ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ – Επίσημη πρώτη με τιμή κάτω από το 1,4 ευρώ το λίτρο

«Παράθυρο» για νέα μέτρα στήριξης από τον Πρωθυπουργό, κυρίως μετά το άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα σε diesel κίνησης και αμόλυβδη – Την Πέμπτη, στο νομό Ιωαννίνων η μέση τιμή του diesel κίνησης έφτασε στα 2,127 ευρώ με τη μέση τιμή της αμόλυβδης να φτάνει τα 2,030 ευρώ το λίτρο

Από 1,31 ευρώ το λίτρο ξεκινούν οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης που άρχισε από σήμερα να διατίθεται στην αγορά.
Τα ΕΛΠΕ αποφάσισαν έκπτωση στις εταιρείες εμπορίας, που ανέρχεται σε 6 λεπτά προ ΦΠΑ ή 7,5 λεπτά με ΦΠΑ, ανά λίτρο. Όπως ανέφεραν πηγές της Hellenic Energy, η τιμή αυτή μαζί με τα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, μπορούσε να οδηγήσει την τιμή διάθεσης στον τελικό καταναλωτή από 1,37 έως 1,39 ευρώ το λίτρο. Τελικά η τιμή αρχίζει από ακόμη χαμηλότερα επίπεδα.
H ΕΚΟ ανακοίνωσε πως για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας και προκειμένου να στηρίξει την αγορά πουλάει μετά από την επιδότηση του κράτους, της HELLENiQ ENERGY, αλλά και δική της επιπλέον έκπτωση στο 1,31-1,32 ευρώ το λίτρο
Ωστόσο πηγές της αγοράς πετρελαιοειδών εκτιμούν ότι η ζήτηση θα είναι υποτονική τις πρώτες ημέρες εξαιτίας του ότι οι καταναλωτές θα κάνουν έρευνα αγοράς αλλά και λόγω των καλών καιρικών συνθηκών που επικρατούν κυρίως στην Νότια Ελλάδα.
Αναφορικά με την επιδότηση του πετρελαίου στην αντλία, κατατέθηκε σχετική τροπολογία στη Βουλή. Όπως αναφέρει το ύφος της επιδότησης που ανέρχεται σε 0,20 ευρώ ανά λίτρο, υπολογίζεται άπαξ επί της αξίας των τιμολογίων πώλησης προ Φ.Π.Α., που εκδίδονται από τα διυλιστήρια, τις εταιρείες κατόχους άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων κατηγορίας Α, που εισάγουν πετρέλαιο θέρμανσης και τους κατόχους άδειας πωλητή πετρελαίου θέρμανσης που πραγματοποιούν εισαγωγές, ως δικαιούχους της επιδότησης.
Επίσης, προβλέπεται ότι το τελικό συνολικό ύψος της επιδότησης υπολογίζεται επί των συνολικών λίτρων καυσίμου που διατίθενται στην εσωτερική αγορά από τους ως παραπάνω δικαιούχους της επιδότησης προς τα πρατήρια καυσίμων, τους πωλητές πετρελαίου θέρμανσης και τους τελικούς καταναλωτές, οικιακούς καταναλωτές, βιομηχανικούς και εμπορικούς πελάτες.

Παράθυρο για νέα μέτρα στήριξης

Την ίδια στιγμή, παράθυρο για νέες παρεμβάσεις με στόχο την αποκλιμάκωση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, που τρέχει σε ένα ράλι δίχως φρένα και πλέον έχει ξεπεράσει σε πανελλαδικό επίπεδο τα 2,1 ευρώ το λίτρο άνοιξε χθες ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στη Βουλή, στο πλαίσιο της απάντησής του στην ερώτηση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξη Τσίπρα για την ακρίβεια.
Ο πρωθυπουργός αναγνώρισε την νέα αύξηση στο πετρέλαιο κίνησης ως ένα πραγματικό πρόβλημα που όμως δεν είναι ελληνικό φαινόμενο αλλά παγκόσμιο. Απαντώντας στον κ. Τσίπρα, αναγνώρισε πως πράγματι μπορεί να δημιουργηθεί ντόμινο στις αυξήσεις τιμών μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας και αποκάλυψε πως η κυβέρνηση μετρά το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο για να εξαγγείλει μέτρα περιορισμού του κόστους στο πετρέλαιο κίνησης.
«Να συζητήσουμε ρεαλιστικές λύσεις για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Έχετε δίκιο ότι οι αυξήσεις στο diesel έχουν επίπτωση στην εφοδιαστική αλυσίδα. Μετράμε τις δυνατότητες μας και θα δούμε αν μπορούμε να εξαγγείλουμε κάτι και για το diesel κίνησης» συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης.
Καθώς το ράλι στο πετρέλαιο κίνησης συνεχίζεται χωρίς φρένα, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να ανατραπεί ακόμη και το μέτρο για το «φτηνό» καλάθι του νοικοκυριού, που θα τεθεί σε εφαρμογή στα τέλη Οκτώβρη, αν δεν υπάρξει παρέμβαση στα καύσιμα και συνεχιστεί με την ίδια τάση το ανοδικό ράλι. Αν δεν υπάρξει παρέμβαση και καθώς το 45% του κόστους μια μεταφοράς είναι το καύσιμο, υπάρχει ορατός ο κίνδυνος – αν όχι η βεβαιότητα – της σταδιακής αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων στο ράφι των σούπερ μάρκετ.

