Ιαν
09

ΕΣΕΕ - Οδηγίες και συμβουλές σε εμπόρους και καταναλωτές για τις εκπτώσεις
Εκτύπωση

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}

Εγκύκλιο για τις χειμερινές εκπτώσεις, που θα αρχίσουν επίσημα τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου και θα λήξουν την Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου, εξέδωσε η ΕΣΕΕ. Στόχος όπως επισημαίνει είναι να προστατευθεί ο θεσμός των εκπτώσεων και να αυξηθεί ο τζίρος.

Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων σύμφωνα με την εγκύκλιο εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Η Συνομοσπονδία ζητάει την προσοχή των εμπόρων ως προς την διάταξη του νόμου που απαιτεί υποχρεωτικά την αναγραφή παλιάς και νέας τιμής στα διατιθέμενα προϊόντα. Οι έμποροι που καταφεύγουν μόνο στην αναγραφή ποσοστού κινδυνεύουν με αχρείαστα πρόστιμα, τα οποία μπορεί να φτάνουν μέχρι το 0,5% του ετήσιου τζίρου και τουλάχιστον 5.000 ευρώ.

Στην επιβαρυντική περίπτωση που οι εκπτώσεις κριθεί ότι είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές (δηλαδή αποσκοπούν στην εξαπάτηση του καταναλωτή), επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 1% του ετήσιου τζίρου και τουλάχιστον 10.000 ευρώ.

Τέλος, η Συνομοσπονδία υπενθυμίζει προς τις εμπορικές επιχειρήσεις ότι, σύμφωνα με το νόμο, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή της περιόδου των εκπτώσεων, δηλαδή στις 20 Ιανουαρίου 2019. Το πλαίσιο ωραρίου για την ανωτέρω Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00.

«Μόλις τελείωσε μία εορταστική περίοδος, η οποία είχε δύο όψεις, ικανοποιητική κίνηση από την μία μεριά αλλά υποτονικά αποτελέσματα από την άλλη. Αντίστοιχα, μόλις ξεκινάει μία ακόμη περίοδος χειμερινών εκπτώσεων, με κύριο χαρακτηριστικό τις μεγάλες ευκαιρίες και τις χαμηλές τιμές για τους καταναλωτές» σχολίασε ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας.

Πρόσθεσε ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις στηρίζουν μεγάλο μέρος των ελπίδων τους στις εκπτώσεις αυτές, ώστε να καλύψουν μεγάλο μέρος των υποχρεώσεών τους από την υπερφορολόγηση, τις ασφαλιστικές εισφορές, τα δάνεια, τα εργατικά κόστη, τα ενοίκια και τις άλλες πάγιες δαπάνες τους. «Για να παίξουν ωστόσο οι εκπτώσεις το ρόλο τους ως θεσμός, πρέπει η Πολιτεία να τις προστατεύσει από την απελευθέρωση των προσφορών, των προωθητικών ενεργειών και από τις καταχρηστικές πρακτικές των μεγάλων επιχειρήσεων» τόνισε.

Σημείωσε δε ότι η ΕΣΕΕ εύχεται στο λιανεμπόριο καλές δουλειές και προτρέπει τους καταναλωτές να εκμεταλλευθούν τις πολλές ευκαιρίες που υπάρχουν, κάνοντας φθηνές και έξυπνες επιλογές από τις τοπικές αγορές τους και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της περιοχής τους, οι οποίες και συμφέρουσες τιμές έχουν και προσωπική εξυπηρέτηση προσφέρουν.

Το ΙΝΚΑ Ηπείρου

Παράλληλα, το Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτών Ηπείρου λοιπόν εφιστά την προσοχή στο καταναλωτικό κοινό στα ακόλουθα:

1. Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής όλων των ειδών που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.

2. Επιτρέπεται η αναγραφή και η εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από…% έως… %»).

3. .Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

• Σύνηθες φαινόμενο μερικών εμπόρων, ευτυχώς όχι όλων, είναι:

- Η αναγραφή τιμής προϊόντων υψηλότερης της πραγματικής.

- Η διάθεση στην κατανάλωση ειδών β’ διαλογής, τα οποία έχουν αγοραστεί για αυτόν τον σκοπό.

Το Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτών Ηπείρου συμβουλεύει τους καταναλωτές:

Καταγράψτε τις ανάγκες σας: Πριν βγείτε στην αγορά θα πρέπει να έχετε αξιολογήσει και καταγράψει τις ανάγκες σας. Δίχως ανάλογη προετοιμασία, το πιθανότερο είναι να αγοράσετε κάτι το οποίο μάλλον περιττό θα κριθεί παρά ουσιαστικά χρήσιμο και αναγκαίο. Μη πέσετε θύματα της υπερκατανάλωσης.

• Να αντιμετωπίζετε με επιφυλακτικότητα τις μεγάλες εκπτώσεις : Εξετάστε την ποιότητα και την τιμή των προϊόντων και να κάνετε πάντα σύγκριση τιμών ιδίων προϊόντων από κατάστημα σε κατάστημα πριν προβείτε στην επιθυμητή αγορά.

• Την τιμή που είχε ένα προϊόν πριν την έκπτωση την ξέρει μόνον ο καταστηματάρχης και ο μόνος που μπορεί να την ελέγξει είναι ο καταναλωτής που την είχε καταγράψει.

• Εάν διαπιστώσουμε όι σε κάποιο προϊόν που είχαμε επισημάνει την τιμή του πριν τις εκπτώσεις, ο πωλητής γράφει άλλη τιμή για να παρουσιάσει μεγαλύτερη έκπτωση, του το λέμε, για να μην έχει την εντύπωση ότι αποδίδουν τέτοιου είδους τεχνάσματα που προσβάλουν εκτός από τον ίδιο όλη την τοπική αγορά.

Η ριζική αλλαγή στα είδη της βιτρίνας μετά την έναρξη των εκπτώσεων θεωρείται ύποπτη.

• Μην αγοράζετε προϊόντα επειδή είναι φθηνά : Τέτοια λογική μπορεί να αποβεί μοιραία για την υποτιθέμενη σωστή διαχείριση χρήματος που θέλουμε να κάνουμε. Τα προϊόντα θα είναι περιττά όσο φθηνά και αν είναι.

• Προτιμάτε εποχιακά είδη: Κατά την περίοδο των εκπτώσεων, μπορείτε να επωφεληθείτε κυρίως από εποχιακά είδη (ένδυσης – υπόδησης), τα οποία θα τα βρείτε φθηνότερα παρά από είδη οικιακής χρήσεως, ηλεκτρονικές συσκευές, εξοπλισμό, έπιπλα. Οι τιμές αυτών των προϊόντων αυξομειώνονται καθ’ όλη την διάρκεια τους έτους. Έτσι μπορείτε να πετύχετε μια συμφέρουσα τιμή στα ανάλογα προϊόντα σε όλη την διάρκεια του χρόνου και όχι απαραίτητα σε περίοδο εκπτώσεων.

• Πιστωτικές Κάρτες: Ειδικά την περίοδο των εκπτώσεων οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα φειδωλοί στην χρήση πιστωτικών καρτών, αφού η υπερχρέωση πλέον αυτών των καρτών αποτελεί την μεγαλύτερη πληγή για τα περισσότερα νοικοκυριά. Προσοχή λοιπόν στην υπερχρέωση των πιστωτικών καρτών. Ελέγχουμε το ποσόν που μας χρεώνουν στο κατάστημα και στον αναλυτικό λογαριασμό της τράπεζας.- H τιμή των προϊόντων δεν πρέπει να αυξάνεται αν πληρωθεί με πιστωτική κάρτα.

Η περίοδος των εκπτώσεων αποτελεί ευκαιρία για τους καταναλωτές να αγοράσουν σε χαμηλότερες τιμές κανονικά και όχι ελαττωματικά προϊόντα. Οι συνήθεις δικαιολογίες μερικών εμπόρων: «σε περιόδους εκπτώσεων αλλαγές προϊόντων και επιστροφές χρημάτων δεν γίνονται», δεν ισχύουν στην περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.

• Δεύτερη γνώμη: Πηγαίνοντας να αγοράσετε κάποιο προϊόν, θα μπορούσατε να εμπιστευθείτε την γνώμη ενός δεύτερου ατόμου. Τις περισσότερες φορές η αυξημένη μας επιθυμία κατανάλωσης και εξοικονόμησης χρήματος, μας καθιστά άκαμπτους να αποφασίσουμε εάν ένα προϊόν είναι καλό και ταιριάζει στις ανάγκες μας. Η ήρεμη γνώμη του άλλου ατόμου, θα μας βοηθήσει να αποφασίσουμε και να αξιολογήσουμε τις ουσιαστικές μας ανάγκες.

• Απόδειξη: Μην ξεχνάτε ποτέ να ζητάτε την απόδειξη που συνοδεύει τις αγορές σας, όχι μόνον γιατί την απαιτεί ο νόμος, αλλά και θα χρειασθεί για τυχόν αλλαγή του προϊόντος.. Το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για τις αγορές μας βαραίνει πρωτίστως εμάς τους ίδιους.

• Εγγύηση: Επίσης μη ξεχνάτε την εγγύηση και τις οδηγίες χρήσης που μπορεί να συνοδεύουν το προϊόν και να είναι στην ελληνική γλώσσα.

• Προσφορές: Στις προσφορές πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να ενημερώνει ότι γίνονται προσφορές. Επίσης το προϊόν πρέπει να έχει δύο τιμές αρχική και η τιμή προφοράς (όχι σε ποσοστό έκπτωσης ).Προσοχή !!!! Στις προσφορές συνήθως αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, εάν μετανιώσουμε δεν έχουμε δυνατότητα αλλαγής.

Να θυμόμαστε πάντα ότι η βιασύνη και η νοοτροπία του να προλάβουμε πριν εξαντληθούν τα προϊόντα, δεν αποτελεί τον καλύτερο τρόπο συμπεριφοράς την περίοδο των εκπτώσεων. Ιδιαίτερα να προσέχουμε οι αγορές μας να μην γίνονται σε ώρες αιχμής των καταστημάτων, γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος κλοπής προσωπικών μας ειδών. Έτσι αντί να επωφεληθούμε των προσφορών, θα επωφεληθούν οι επιτήδειοι «εραστές» του χρήματος ζημιώνοντας φυσικά την τσέπη μας.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος