Σεπ
14

Κονδύλια για έργα, πρόνοια και βρεφονηπιακούς
Εκτύπωση

ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΕΣΠΑ

Κονδύλια για έργα, πρόνοια και βρεφονηπιακούς

Μετά από αρκετό καιρό φαίνεται πως ανοίγει οριστικά ο δρόμος για να αρχίσουν τα έργα στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους – «Σωσίβιο» η αναθεώρηση για τη συνέχιση της λειτουργίας των βρεφονηπιακών και των μονάδων πρόνοιας των Δήμων

Με στόχο την εξασφάλιση 1,2 δισ. ευρώ για ενίσχυση των αυτοκινητοδρόμων, 210 εκατ. ευρώ για κοινωφελή εργασία και 170 εκατ. ευρώ για βρεφονηπιακούς σταθμούς αναθεωρούνται τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ
Παρά το δυσμενές περιβάλλον, η Ελλάδα κατάφερε μέσα σε ένα χρόνο να κάνει ένα μεγάλο άλμα στο ρυθμό απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων, υπερβαίνοντας τους στόχους, τονίζει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Η Ελλάδα βρέθηκε στην 4η θέση μεταξύ των 27 κρατών – μελών της Ε.Ε., ως προς το βαθμό απορρόφησης των κοινοτικών κονδυλίων, ενώ πριν από ένα χρόνο βρισκόταν μεταξύ 18ης και 20ης θέσης.
Αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η αναθεώρηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, ώστε να επιταχύνθούν ακόμη περισσότερο οι ρυθμοί και να επικεντρωθούν πόροι εκεί που οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες, τονίζει το ΥΠΑΑΤ, το οποίο παρουσιάζει και τις βασικές αρχές που διέπουν την αναθεώρηση:
• εξασφαλίζεται η χρηματοδότηση για την κατασκευή των συγχρηματοδοτούμενων αυτοκινητοδρόμων που θα συμβάλει σημαντικά στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και στη δημιουργία δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας. Με τον τρόπο αυτό καλύπτεται, όπως είχε ανακοινωθεί από τον Απρίλιο του 2013, το όποιο χρηματοδοτικό κενό των έργων
• επιταχύνεται ο ρυθμός απορρόφησης των πόρων και της διοχέτευσής τους στην πραγματική οικονομία και στην κοινωνία
• κατευθύνονται πόροι για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών, για την ανάσχεση της ανεργίας, για την στήριξη του κοινωνικού ιστού, με δράσεις όπως οι βρεφονηπιακοί σταθμοί, η κοινωφελής εργασία, τοvoucher απασχόλησης, κ.α.
• ενισχύονται Επιχειρησιακά Προγράμματα και άξονες προτεραιότητας που παρουσιάζουν υψηλές επιδόσεις και έχουν ανάγκη υποστήριξης με πρόσθετους πόρους, εξασφαλίζοντας έτσι μεγαλύτερη επιτάχυνση και εξάλειψη του ενδεχόμενου μελλοντικών απωλειών
Η αναθεώρηση αφορά ειδικότερα:
• Μεταφορές πόρων μεταξύ Επιχειρησιακών Προγραμμάτων: Παρά το γεγονός ότι συνολικά η πρόοδος του ΕΣΠΑ είναι ικανοποιητική, σε ορισμένα Ε.Π. απαιτούνται μέτρα για να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξει απώλεια κοινοτικών πόρων στο κλείσιμο της περιόδου. Ο κίνδυνος αυτός, στην παρούσα φάση, σχετίζεται κυρίως με τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο ρυθμό απορρόφησης των κρατικών ενισχύσεων από τις επιχορηγούμενες επιχειρήσεις και στο ρυθμό άντλησης των πόρων που είναι δεσμευμένοι στα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Συνολικά 570 εκατ. ευρώ σε κοινοτική συμμετοχή, σε σύνολο 20,5 δις ευρώ, μετακινούνται από πρόγραμμα σε πρόγραμμα για να αντιμετωπιστούν καλύτερα οι ανάγκες της χώρας.
• Εσωτερικές ανακατανομές σε κάθε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ενισχύονται κατά περίπτωση άξονες προτεραιότητας που παρουσιάζουν υψηλότερους ρυθμούς υλοποίησης και έχουν ανάγκη περισσότερων πόρων.
Όπως τονίζεται, κανένα από αυτά τα έργα δεν χάνει τη χρηματοδότησή του. Όσα δεν ολοκληρωθούν στο πλαίσιο της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου, θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ 2014 – 2020.
Η επιλογή αυτή, πέραν του ότι διασφαλίζει την απρόσκοπτη συνέχιση των έργων, θα επιτρέψει στη χώρα μας να απορροφήσει άμεσα πόρους από το νέο ΕΣΠΑ, με σκοπό να στηριχθεί η πραγματική οικονομία, η ρευστότητα και η απασχόληση τα έτη 2014 και 2015.
