ΗΠΕΙΡΟΣ -«Φρένο» Μητσοτάκη στα… σχέδια για σιδηρόδρομο

Ο Πρωθυπουργός, σε τηλεοπτική του συνέντευξη, ξεκαθάρισε πως δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση κατασκευαστεί η σιδηροδρομική Εγνατία, προς τα δυτικά παράλληλα με την οδική Εγνατία – Αντιδράσεις από τοπικούς φορείς και κόμματα

Στις καλένδες πηγαίνει – και μάλιστα οριστικά – η οποιαδήποτε προοπτική υπήρχε για να αποτελέσει μια πραγματικότητα η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με τη γραμμή Ηγουμενίτσα – Γιάννενα – Καλαμπάκα.

Την «ταφόπλακα» στο συγκεκριμένο έργο, έβαλε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με τη συνέντευξή του στους «Πρωταγωνιστές» και στον Σταύρο Θεοδωράκη, το βράδυ της Τρίτης.

Συγκεκριμένα και μιλώντας, γενικότερα, για τις προοπτικές του σιδηροδρόμου στη χώρα ο Πρωθυπουργός ήταν απολύτως ξεκάθαρος για τη συγκεκριμένη σύνδεση την οποία χαρακτήρισε ως «επιστημονική φαντασία».

Έτσι, και εφόσον δεν προκύψει κάποια άλλη διευκρίνιση, καθίσταται άνευ περιεχομένου η όποια συζήτηση ακόμη και για την χρηματοδότηση της εθνικής συμμετοχής με 7,5 εκ. ευρώ για την επικαιροποίηση της μελέτης, θέμα που έχει απασχολήσει την τοπική επικαιρότητα τον τελευταίο χρόνο.

Η τοποθέτηση του Πρωθυπουργού ήταν η εξής: «Είτε μιλάμε για την Αλεξανδρούπολη, είτε μιλάμε για την Καβάλα, είτε μιλάμε για το Βόλο, είτε μιλάμε για τη Θεσσαλονίκη. Αν μιλάμε ας πούμε για την Ηγουμενίτσα δε θα γίνει αυτό, διότι δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να πάμε να φτιάξουμε μία σιδηροδρομική Εγνατία προς τα δυτικά παράλληλα με την οδική Εγνατία. Είναι ένα έργο, για το οποίο ακούω συχνά διάφορους να μιλούν. Είναι, όμως, σήμερα,  στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας».

Ενδιαφέρον και αντιδράσεις

Όπως θα περίμενε ο οποιοσδήποτε η συγκεκριμένη αναφορά του Πρωθυπουργού, προκάλεσε από τη μια το άμεσο ενδιαφέρον και από την άλλη…  αντιδράσεις που ήδη εκδηλώθηκαν από την πρώτη στιγμή από τα πολιτικά κόμματα σε τοπικό επίπεδο.

Ωστόσο, υπάρχει και μια ακόμη παράμετρος μετά τη συγκεκριμένη δήλωση του Κυρ. Μητσοτάκη. Αυτή έχει να κάνει με το γεγονός πως δημιουργείται θέμα σε σχέση και με την Κυβέρνηση και με την τοπική διοίκηση και τους φορείς της.

Υπενθυμίζουμε χαρακτηριστικά πως μόλις στα τέλη Ιανουαρίου, ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης μιλώντας τότε στο Ioannina TV, είχε ερωτηθεί σχετικά και είχε παραπέμψει στην επικείμενη τότε επίσκεψη του κυβερνητικού κλιμακίου, που τελικά αναβλήθηκε, λέγοντάς, ότι η Κυβέρνηση έχει ωριμάσει τις συνθήκες και είναι πολύ κοντά να ανακοινώσει την πρόθεση για τη χρηματοδότηση της μελέτης.

«Επαναλαμβάνω όμως ότι εμείς ανακοινώνουμε κάτι για το οποίο είμαστε σίγουροι ότι έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, έχουμε βρει τους πόρους και ξέρουμε πως θα προχωρήσουν αυτές οι μελέτες. Λίγο υπομονή ακόμα και θα λυθεί και αυτό το τεράστιο ζήτημα για την Ήπειρο», είχε αναφέρει ο κ. Καραγιάννης στη συνέντευξή του στο Ioannina TV.

Από την άλλη, και σε επίπεδο Περιφέρειας Ηπείρου, τον τελευταίο χρόνο στο περιφερειακό συμβούλιο, λόγω της πίεσης που άσκησε η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» για το συγκεκριμένο θέμα, ο περιφερειάρχης Αλ. Καχριμάνης είχε μεταφέρει τη θετική διάθεση του υπ. Υποδομών για το συγκεκριμένο θέμα τουλάχιστον στο επίπεδο της κάλυψης της δαπάνης για τη χρηματοδότηση της μελέτης.

Προβληματισμός και… δηλώσεις!

Αναλύοντας κανείς τις προεκτάσεις της δήλωσης του Πρωθυπουργού, διαπιστώνει επίσης πως προκύπτει και ένας αυτονόητος προβληματισμός, που σχετίζεται με το πώς συμβαδίζει η ακύρωση ουσιαστικά της προοπτικής αυτής, με την πρόταση του ΟΣΕ για τη χρηματοδότηση της μελέτης, από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη» τον Μάρτιο του 2021.

Το πρόγραμμα ενέταξε την πρόταση καλύπτοντας το 50% της δαπάνης και έμεινε προς χρηματοδότηση το άλλο 50% από το εθνικό σκέλος.

Να υπενθυμίσουμε παράλληλα πως η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου είναι ένα θέμα που απασχολεί δεκαετίες την περιοχή και όχι μόνο, καθώς όλες οι Κυβερνήσεις είχαν ασχοληθεί – επιδερμικά έστω – με το ζήτημα, παραπέμποντάς το συνήθως στις καλένδες.

Το μεγάλο «αγκάθι» βέβαια για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου δεν είναι το κόστος των μελετών, αλλά το κόστος της κατασκευής, που με τους πλέον μέτριους υπολογισμούς αγγίζει ίσως και να ξεπερνά τα 5 δις.

Συγκεκριμένα λοιπόν ο μέχρι πρότινος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής είχε κάνει λόγο παλαιότερα σε δηλώσεις του ως τομεάρχης Υποδομών της Ν.Δ για ένα «φαραωνικό έργο», ως προ το κόστος κατασκευής.

Επίσης ο πρώην υπουργός Υποδομών επί ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης, είχε πει περισσότερα πράγματα, και συγκεκριμένα σε δύο διαφορετικές φάσεις κατά την περίοδο διακυβέρνησης σε συνεντεύξεις Τύπου και δηλώσεις του είχε επίσης εκφράσει την παρόμοια θέση για το τεράστιο κόστος.

Αναλυτικότερα, το 2017 σε συνέντευξη Τύπου στα Γιάννενα, από τα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Σπίρτζης ερωτηθείς σχετικά είχε απαντήσει λέγοντας πως δεν είναι εύκολο, λόγω του κόστους, να «τρυπήσουμε» την Πίνδο για να φτιάξουμε τη σιδηροδρομική γραμμή, ενώ το 2018 από την Ηγουμενίτσα είχε παραπέμψει αόριστα στο μέλλον για την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου, το οποίο είχε χαρακτηρίσει ως μη βιώσιμο.

«Η σύνδεση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας με σιδηροδρομική γραμμή είναι έργο πολύ δαπανηρό και μη βιώσιμο. Δεν λέμε ψέματα στον κόσμο. Δεν είμαστε σε εποχή που μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε τέτοια έργα. Ούτε καν την μελέτη του. Αυτό θα το κάνουν άλλοι μελλοντικά κι όταν η χώρα θα βγει από την κρίση»», είχε αναφέρει ο κ. Σπίρτζης.

Ανακοινώσεις σε τοπικό επίπεδο

Χθες, από το πρωί οι Νομαρχιακές Επιτροπές Ιωαννίνων, ΣΎΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, αντίστοιχα, εξέδωσαν ανακοινώσεις με βολές κατά του Πρωθυπουργού.

Η Ν.Ε. Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωσή της κάνει λόγο για κοροϊδία της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού απέναντι στους Ηπειρώτες.

«Συνηθισμένη βέβαια είναι και η περιοχή μας από την κοροϊδία αυτής της κυβέρνησης. Οι μέρες που ο εν αποδρομή Πρωθυπουργός θα επισκεφθεί την Ήπειρο πλησιάζουν. Φρόντισε λοιπόν να ανακοινώσει ότι τρένο στην Ήπειρο δεν θα έρθει. Θα πείτε τέτοια τρένα που σκοτώνουν να μας λείπουν.

Φρόντισε να καταργήσει τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, να μην δημοπρατήσει τον άξονα Γιάννενα-Κακαβιά, να μην προχωρήσει την κατασκευή του νέου κλειστού γυμναστηρίου στα Ιωάννινα, να αναβάλλει το Π.Δ. της λίμνης Παμβώτιδας, να αναβάλλει αεροπορικά δρομολόγια και να εξαγγέλλει επί χάρτου έργα όπως για παράδειγμα τον πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο της λίμνης.

Φρόντισε επίσης να ξεπουλήσει το λιμάνι  της Ηγουμενίτσας στους Ιταλούς, άρον-άρον  πριν την «πτώση» του, υπονομεύοντας το δημόσιο συμφέρον και την προοπτική  ανάπτυξης του λιμανιού και της ευρύτερης περιοχής», αναφέρει μεταξύ άλλων ο ΣΥΡΙΖΑ.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η ανακοίνωση της Ν.Ε. Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής.

«Αυτή τη φορά ο Πρωθυπουργός ήξερε αλλά απέδειξε ότι και όλοι ήξεραν, απλώς συνέχιζαν να ψεύδονται, όπως καθημερινά έχουν μάθει να ψεύδονται για να υφαρπάξουν για μια ακόμη φορά την ψήφο των πολιτών της Ηπείρου, χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύνδεση του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά.

Οι Ηπειρώτες τους έμαθαν, όπως άλλωστε και ολόκληρη η Ελλάδα δυστυχώς μέσα και από το τραγικό συμβάν των Τεμπών, με την απώλεια αθώων ψυχών», σημειώνεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του ΠΑΣΟΚ Ιωαννίνων.

Ανακοίνωση εξέδωσε και η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών». Σε αυτή μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής: «Αδυνατούμε να κατανοήσουμε την συγκεκριμένη τηλεοπτική δήλωση του Πρωθυπουργού της χώρας. Τη μια στιγμή δέχεται την ανάγκη σύνδεσης των λιμανιών της χώρας με τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα, την κεντρική σιδηροδρομική γραμμή, Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη μέχρι Σύνορα και την ίδια ώρα ξεχνάει το μεγάλο λιμάνι της Ηγουμενίτσας που αποτελεί την δυτική πύλη σύνδεσης με την Ευρώπη, επειδή λέει θα είναι παράλληλο έργο με την οδική Εγνατία! Μα κύριε πρωθυπουργέ και η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία κινείται ήδη παράλληλα με την εκεί οδική Εγνατία! Τι δεν καταλαβαίνεται και εκτίθεστε; Δεν φτάνει που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πούλησε το λιμάνι της Ηγουμενίτσας για 84 εκατομμύρια, ενώ έχει χρηματοδοτηθεί με υπερδιπλάσια δημόσια δαπάνη η κατασκευή του, έρχονται να απαξιώσουν και τη μελλοντική ανάπτυξη και προοπτική του με την ακατανόητη δήλωση του πρωθυπουργού».

Βασίλης Λούπας