Φεβ
10

Αναζητούν σωσίβιο στην απόσυρση
Εκτύπωση

 

Σε «ελεύθερη πτώση» συνεχίζει να βρίσκεται η αγορά αυτοκινήτου και τον Ιανουάριο του 2011, ακολουθώντας την αρνητική πορεία που παρουσίασε ολόκληρο το 2010.


Υπενθυμίζουμε πως σε ολόκληρη τη χώρα το 2010 οι πωλήσεις των καινούριων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 36%, μία πτώση που αποτυπώνεται και από τα στοιχεία που υπάρχουν για την Ήπειρο.
Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση επιχειρεί, ομολογουμένως με μεγάλη καθυστέρηση να αντιδράσει φέρνοντας από τα τέλη Φεβρουαρίου, το μέτρο της απόσυρσης αλλά και καταργώντας για ορισμένες κατηγορίες οχημάτων τον φόρο πολυτελείας.
Η παγωμένη αγορά αυτοκινήτου ενδέχεται να πάρει μπρος από τον επόμενο κιόλας μήνα, καθώς σύμφωνα με τους επίσημους τιμοκαταλόγους των εισαγωγικών εταιρειών, τα οφέλη σε κάποιους υποψήφιους αγοραστές, για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης ξεκινούν από τα 960 ευρώ και για ένα μικρομεσαίο οικογενειακό κυμαίνονται μεταξύ των 2000 και 4000 ευρώ.
Το μείζον πάντως ζήτημα έχει να κάνει με το ότι η απόσυρση αφορά αυτοκίνητα από 12 ετών και πάνω, κάτι το οποίο προκαλεί πολλά ερωτηματικά, αφού χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων δεκαετίας δεν θα μπορέσουν να τα αποσύρουν ή να τα μεταβιβάσουν προσδοκώντας την αγορά ενός νέου.
Από την άλλη, υπενθυμίζουμε πως η δραματική μείωση των πωλήσεων στα αυτοκίνητα από τις αρχές του 2010 και έπειτα έφερε οδυνηρές συνέπειες στον κλάδο, με περισσότερες από 15.000 απολύσεις, ενώ ταυτόχρονα τεράστια ήταν τα έσοδα που έχασε το κράτος από τα τέλη ταξινόμησης που υπολογίζονται σε περίπου 1 δις ευρώ απώλειες.
Οι πωλήσεις στην Ήπειρο
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων τον Ιανουάριο του 2011 σε ολόκληρη την Ήπειρο πουλήθηκαν μόλις 301 αυτοκίνητα.
Αντίστοιχα τον Δεκέμβριο του 2010 στην περιοχή μας οι ταξινομήσεις μόλις και μετά βίας ανήλθαν σε 90 για ολόκληρη την Ήπειρο, κάτι το οποίο αποδεικνύει πως ο χώρος της αγοράς αυτοκινήτου έχει πάρει για τα καλά τον κατήφορο.
Παράλληλα, τον Ιανουάριο του 2011 στην περιφέρεια πουλήθηκαν μόλις 50 μοτοσικλέτες, ενώ τον Δεκέμβριο του 2010 οι πωλήσεις των δικύκλων έφτασαν τις 36.
Πιο αναλυτικά, για τον Ιανουάριο του 2011 από τις 301 ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην Ήπειρο, η πίτα της αγοράς μοιράστηκε ως εξής:
Opel 62 (20,6%), Volkswagen 50 (16,6%), Toyota 29 (9,6%), Nissan 20 (6,6%), Citroen 17 (5,6%), Kia 14 (4,7%), Seat 13 (4,3%), Ford 13 (4,3%), Renault 11 (3,7%), Peugeot 11 (3,7%), Fiat 8 (2,7%), Skoda 7 (2,3%), Suzuki 7 (2,3%), Mitsubishi 6 (2%), Honda 6 (2%), Volvo 5 (1,7%), Hyundai 5 (1,7%), Alfa Romeo 4 (1,3%), Dacia 4 (1,3%), Chevrolet 2 (0,7%), Mercedes 2 (0,7%), Daihatsu 2 (0,7%), Audi 1 (0,3%), Mazda 1 (0,3%) και Saab 1 (0,3%).
Τι προβλέπεται για την απόσυρση
Το πρόγραμμα απόσυρσης πολύ συνοπτικά προβλέπει τη μείωση των τελών ταξινόμησης από 50-100% στα καινούργια ΙΧ, υπό την προϋπόθεση της απόσυρσης αυτοκινήτου ηλικίας 12 ετών και πλέον (πρώτη άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/1998), όπως και την αύξηση των εργοστασιακών αξιών των αυτοκινήτων που υπόκεινται σε φόρο πολυτελείας και θα έχει ισχύ έως 31 Δεκεμβρίου 2011. Ειδικότερα:
• Μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 100% για αυτοκίνητα με κυβισμό μέχρι 900 κ.εκ., εφόσον η φορολογητέα αξία τους δεν ξεπερνά τα 6.000 ευρώ.
• Μείωση του τέλους ταξινόμησης 100% για αυτοκίνητα από 901 μέχρι και 1.400 κ.εκ. και φορολογητέας αξίας έως 8.000 ευρώ.
• Μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 65% (στο 8,5%) για αυτοκίνητα με κινητήρα από 1.401 έως 1.600 κ. εκ. και για φορολογητέα αξία μέχρι και 11.000 ευρώ.
• Μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 50% (στο 20%) για αυτοκίνητα με κινητήρα από 1.601 μέχρι και 2.000 κ.εκ. και για φορολογητέα αξία μέχρι και 14.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που η φορολογητέα αξία ενός ΙΧ είναι μεγαλύτερη των προαναφερθέντων ποσών, για το επιπλέον ποσό θα εισπράττεται ο προβλεπόμενος συντελεστής τέλους ταξινόμησης στο ακέραιο.
Προϋπόθεση για τη μείωση των τελών ταξινόμησης είναι η απόσυρση αυτοκινήτου παλαιάς τεχνολογίας, για το οποίο έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα μέχρι 31/12/1998 και έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας του έτους εντός του οποίου γίνεται η διαγραφή, όπως και τυχόν οφειλές τελών προηγούμενων ετών.
Οι εργοστασιακές τιμές στις οποίες στο εξής επιβάλλεται φόρος πολυτελείας αυξάνονται για τα καινούργια αυτοκίνητα. Ειδικότερα, για εργοστασιακή αξία έως τα 20.000 ευρώ δεν θα επιβάλλεται κανένας φόρος πολυτελείας.
Με συντελεστή 10% θα επιβαρύνεται ένα ΙΧ εργοστασιακής αξίας από 20.000 έως 22.000 ευρώ (σήμερα 10% για αξία από 15.000 έως 20.000 ευρώ), με 30% για εργοστασιακή αξία μεταξύ 22.000 και 28.000 (από 20.000 έως 28.000 ευρώ), ενώ στην τρίτη κατηγορία, εργοστασιακής αξίας άνω των 28.000 ευρώ, δεν έχει υπάρξει καμία αλλαγή και θα επιβάλλεται φόρος πολυτελείας 40%.
Στα μεταχειρισμένα ΙΧ φόρος πολυτελείας της τάξης του 10% θα επιβάλλεται σε τιμή χονδρικής από 16.000 έως 17.000 ευρώ (από 11.000 έως 14.000 που ίσχυε) και 30% για αξία χονδρικής από 17.000 έως 19.000 ευρώ (από 14.000 έως 19.000 ευρώ), ενώ δεν υπάρχει αλλαγή σε τιμές άνω των 19.000 ευρώ, όπου ο συντελεστή 40% εξακολουθεί να υφίσταται.
Η διαδικασία περιλαμβάνει την υποχρέωση όσων αποσύρουν να περνούν από πιστοποιημένες εταιρείες αποσύρσεων, το υπουργείο Μεταφορών, τις εφορίες και το τελωνείο. Με το πιστοποιητικό απόσυρσης που θα πάρουν και θα το προσκομίσουν στην εφορία θα προχωρούν σε μείωση ή μηδενισμό του τέλους ταξινόμησης.
Τα αποσυρόμενα οχήματα πρέπει να είναι ηλικίας 12 ετών και παλαιότερα με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31 Δεκεμβρίου 1998, ενώ θα πρέπει να έχουν πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας. Για την απόσυρση δίνεται ως κίνητρο η απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης σε ποσοστό από 50% έως 100% ανάλογα με τον κυβισμό του κινητήρα του νέου αυτοκινήτου και με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι προδιαγραφές εκπομπής ρύπων Euro 5.

Επιμέλεια : Βασίλης Λούπας

 

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος