Ιαν
23

Ευρωπαϊκή μάχη για Ιόνια Οδό και Ε65
Εκτύπωση

Ευρωπαϊκή μάχη για Ιόνια Οδό και Ε65
Οι εταιρείες που κατασκευάζουν την Ιόνια Οδό και τον Ε65 περιμένουν σήμερα καλά νέα από τις Βρυξέλλες για την επανεκκίνηση των εργασιών τον Απρίλιο - Ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της Ηπείρου η Ιόνια, ελπίδες για σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό

Τα πάνω – κάτω στα μέχρι σήμερα δεδομένα για την κατασκευή του οδικού άξονα Ε65 χωρίς το τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία φέρνει επίσημη ανακοίνωση της «Κεντρικής Οδού Ε65», προς τον γνωστό διαδίκτυο τόπο ypodomes.com, σύμφωνα με την οποία η εταιρεία επιμένει πως τα «κομμένα» τμήματα θα κατασκευαστούν.
Ωστόσο, η εταιρεία που διαχειρίζεται τον Ε65 δικαιολογεί την απόφασή της αυτή για κατασκευή του τμήματος Τρίκαλα – Εγνατία, αλλά και του τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα, σημειώνοντας πως η κατασκευή μπορεί να καθυστερήσει αλλά αυτή συνδέεται άμεσα με τους διαθέσιμους πόρους και τις οικονομικές συνθήκες, κάτι που ουσιαστικά αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για το πότε θα μπούνε μπουλντόζες στο νότιο και βόρειο άκρο του αυτοκινητόδρομου.
Επίσης η εταιρεία κάνει σαφές το ότι δεν μπορεί και δεν προτίθεται να διαθέσει δικά της κονδύλια για την κατασκευή των τμημάτων για τα οποία ξεκαθαρίζει πως ο χαρακτηρισμός «κομμένα» δεν είναι σωστός.
Ακόμη σημειώνει, πως ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο έχει προβλεφθεί και ανάλογη επιδότηση εκ μέρους του δημοσίου, κάτι που αφήνει διάπλατα ανοικτή την πόρτα για συντήρηση του οδικού άξονα με «τεχνητές αναπνοές» από το κράτος, μέχρι να ολοκληρωθεί ο Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία και να αποκτήσει τη δική του πελατεία.
Σε ό,τι αφορά πάντως τη σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό η ίδια η εταιρεία ξεκαθαρίζει πως εκκρεμεί η τελεσίδικη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με την προσφυγή φορέων και οικολογικών οργανώσεων για ακύρωση της ΚΥΑ έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.
Πάντως, τόσο η εταιρεία που διαχειρίζεται τον Ε65, όσο και οι εταιρείες που έχουν να κάνουν με την Ιόνια Οδό περιμένουν το αργότερο μέχρι σήμερα Τετάρτη τις εξελίξεις που δρομολογεί η επίσκεψη στις Βρυξέλλες του υπουργού Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη για την επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους της χώρας.
Ιδιαίτερα καλά νέα περιμένει από τις Βρυξέλλες η Ιόνια Οδός, ένα έργο το οποίο έχει κατασκευαστεί μόλις κατά 30% και αποτελεί σε κάθε περίπτωση το σημαντικότερο έργο που έχει εκτελεστεί ποτέ στην Ήπειρο και ένα από τα μεγαλύτερα στη δυτική Ελλάδα, αφού με την κατασκευή του θα μειωθεί δραστικά ο χρόνος για το ταξίδι από τα Γιάννενα στην Αθήνα και παράλληλα η διαδρομή αυτή θα γίνεται με ασφάλεια.
Τα παγωμένα έργα μετρούν περίπου 2 χρόνια στασιμότητας και όλοι τώρα περιμένουν το «λάκτισμα» για την επανέναρξη των εργασιών που θα σημάνει το τέλος του συναγερμού και την ενεργοποίηση των εργοταξίων.
Στο φυσικό αντικείμενο του έργου οι επιδόσεις είναι μέτριες με ένα ποσοστό 30,54%, ποσοστό που δείχνει πως ο χρόνος που θα απαιτηθεί για να δούμε ολοκληρωμένο τον οδικό άξονα από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα θα είναι μεγαλύτερος σε σχέση με τα υπόλοιπα 3 έργα (Ολυμπία, Ε65, Αιγαίου).
Αυτό γιατί μεγάλο ποσοστό του έργου γίνεται σε νέα χάραξη και όχι διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού και γιατί «έτοιμος δρόμος», δηλαδή τμήματα που έχουν ήδη κατασκευαστεί είναι μόλις 55χλμ σε σύνολο 196χλμ.
Επίσης υπάρχει η εκκρεμότητα με την κατασκευή ή όχι σήραγγας στην Κλόκοβα, το βουνό που βρίσκεται αμέσως μετά το Αντίρριο. Ανάλογα με τις αποφάσεις θα έχουμε και το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα.
Για τη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας οδού (Αντίρριο - Ιωάννινα), που περιλαμβάνει και την εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας μέχρι τη Σκάρφεια, το υπουργείο  κατέβαλε 354 εκατ. ευρώ από τη συμμετοχή του Δημοσίου και υπολείπονται 220 εκατ., τα οποία, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, θα γίνει μετά την ολοκλήρωση του έργου.
Έχει εκτελεστεί το 30,54% του φυσικού αντικειμένου, έναντι του προγραμματισμένου 78,85%. Για απαλλοτριώσεις στο εν λόγω τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα το Δημόσιο έχει δώσει 56,1 εκατ. ευρώ περίπου.
Και αύριο να ξεκινούσαν τα έργα θα χρειάζονταν τουλάχιστον 3 χρόνια για να δούμε τον οδικό άξονα να κυκλοφορείται από άκρη σε άκρη. Το 2016 φαντάζει ως λογική χρονιά ολοκλήρωσης καθώς ακόμα και οι εργασίες που έχουν εκτελεστεί λόγω εγκατάλειψης θα απαιτήσουν ένα χρονικό διάστημα για να διαπιστωθεί η κατάσταση τους.
Φυσικά όλα τα παραπάνω θα γίνουν πραγματικότητα αν δεν έχουμε «δράματα» της τελευταίας στιγμής είτε από τις Βρυξέλλες, είτε από τις τράπεζες. Το γερό χαρτί στην περίπτωση της Ιόνιας Οδού δεν είναι ο άξονας Αντίρριο-Ιωάννινα καθώς οι μελέτες δεν είναι ενθαρρυντικές αλλά το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια που υπάγεται κάτω από την ίδια σύμβαση και αποφέρει «πακτωλό» χρημάτων από τα διόδια.
Επικοινωνία
με τις Βρυξέλλες
Εξάλλου, το  Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών περνά στην επίθεση επιθυμώντας να κλείσει το θέμα με τους 4 παγωμένους αυτοκινητόδρομους όσο πιο σύντομα γίνεται. Το πρόβλημα με την δανειοδότηση από τις τράπεζες στα 4 σχήματα δημιουργεί προβλήματα στο κλείσιμο της τελικής συμφωνίας και πλέον είναι απαραίτητη η «δράση» από το ΥΠΑΝΥΠ.
Η δημιουργία «δίαυλου» επικοινωνίας με τις Βρυξέλλες είναι καθοριστικής σημασίας καθώς ο χρόνος που έχει θέσει ως στόχο το Υπουργείο για να ξεκινήσουν τα έργα είναι ο Απρίλιο, δηλαδή σε 2,5 μήνες. Αυτός ο χρόνος περιλαμβάνει το κλείσιμο της συμφωνίας  και με τις τράπεζες, την έγκριση από την ΕΕ, την Βουλή για να δοθεί το πράσινο φως και να έχουμε μπουλντόζες στα 4 έργα.
Έτσι ορθώς το ΥΠΑΝΥΠ δημιουργεί ταυτόχρονα μέτωπα με τράπεζες και Βρυξέλλες επιδιώκοντας να κερδίσει χρόνο και να μην χρονοτριβεί μεταξύ ΕΕ και Ελλάδας. Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε το Υπουργείο να είναι τόσο «αφοσιωμένο» στην ολοκλήρωση της συμφωνίας επανεκκίνησης.
Το σημαντικότερο είναι πως έχουν συνειδητοποιήσει πως η έναρξη των έργων έχει τεράστια σημασία για τη χώρα όχι μόνο για την κατασκευή των έργων που θα δώσει τα επόμενα 2-3 χρόνια ζεστό χρήμα στην κατασκευαστική αγορά, δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, βοηθώντας αποτελεσματικά στην καταπολέμηση του τέρατος της ανεργίας.
Φυσικά η προστιθέμενη αξία των μεγάλων οδικών αξόνων που θα μετατραπούν σε αυτοκινητόδρομους δεν σταματά στην ολοκλήρωση τους καθώς με την λειτουργία τους θα μετατραπούν σε δρόμους ανάπτυξης για το εμπόριο και τον τουρισμό και θα δημιουργήσουν την βάση την τελική μορφή του Δικτύου των Ελληνικών Αυτοκινητόδρομων που μαζί με την Εγνατία Οδό θα ξεπερνούν τα 2.000 χιλιόμετρα κλειστού αυτοκινητόδρομου από τη Αλεξανδρούπολη μέχρι την Καλαμάτα.
Έτσι, στις Βρυξέλλες βρίσκεται από χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης, όπου θα έχει σειρά επαφών  με Επιτρόπους της Ε.Ε για θέματα της αρμοδιότητας τους. Σε όλες τις συναντήσεις θα συζητηθεί το θέμα της επανεκκίνησης των αυτοκινητοδρόμων.
Αναλυτικά, χθες συναντήθηκε με τον κ. Μισέλ Μπαρνιέ, Επίτροπο για την Εσωτερική Αγορά και τις Υπηρεσίες και σήμερα Τετάρτη ο κ. Χατζηδάκης θα συναντηθεί με τον Αντιπρόεδρο της Ε.Ε. και Επίτροπο Ανταγωνισμού κ. Χοακίν Αλμούνια, με τον Επίτροπο για την Περιφερειακή Πολιτική Γιοχάνες Χαν και με τον Αντιπρόεδρο της Ε.Ε. και Επίτροπο για τις Μεταφορές Σιίμ Καλας.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος