Ιαν
09

ΕΜΠΟΡΟΙ - Ελπίδες για νέα αύξηση της κίνησης
Εκτύπωση

 

Ξεκίνησαν χθες οι χειμερινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου

 

Ξεκίνησαν χθες Δευτέρα οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως τις 28 Φεβρουαρίου. Στο πλαίσιο αυτό τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά την Κυριακή 14 Ιανουαρίου με προτεινόμενο ωράριο από τις 11 έως τις 8 το βράδυ.

Η ΕΣΕΕ σε σχετική εγκύκλιο επισημαίνει ότι κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).

Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής.

Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους συναδέλφους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους.

Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 €. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.

Ειδικότερα, για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης.

Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Τέλος, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή, 14 Ιανουαρίου 2018. Να υπενθυμίσουμε στους συναδέλφους ότι το πλαίσιο ωραρίου για την ανωτέρω Κυριακή καθορίζεται από ώρα 11:00 έως ώρα 20:00.

Ανάσα στο λιανεμπόριο

Παράλληλα, σημάδια ανάκαμψης παρουσιάζονται στην αγορά εμπορίου μετά και την ολοκλήρωση των εορτών των Χριστουγέννων.

Οι εκπρόσωποι των εμπορικών επιχειρήσεων, σαφώς ανακουφισμένοι μετά το πέρας των εορτών, κάνουν λόγο για μια θετική πορεία της αγοράς, τόσο κατά τον περασμένο Δεκέμβριο όσο και στο σύνολό της.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης κάνει λόγο για αύξηση της αγοράς κατά τη διάρκεια του περασμένου μήνα της τάξης του 2,5%. «Τα σημάδια είναι ενθαρρυντικά, παρόλο που πολλές αβεβαιότητες, όπως υπερφορολόγηση, ληξιπρόθεσμα, κόκκινα δάνεια, παραμένουν ανοικτά θέματα», παραδέχεται ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ. Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει η καλή πορεία της οικονομίας της Ευρωζώνης, αλλά και το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης που εν πολλοίς προεξοφλείται.

Στο ίδιο κλίμα, αν όχι και περισσότερο αισιόδοξος, εμφανίζεται ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Αντώνης Μακρής. Ο κ. Μακρής κάνει λόγο για μια δυναμική που διαμορφώθηκε τον τελευταίο μήνα, που ενδεχομένως να βγάλει τις εμπορικές επιχειρήσεις από το τέλμα όπου είχαν περιέλθει τα τελευταία χρόνια. Ο ίδιος εκτιμά μονοψήφια αύξηση της αγοράς κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, η οποία είναι σαφώς υψηλότερη από το 2% έως 3% της ΕΣΕΕ.

Το κρίσιμο ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΛΠΕ, δεν είναι η ποσοτικοποίηση της ανόδου της αγοράς όσο η διατηρησιμότητά της στο άμεσο μέλλον. «Η αγορά επηρεάζεται από το τουριστικό ρεύμα, το οποίο συγκυριακά διευρύνεται, λόγω του ότι παραμένουν κλειστές άλλες γειτονικές αγορές. Σίγουρα είναι θετικό αυτό, αλλά δεν μπορείς να είσαι σίγουρος ότι την επόμενη χρονιά οι τουρίστες δεν θα επιλέξουν έναν άλλο προορισμό».

Σύμφωνα με τον κ. Μακρή, οι ξένοι επισκέπτες επηρεάζουν κυρίως τα ποσοστά και αυτό είναι κάτι που φαίνεται λόγω επιστροφής του ΦΠΑ.

Οι κλάδοι που κινήθηκαν περισσότερο, ήταν –παραδόξως– εκείνοι των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, τα επώνυμα προϊόντα ρουχισμού που διατίθενται σε καλές τιμές (π.χ. στα λεγόμενα outlets) κ.ά. Ακόμη και τα σούπερ μάρκετ πέρυσι εκτιμάται ότι πέτυχαν να σταθεροποιηθούν (+1%), έπειτα από αρκετά χρόνια συνεχούς κάμψης. Καλή πορεία ακόμη είχε το βιβλίο, το οποίο έπειτα από μεγάλη περίοδο κάμψης, σύμφωνα με τον κ. Μακρή, παρουσίασε κάθε δραστηριότητα που συνδυάζεται με την πολυτέλεια, π.χ. κοσμηματοπωλεία κ.λπ.

Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στις τάξεις των ανθρώπων της αγοράς μετά τη δημοσιοποίηση των στοιχείων της έρευνας που έκανε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ).

Σύμφωνα με αυτά, το 55% των εμπορικών επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι πωλήσεις στην περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων παρέμειναν σταθερές ή αυξήθηκαν. Συγκεκριμένα, το 33% (μία στις τρεις) δήλωσε ότι οι πωλήσεις παρέμειναν σταθερές, ενώ περίπου το 20% (μία στις πέντε επιχειρήσεις) δήλωσε ότι οι πωλήσεις αυξήθηκαν.

Ενδεικτικό, ωστόσο, της συγκρατημένης αισιοδοξίας είναι ότι φέτος μόλις το 42% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν. Το ποσοστό αυτό πριν από έναν χρόνο ήταν στο 76%, δείχνοντας ότι πιθανώς οι ημέρες της μεγάλης πτώσης της αγοράς παρήλθαν. Για τις επιχειρήσεις που είχαν πτώση τζίρου, ο μεγαλύτερος όγκος επιχειρήσεων παρουσιάζει κάμψη εσόδων από 10% έως 30%. Συγκεκριμένα, μία στις τρεις εμφανίζει πτώση από -10% έως -20% και μία στις τέσσερις παρουσιάζει κάμψη 20%-30%. Τέλος, περίπου το 10% των επιχειρήσεων εμφάνισε μικρή μείωση τζίρου έως 10% σε σχέση με τις εορτές της περιόδου 2016/17.

Οι επιχειρήσεις λιανικών πωλήσεων, σύμφωνα με το IΝΕΜY-ΕΣΕΕ, δηλώνουν σε ποσοστό 46% ότι η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα ήταν καλύτερη από άποψη κίνησης, ενώ σημαντικό είναι και το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι καλύτερη ήταν η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς (29%). Οι συγκρίσεις γίνονται με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica}

Τέλος, η επιπλέον Κυριακή της 17ης Δεκεμβρίου, οπότε λειτούργησαν τα εμπορικά καταστήματα, κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σε σύγκριση με την περυσινή περίοδο δεν επηρέασε το 50% των επιχειρήσεων.

Share on facebook
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος
  • Εφημερίδα Ανεξάρτητος