Έως το τέλος του επόμενου μήνα αναμένεται να έχει επικυρωθεί από τις Βρυξέλλες η αναθεώρηση του παλαιού ΕΣΠΑ με στόχο να μην χαθούν κοινοτικοί πόροι στο κλείσιμο της περιόδου 2007-20013.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί σε ορισμένα επιχειρησιακά προγράμματα απαιτούνται μέτρα ώστε να μην υπάρξει απώλεια πόρων.
Για το λόγο αυτό η αναθεώρηση έχει σχεδιαστεί με επίκεντρο την μεταφορά πόρων μεταξύ επιχειρησιακών προγραμμάτων που δεν έχουν ικανοποιητικό ρυθμό απορροφητικότητας.
Όπως αναφέρουν ο κίνδυνος στην παρούσα φάση, σχετίζεται κυρίως με τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στο ρυθμό απορρόφησης των κρατικών ενισχύσεων από τις επιχορηγούμενες επιχειρήσεις και στο ρυθμό άντλησης των πόρων που είναι δεσμευμένοι στα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Προτεραιότητα
οι αυτοκινητόδρομοι
Μετά και αυτή την εξέλιξη, στην τελική ευθεία εισέρχεται πια το ζήτημα των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων που πραγματοποιούνται με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, οι εργασίες στους οποίους τελούν εν αναστολή τα τελευταία χρόνια.
Το υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνέχεια της πρόσφατης επίσκεψης του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη στις Βρυξέλλες, κοινοποιεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχέδιο αναδιάταξης του ΕΣΠΑ, που θα επιτρέψει την αύξηση της δημόσιας δαπάνης (δηλαδή της κοινοτικής συμμετοχής) στα έργα και θα οδηγήσει σε οριστική, όπως φαίνεται, απεμπλοκή της υπόθεσης.
Σύμφωνα με στελέχη του ΥΠΑΝ, χρειάζεται να επιταχυνθούν ακόμη περισσότερο οι ρυθμοί απορρόφησης του ΕΣΠΑ και να επικεντρωθούν πόροι εκεί που οι ανάγκες είναι μεγαλύτερες.
Έτσι, όπως σημειώνουν, αυτόν τον στόχο έρχεται να υπηρετήσει η αναθεώρηση των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, που τελεί εν εξελίξει και θα ολοκληρωθεί προσεχώς. Όπως λένε, η αναδιάταξη του ΕΣΠΑ εξασφαλίζει χρηματοδότηση για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων  και θα καλύψει τα χρηματοδοτικά κενά των έργων.
Επίσης, θα κατευθυνθούν χρήματα για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών, την ανάσχεση της ανεργίας και την στήριξη του κοινωνικού ιστού, με δράσεις όπως βρεφονηπιακοί σταθμοί, κοινωφελής εργασία, voucher απασχόλησης κλπ. Παράλληλα, θα ενισχυθούν Επιχειρησιακά Προγράμματα και άξονες προτεραιότητας, που παρουσιάζουν υψηλές επιδόσεις και έχουν ανάγκη υποστήριξης με πρόσθετους πόρους, αναφέρουν.
Επίσης, το ΥΠΑΝ προχωρά σε εσωτερικές ανακατανομές σε κάθε Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, όπου θα ενισχυθούν κατά περίπτωση άξονες προτεραιότητας, που παρουσιάζουν υψηλότερους ρυθμούς υλοποίησης και έχουν ανάγκη περισσότερων πόρων.
Πηγές του υπουργείου Υποδομών αναφέρουν ότι τα έργα προχωρούν, λόγω της Ευρωπαϊκής υποστήριξης, αφού η Κομισιόν έλαβε μία χωρίς προηγούμενο ιστορική απόφαση να στηρίξει τις υποδομές και τη χώρα. Έτσι, υπάρχει πλέον ένας πλήρης «κουμπαράς», που αθροιστικά ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ και μπορεί να καλύψει τις δυνητικές «τρύπες» των έργων. Αυτά είναι 1,2 δισ. ευρώ από την αναδιάταξη του ΕΣΠΑ, 650 εκατ. ευρώ από χαμηλότοκο δανεισμό της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και 810 εκατ. ευρώ κοινοτικής δαπάνης, που προέρχονται από τα διόδια που αναλογούσαν στο δημόσιο την περίοδο 2008-2012.
«Αυτά το πράγματα δεν έχουν γίνει ποτέ. Η διάθεση και η βούληση της Επιτροπής να στηρίξει τα έργα ήταν πρωτοφανής. Η ΕΕ έλαβε την απόφαση να βοηθήσει την Ελλάδα» μεταδίδουν. Πλέον, απομένει το «πράσινο φως» των συναρμόδιων Γενικών Διευθύνσεων της ΕΕ και η έγκριση του Κολλεγίου των Επιτρόπων, που υπολογίζεται στις αρχές Οκτωβρίου. Έπειτα, απομένει το Ελεγκτικό Συνέδριο και η Βουλή, όπου οι τροποποιημένες συμβάσεις θα έρθουν προς κύρωση.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος