ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ – Στο φουλ οι «μηχανές» για την κατασκευή του Ε65

Ο αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους 181,5 χλμ., είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της Ηπείρου – Την κατασκευή του άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά στηρίζει και η Ένωση Βενζινοπωλών Ιωαννίνων

 

Την βεβαιότητα του ότι το έργο του οδικού άξονα Ε65 θα ολοκληρωθεί με ταχείς ρυθμούς εξέφρασε μιλώντας σε εκδήλωση για την πρόοδο των εργασιών κατασκευής του, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο στο Μουσείο Τσιτσάνη στα Τρίκαλα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε τη σημαντική προεργασία, που έγινε από τον ίδιο και την κυβέρνηση του, προκειμένου να προωθηθεί το συγκεκριμένο έργο, που είχε μπλοκαριστεί την προηγούμενη περίοδο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Είναι μία σπουδαία μέρα σήμερα, όχι μόνο για τα Τρίκαλα, όχι μόνο για τη Δυτική Θεσσαλία, αλλά για τη Δυτική Μακεδονία, για την Ήπειρο, καθώς είμαστε πια στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε, ότι το εμβληματικό αυτό έργο Ε65, θα ολοκληρωθεί. Θα γίνει πράξη ένα όραμα πολλών δεκαετιών. Και αρκεί να κοιτάξει κανείς τον χάρτη, για να διαπιστώσει ότι ο Ε65, είναι ένας δρόμος ο οποίος πατάει πάνω στη σπονδυλική στήλη της Ελλάδας. Έχω κάνει πολλαπλές επικοινωνίες ο ίδιος με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού και καταφέραμε και πείσαμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δώσει τελικά το πράσινο φως για να μπορέσει να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατόν αυτό το σημαντικό έργο. Κάτι το οποίο δεν είχαμε καταφέρει εδώ και πολλά χρόνια και πολλοί θα πίστευαν – όταν ήρθαμε στα πράγματα – ότι δε θα ήταν εφικτό να ολοκληρωθεί ποτέ ο Ε65 τουλάχιστον με τη μορφή της σύμβασης παραχώρησης» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο πρωθυπουργός δεν παρέλειψε, μάλιστα, να αναδείξει τη σημασία του εν λόγω οδικού άξονα για τη Δυτική Θεσσαλία, αλλά και την Δυτική Μακεδονία, ιδίως μετά την απολιγνιτοποίηση: «Η διαδικασία απολιγνιτοποίησης δημιουργεί εύλογη ανησυχία, αλλά ταυτόχρονα ανοίγει και σημαντικές νέες προοπτικές για τη Δυτική Μακεδονία. Προοπτικές που για να μπορέσουν όμως να γίνουν πράξη θα πρέπει να σπάσει και η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας προς το Νότο και να είναι πολύ πιο εύκολα προσβάσιμη προς την Αθήνα και προς όλη τη Νότια Ελλάδα».

Εν συνεχεία, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι θα προχωρήσει και η κατασκευή του φράγματος της Μεσοχώρας, ενώ έκανε ειδική αναφορά στη σημασία της καθαρής ενέργειας στην εποχή που αναζητούμε τρόπους να μειώσουμε τις εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου.

«Θεωρώ αδιανόητο το ελληνικό Δημόσιο να έχει δαπανήσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε σημαντικά έργα υποδομής τα οποία παραμένουν αυτή τη στιγμή ημιτελή. Έχω δώσει την κατεύθυνση στο υπουργείο, στον Κώστα Σκρέκα, ο οποίος ηγείται του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνδυασμό με τις πρωτοβουλίες που πρέπει να αναλάβει η ΔΕΗ να επικαιροποιηθεί αμέσως η Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το φράγμα της Μεσοχώρας, έτσι ώστε να προχωρήσουμε σε νέα έγκριση περιβαλλοντικών όρων και το φράγμα της Μεσοχώρας επιτέλους να λειτουργήσει ως μεγάλο υδροηλεκτρικό έργο. Σε μία εποχή όπου αναζητούμε τρόπους να μειώσουμε τις εκπομπές του αερίου του θερμοκηπίου, σε μία εποχή όπου η καθαρή ενέργεια πρέπει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο ενεργειακό μας μείγμα, είναι απολύτως απαραίτητο, το τελευταίο ουσιαστικό μεγάλο έργο υποδομής που αφορά υδροηλεκτρική ενέργεια, να ολοκληρωθεί αυτοτελώς», επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής δήλωσε για το έργο: «Μέσα σε ενάμιση χρόνο, έχουμε φτάσει την πρόοδο του έργου από το 13% που παραλάβαμε, στο 63%. Έχουμε ολοκληρώσει δηλαδή το μισό έργο, επιταχύνοντας τους ρυθμούς κατά 50%. Σήμερα είχαμε την ευκαιρία να επιθεωρήσουμε, με τον κ. Πρωθυπουργό, αυτό το εργοτάξιο. Ευχαριστώ ειλικρινά όσους δουλεύουν σκληρά για να υπάρχει αυτή η πρόοδος στο έργο. Και όλοι μας θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να συνεχίσουμε το ίδιο αποτελεσματικά».

Το έργο

Το έργο παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος – Ε65 αφορά στην κατασκευή του ομώνυμου αυτοκινητόδρομου, από ημικόμβο με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε.  έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό (πλησίον των Γρεβενών), καθώς και στη συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε. από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας.