Τα σενάρια

Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν. Ένας προφανής τρόπος παρέμβασης θα ήταν η επαναφορά της οριζόντιας κρατικής επιδότησης στην αντλία, η οποία για 6 μήνες και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου συγκράτησε τις τιμές στο diesel κίνησης, είτε με το ίδιο ποσό (0,15€/lt) είτε με διαφορετικό, ανάλογα με τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο που θα υπάρξει (ο τουρισμός είναι το κλειδί και τα έσοδα του Αυγούστου).
Το μειονέκτημα της οριζόντιας επιδότησης είναι το σημαντικό κόστος, καθώς αφορά τους πάντες, επαγγελματίες οδηγούς αλλά και ΙΧ, σε μια περίοδο μάλιστα που η «μάχη» έχει μετατοπιστεί στο μέτωπο του πετρελαίου θέρμανσης καθώς ξεκινά η χειμερινή σεζόν. Κι επειδή μάλιστα δεν υπάρχει στόχευση, ωφελούνται από την οριζόντια κρατική επιδότηση και νοικοκυριά που δεν έχουν ανάγκη, με μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα τα οποία καίνε πετρέλαιο κίνησης.
Η κυβέρνηση, ωστόσο, έχει κι άλλα όπλα στη φαρέτρα της όπως στοχευμένα μέτρα που θα ωφελήσουν μόνο τους επαγγελματίες οδηγούς με στόχο να συγκρατηθεί το κόστος των μεταφορικών σε βασικά προϊόντα, όπως τα τρόφιμα, πολύ περισσότερο μάλιστα την ώρα που το οικονομικό επιτελείο δίνει την μάχη των μαχών στο ράφι των σούπερ μάρκετ με το «φτηνό» καλάθι του νοικοκυριού.
Μέτρα στοχευμένα και όχι οριζόντια ζητούν άλλωστε και οι επαγγελματίες οδηγοί (φορτηγά, νταλίκες κλπ) καθώς όπως λένε οι ίδιοι το 45% του κόστους μια μεταφοράς είναι το καύσιμο και με τις αυξήσεις των τελευταίων ημέρων υπάρχει ορατός ο κίνδυνος – αν όχι η βεβαιότητα – της αύξησης των πληθωριστικών πιέσεων στο ράφι των σούπερ μάρκετ.
Γι’ αυτό ζητούν:
– μείωση του ειδικού φόρου καυσίμου μόνο για τους επαγγελματίες οδηγούς – μεταφορείς, όπως γίνεται και σε άλλες χώρες ή
– πλαφόν στην τιμή του καυσίμου μόνο για τους επαγγελματίες οδηγούς.

Η απόσυρση της επιδότησης

Μια από τις αιτίες άλλωστε και για την αύξηση της τιμής, πέρα από την διεθνή συγκυρία είναι και η απόσυρση της οριζόντιας κρατικής επιδότησης ύψους 0,15 ευρώ ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης που ίσχυε για ένα 6μηνο από Απρίλιο έως και Σεπτέμβριο.
Καθώς οι τιμές των καυσίμων έπεφταν, η επιδότηση στο diesel κίνησης αποσύρθηκε από 1η Οκτωβρίου, ώστε να αντικατασταθεί με την οριζόντια επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης ύψους 0,25 ευρώ το λίτρο.

Ανοίγει η ψαλίδα

Τις τελευταίες ημέρες, η ανεξέλεγκτη αύξηση του πετρελαίου κίνησης έχει σπάσει κάθε κοντέρ και για πρώτη φορά στην ιστορία έχει ξεπεράσει εδώ και μέρες την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.
Για παράδειγμα την, Πέμπτη 13 Οκτωβρίου, η μέση πανελλαδική τιμή του diesel κίνησης έφτασε στα 2,121 ευρώ το λίτρο την ώρα που η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης έφτανε τα 2,034 ευρώ το λίτρο.
Στο νομό Ιωαννίνων η μέση τιμή του diesel κίνησης έφτασε στα 2,127  ευρώ το λίτρο την ώρα που η μέση τιμή της αμόλυβδης έφτανε τα 2,030 ευρώ το λίτρο.