Παρασκευή, 12 Αυγούστου, 2022

ΙΩΑΝΝΙΝΑ – Τροφοδοσία με φυσικό αέριο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2026

Τι αναφέρει για την πρωτεύουσα της Ηπείρου το νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ
  

Η ενεργειακή κρίση και η ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο εφοδιασμού για τις χώρες των Βαλκανίων αποτυπώνονται στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2022-2031 που τέθηκε σε διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και είναι σημαντικά αυξημένο (+57%) σε σχέση με το προηγούμενο.

Συγκεκριμένα το νέο δεκαετές πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό ύψους 856 εκατ. ευρώ, έναντι 543 εκατ. που ήταν το προηγούμενο δεκαετές (2021-2030). Αιτίες της αύξησης είναι η προσθήκη νέων έργων για την εξυπηρέτηση της ζήτησης στα Βαλκάνια και την εσωτερική αγορά (+126 εκατ.) καθώς και η αύξηση του κόστους των υλικών λόγω της διεθνούς κρίσης (+196 εκατ.).

Στα νέα έργα περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή που αναθεωρήθηκε προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, ενώ προβλέπεται και δυνατότητα περαιτέρω επέκτασης ύστερα από πρόταση που υπέβαλε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός των Διαχειριστών Φυσικού Αερίου (ENTSO-G).

Στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνονται ακόμη οι συνδέσεις με τον αγωγό EastMed και με τους πλωτούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη και την Κόρινθο, η αναβάθμιση της διασύνδεσης με τον αγωγό ΤΑΡ, κ.α.

Στο νέο δεκαετές προκρίνεται εξάλλου η λύση της τροφοδοσίας των Ιωαννίνων με υγροποιημένο φυσικό αέριο, που θα μεταφέρεται με βυτία σε αποθήκες στην Ηγουμενίτσα και τα Ιωάννινα (με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2026 και προϋπολογισμό 85 εκατ. ευρώ).

Το πρότζεκτ ανάπτυξης του φυσικού αερίου προς τη Δυτική Ελλάδα και κυρίως τα Ιωάννινα συμπεριλήφθηκε πρώτη φορά στο δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο, για το έργο των Ιωαννίνων ο ΔΕΣΦΑ ήδη από το Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης 2022-2031 που είχε υποβάλει στην Αρχή του ανέφερε ότι: «Ο ΔΕΣΦΑ εξετάζει την δυνατότητα τροφοδότησης της περιοχής μέσω εναλλακτικών λύσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν συνδυασμό αγωγού και SSLNG με στόχο την επίτευξη αποδοτικότερης και ταχύτερης τροφοδοσίας της περιοχής. Λαμβάνοντας

υπόψη το ανωτέρω αποτέλεσμα ο ΔΕΣΦΑ επιφυλάσσεται να επανέλθει στην ΡΑΕ γιατο εν λόγω έργο».

Σύμφωνα με τα σενάρια που εξέτασε ο διαχειριστής η λύση να προμηθεύεται η περιοχή τον Ιωαννίνων ΥΦΑ από την Ηγουμενίτσα, είναι λιγότερο κοστοβόρα  από τη λύση να λαμβάνει αέριο μέσω αγωγού από τη Ρεβυθούσα.

Η ίδια λύση είχε εξεταστεί και για την Πάτρα αλλά εγκαταλείπεται λόγω πολυπλοκότητας αλλά και επειδή είναι πολύ κοντά χρονικά (Σεπτέμβριος 2025) η λειτουργία αγωγού τροφοδοσίας της πόλης.

Σε σχέση με την αύξηση του προϋπολογισμού λόγω της ανόδου του κόστους των υλικών αναφέρεται ενδεικτικά ο προϋπολογισμός έργων όπως οι αγωγοί προς Δυτική Μακεδονία (167 εκατ. έναντι αρχικού κόστους 110 εκατ., αύξηση 52%), προς Πάτρα (98 εκατ. από 85), Γευγελή (67 από 51,4 εκατ., αφορά την κατασκευή αγωγού διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία, που σήμερα τροφοδοτείται αποκλειστικά μέσω Βουλγαρίας), η σύνδεση με το πλωτό ΥΦΑ Αλεξανδρούπολης (26 από 13 εκατ.) και Κορίνθου (15 από 9,9 εκατ.) κ.α.

Σύμφωνα με το κείμενο που τέθηκε σε διαβούλευση από τη ΡΑΕ, οι επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο νέο δεκαετές αυξάνουν τα τέλη χρήσης του Συστήματος από τους καταναλωτές κατά 11%. Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει έως και τη Δευτέρα 25 Ιουλίου 2022.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