Ο αυτοκινητόδρομος Ε65, συνολικού μήκους 181,5 χλμ., είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και της Περιφέρειας. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και διασχίζει τον κάμπο της Φθιώτιδας, την οροσειρά της Όθρυος, το Θεσσαλικό κάμπο και τον Πηνειό ποταμό περνώντας πλησίον των πόλεων Καρδίτσας, Τρικάλων, Καλαμπάκας μέχρι τους πρόποδες των Αντιχασίων, τον Ίωνα ποταμό και την οροσειρά των Χασίων για να ενωθεί τελικά με την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών.

Ο Ε65 κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη και επί της ουσίας συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Ο σχεδιασμός του βασίζεται σε σύγχρονα εθνικά και ευρωπαϊκά πρότυπα, με σεβασμό προς το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, στοχεύοντας στην ασφάλεια και άνεση των χρηστών και στην εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής εξοικονόμησης χρόνου και καυσίμων.

Σήμερα σε λειτουργία βρίσκεται το τμήμα του Ε65 από τον Α/Κ Ξυνιάδας (32,5ο  χλμ.)  έως και τον Α/Κ Τρικάλων (112ο χλμ.). Αυτά τα περίπου 80 χλμ., σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, σε συνδυασμό με το νέο συνδετήριο κλάδο μήκους 10 χλμ., με τον υφιστάμενο άξονα Λαμίας – Καρδίτσας, έχουν ήδη δώσει νέα μορφή στα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας. Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στο Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, έχει μειωθεί περισσότερο από 30 λεπτά. Στη συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος εργάζονται σήμερα 83 άτομα όλα προερχόμενα βέβαια από τις όμορες περιοχές.

Το Βόρειο τμήμα, μήκους 70,5 χλμ. ξεκινά από τον Α/Κ Τρικάλων, καταλήγει στην Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών και δύναται να κατασκευαστεί μέσα σε τρία χρόνια. Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έδωσε το πράσινο φως για τη χρηματοδοτική πρόταση κατασκευής και λειτουργίας του. Σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες σκοπιμότητας και οικονομικής επίδοσης του έργου, εκτιμάται ότι:

Α) Κατά τη φάση κατασκευής οι άμεσες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν ανέρχονται σε 3.723 ανθρωποέτη εργασίας και οι έμμεσες σε 2.099 ανθρωποέτη εργασίας

Β) Κατά τη φάση λειτουργίας, η πρόσθετη ετήσια απασχόληση που προκύπτει από το σύνολο των δαπανών άμεσης απασχόλησης ανέρχεται σε 138 άτομα, ενώ η έμμεση απασχόληση που θα δημιουργηθεί από τις ανάγκες για συντήρηση, λειτουργία και υλικά – εξοπλισμό ξεπερνά τις 27 θέσεις εργασία ετησίως

Με την ολοκλήρωση του συνόλου του Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας -που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια και η χώρα μας θα αποκτήσει σύνδεση με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα. Το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό,  θα διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, ενώ σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο, το Καρπενήσι θα είναι προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.

Συνεπώς, ο Ε65 συμβάλλει στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Κεντρικής Ελλάδας και αναβαθμίζει σημαντικά τη σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα τις οδικές μετακινήσεις προς την Αλβανία και την ΠΓΔΜ.

Η Ένωση Βενζινοπωλών

Εν τω μεταξύ, η Ένωση Βενζινοπωλών Νομού Ιωαννίνων μέσα στις συνθήκες ασφυξίας που έχει δημιουργήσει η πανδημία του κορωνοϊού στον τομέα των καυσίμων, με ανακοίνωσή της, ενώνει τη φωνή της με την Περιφέρεια Ηπείρου, τους βουλευτές και τους φορείς για την άμεση ένταξη και υλοποίηση του άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, προς όφελος όλων των εμπορικών και οικονομικών δραστηριοτήτων της περιοχής.

Σε ανακοίνωση της Ένωσης Βενζινοπωλών σημειώνονται και τα εξής: «Τα οφέλη του έργου για τη χώρα και την Ήπειρο σε επίπεδο μεταφορών θα είναι πολύ μεγάλα. Αρκεί μόνο να σημειώσουμε πως ο κλάδος των logistics συνεισφέρει στο ΑΕΠ της χώρας σχεδόν το 9,02% και εάν προσθέσουμε και τον οδικό τουρισμό που συμμετέχει στο 30% των αφίξεων, καταλαβαίνεται αμέσως ποια θα είναι η συνεισφορά της συγκεκριμένης διευρωπαϊκής οδικής σύνδεσης στο μέλλον για τις επιχειρήσεις και τις μεταφορές και την περιοχή μας. Είναι γεγονός πως η οικονομία της χώρας έχει κλονιστεί συθέμελα. H απαγόρευση των μετακινήσεων από νομό σε νομό όσo και οι περιορισμένες μετακινήσεις με sms συντάραξαν και τον δικό μας κλάδο, με την πτώση στις πωλήσεις των καυσίμων να φτάνει το 70%. Για την επανεκκίνηση της οικονομίας λοιπόν, απαιτούνται έργα υποδομής σαν κι αυτό. Η Ένωση Βενζινοπωλών Νομού Ιωαννίνων στέκεται αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια και ευελπιστεί ότι σύντομα η κομισιόν θα δώσει το πράσινο φως για την ένταξη της διευρωπαϊκής αυτής οδικής σύνδεσης στο Ταμείο Ανάκαμψης».