριν από μία δεκαετία η Ελλάδα βρισκόταν ανεξήγητα πολύ πιο πάνω από τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους στα τροχαία ατυχήματα και στους θανάσιμους τραυματισμούς αυτών.

Στο Ioannina TV, μίλησε χθες ο πρόεδρος της Εταιρείας Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων Ιωαννίνων Κ. Κολοκούρης, ο οποίος αρχικά σημείωσε πως προφανώς θα πρέπει τα στοιχεία της μελέτης να δημιουργούν ικανοποίηση, από την άλλη όμως όχι εφησυχασμό, αφού προκύπτουν συνεχώς δυσάρεστα περιστατικά που θα πρέπει να κινητοποιούν εκ νέου τα αντανακλαστικά της κοινωνίας και της πολιτείας.

Όπως ανέφερε, το επίπεδο οδικής ασφάλειας της χώρας είναι δείκτης πολιτισμού και οι επιδόσεις της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια δεν συνάδουν με τον πολιτισμό και την ιστορία της.

Σύμφωνα με την παρουσίαση της έρευνας, οι πιο κρίσιμοι παράγοντες πρόκλησης οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα, κατά σειρά σημασίας είναι:

- Υψηλές ταχύτητες και επιθετική οδήγηση

- Υψηλά ποσοστά κυκλοφορίας μοτοσικλετιστών

- Χαμηλά ποσοστά χρήσης ζώνης και κράνους, ιδίως από τους συνεπιβάτες

- Ανοργάνωτη και απροστάτευτη κυκλοφορία ευάλωτων χρηστών της οδού

- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ταυτόχρονη χρήση κινητού τηλεφώνου

Κάποια στοιχεία όμως όπως σημείωσε ο κ. Κολοκούρης θα πρέπει να λαμβάνονται ιδιαίτερα υπόψιν, γιατί αυτά δημιουργούν πολλές περισσότερες πιθανότητες για την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων.

Είναι ενδεικτική η σημασία της ταχύτητας στην οδική ασφάλεια, αφού η αύξηση κατά ένα μόλις χιλιόμετρο από τη μέση ταχύτητα οδηγεί σε αύξηση της πιθανότητας εμπλοκής σε ατύχημα κατά 3%.

«Αντιλαμβάνεται κάποιος, ότι εάν μιλάμε για αύξηση της ταχύτητας από τα 50 χιλιόμετρα κατά 1% υπάρχει σοβαρή πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος, πολύ δε περισσότερο εάν η αύξηση αυτή είναι πολύ μεγαλύτερη σε ποσοστά», σημείωσε ο κ. Κολοκούρης, στις δηλώσεις του στο Ioannina TV.

Καθοριστικός παράγοντας πάντως για τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς, εκτός από την παιδεία και τον πολιτισμό, εξακολουθεί να είναι το οικογενειακό περιβάλλον.

«Ειδικά στα νέα παιδιά υπάρχει το πρότυπο του γονέα – οδηγού που θα πρέπει να μας απασχολεί περισσότερο από κάθε τι άλλο», κατέληξε ο κ. Κολοκούρης, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα το πρόσφατο δυστύχημα στην Κυπαρισσία με αποτέλεσμα τον θάνατο τριών 15χρονων μαθητών.

Άλλα στοιχεία

Τα οδικά ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες 15-29 ετών, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και η 8η αιτία θανάτου συνολικά, με αριθμό μεγαλύτερο από εκείνον που οφείλεται σε ασθένειες, χρήση ναρκωτικών, αυτοκτονίες και γεγονότα που σχετίζονται με πόλεμο.

Ακόμη, με βάση στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, έχουν καταγραφεί 944 ατυχήματα στη χώρα κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους (Αύγουστος 2018), με το 4% των τραυματισμένων να χάνουν τελικά τη ζωή τους, ενώ το 7% να έχει τραυματιστεί βαριά. Τα αντίστοιχα στοιχεία για όλο το 2016 ήταν 1.022 ατυχήματα, με το 7% να καταλήγουν και το 9% να είναι βαριά τραυματισμένοι.

Όσο αφορά τους οδηγούς, στην Ελλάδα ένας στους τέσσερις δεν φοράει ζώνη ασφαλείας, ενώ μόνο το 19% των επιβατών στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου την φορούν σε αστικές περιοχές.

Η χρήση των ζωνών ασφαλείας μειώνει τον κίνδυνο θανάτου του οδηγού και συνοδηγού κατά 40-65%, ενώ των επιβατών των πίσω καθισμάτων κατά 25-75%. Αρκετά περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν και για την ασφάλεια των μικρών παιδιών, αφού μόνο το 57% χρησιμοποιεί τα ειδικά καθίσματα για τη μεταφορά τους, η χρήση των οποίων μπορεί να μειώσει τους θανάτους κατά 54-80% στις παιδικές ηλικίες.

Στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια του 2017, η Διεύθυνση Τροχαίας κατέγραψε 32.500 παραβάσεις σχετικά με τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας και 876 για μη χρήση παιδικών καθισμάτων. Αντίστοιχα, την ίδια χρονική περίοδο, καταγράφηκαν 60.142 παραβάσεις μοτοσικλετιστών για μη χρήση κράνους, το οποίο μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θανατηφόρων τραυματισμών κατά περίπου 44%!

Οι διαπιστώσεις που προκύπτουν από την καταγραφή των τροχαίων ατυχημάτων και τη νοσηλεία των τραυματισμένων είναι οι εξής:

- Τα ατυχήματα εμφανίζουν εποχικότητα, που εστιάζεται μεταξύ Ιουλίου και Οκτωβρίου

- Με βάση τα στοιχεία των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών, περισσότεροι τραυματίες εισάγονται τις απογευματινές ώρες και τα Σαββατοκύριακα

- Στην Ελλάδα, η πλειοψηφία των θανόντων από οδικά ατυχήματα αφορά σε άντρες, νεαρές ηλικίες, οδηγούς οχημάτων και ταξιδιώτες

Έχοντας ως προτεραιότητα τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς των πολιτών για τη μείωση του αριθμού των ατυχημάτων, επιβάλλεται η εφαρμογή ειδικού προγράμματος για την εντατικοποίηση της επιτήρησης οδικής ασφάλειας από τις αρχές, με έμφαση στις περισσότερο επικίνδυνες παραβάσεις, που αφορούν την ταχύτητα, τη χρήση ζώνης και κράνους, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και τη χρήση κινητού τηλεφώνου, υπογράμμισαν οι ομιλητές. Αντίστοιχα, όπως είπαν, συνιστάται η συστηματική οργάνωση, συντήρηση και λειτουργία της οδικής υποδομής για την ασφαλή κίνηση οχημάτων, μοτοσικλετών, πεζών και ποδηλάτων, σε συνδυασμό με τις απαραίτητες διορθωτικές επεμβάσεις και αξιολόγησή τους.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος