ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ-Σε «τροχιά» ολοκλήρωσης και το βόρειο τμήμα

Στην επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο για την κύρωση της συμφωνίας για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου 

«Μετά από δέκα χρόνια αβεβαιότητας το Βόρειο Τμήμα του Ε65 επιτέλους μπαίνει σε τροχιά ολοκλήρωσης» τόνισε ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του νομοσχεδίου «Κύρωση της από 24.06.2021 Συμφωνίας Τροποποίησης Διατάξεων της από 31.05.2007 Σύμβασης Παραχώρησης για το Έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)» στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως μετά από δύο χρόνια συστηματικής δουλειάς και αλλεπάλληλων επαφών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «καταφέραμε να ξεμπλοκάρουμε το έργο για το βόρειο τμήμα του Ε65 και να εντάξουμε εξ ολοκλήρου την χρηματοδότηση του στο Ταμείο Ανάκαμψης.  Γιατί για εμάς, η ολοκλήρωση του Ε65  ήταν και είναι σε απόλυτη προτεραιότητα. Όχι στα λόγια, στην πράξη» υπογράμμισε.

Αναφερόμενος στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου σημείωσε ότι το Βόρειο Τμήμα του Ε65, εκτείνεται από τα Τρίκαλα ως την Εγνατία, έχει μήκος 70,5 χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 442 εκατομμύρια ευρώ. Θα είναι ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος με διατομή 2 συν 2  λωρίδες και ΛΕΑ και η διάρκεια κατασκευής του εκτιμάται στα 3 χρόνια.

Όπως σημείωσε ο κ. Καραμανλής η ολοκλήρωση του Βόρειου Τμήματος του Ε65 θα εξασφαλίσει γρήγορες και πάνω απ’ όλα ασφαλείς μετακινήσεις, θα ενισχύσει την ανάπτυξη της Δυτικής Μακεδονίας τόσο με την διασύνδεση της με την Αθήνα, όσο και με τα Δυτικά Βαλκάνια.

«Η ανάπτυξη της συνδεσιμότητας της Δυτικής Μακεδονίας με την Αθήνα και την Κεντρική Ελλάδα, θα ενισχύσει την ανάπτυξη της περιοχής. Θα συμβάλλει στον εκσυγχρονισμό και τον εξορθολογισμό της λειτουργίας των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Και το κυριότερο, θα διευκολύνει και θα ενθαρρύνει νέες εταιρείες να εγκατασταθούν στην περιοχή, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Με λίγα λόγια, ο νέος οδικός άξονας σημαίνει ανάπτυξη και νέες ευκαιρίες για όλες τις περιοχές από τις οποίες περνάει» υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής.

«Δίνουμε έμπρακτη στήριξη στην Δ. Μακεδονία σε μια δύσκολη φάση όπως είναι αυτή με την απολιγνιτοποίηση» πρόσθεσε.

Αναφερόμενος στην ιστορία του έργου, ο υπουργός Υποδομών τόνισε πως ο Ε65 ήταν ένας από τους πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007, από την τότε κυβέρνηση Καραμανλή. Σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει, στο ύψος της Λαμίας, την υφιστάμενη Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης  με την Εγνατία Οδό. Στη συνέχεια, όμως, σε πρώτη φάση υλοποιήθηκε το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, το κομμάτι Ξυνιάδα – Τρίκαλα.

Στην συνέχεια ανέφερε ότι η κυβέρνηση παρέλαβε το Νότιο Τμήμα το οποίο  προχωρούσε με αργούς ρυθμούς, ενώ το Βόρειο Τμήμα παρέμενε επί χρόνια μπλοκαρισμένο, μπλεγμένο σε σύνθετα προβλήματα.

«Σήμερα, στο Νότιο Τμήμα προχωράμε με ρυθμό κατά 50% ταχύτερο κι έτσι έχουμε ήδη φτιάξει πάνω από το μισό έργο» υπογράμμισε ο κ. Καραμανλής σημειώνοντας ότι το έργο αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2022.

«Το 2021 είναι το έτος που ξεμπλοκάρουν ένα προς ένα όλα τα μεγάλα έργα. Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ. Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει σημαντικά νέα έργα, περιλαμβάνει όμως και εμβληματικά έργα, που επί χρόνια είχαν κολλήσει και πάρα πολλοί τα είχαν ξεγράψει» σημείωσε ο κ. Καραμανλής.

Ο Στ. Καλογιάννης και η χάραξη του έργου

Εξάλλου, στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, όπου συζητείται το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών για τη Σύμβαση του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) μετείχε και ο βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας, Σταύρος Καλογιάννης.

Ο κ. Καλογιάννης, στην εισήγησή του, αφού έδωσε τα συγχαρητήρια του στον Πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη και στον Υπουργό κ. Καραμανλή, διότι με τη σύμβαση κλείνει ένα σοβαρό έργο υποδομής, εθνικής σημασίας, στη συνέχεια αναφέρθηκε στο ιστορικό του έργου, και σε μία βασική υποσημείωση, που αφορά τη χάραξη του βόρειου τμήματος.

«Το καλοκαίρι του 2012, ως αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, στην τρικομματική Κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ, έθεσα σε προτεραιότητα την επανεκκίνηση του Ε65, με αποκλειστικό γνώμονα το δημόσιο συμφέρον. Το εγχείρημα ήταν πολύ δύσκολο, καθώς η εθνική οικονομία βρισκόταν σε βαθειά ύφεση, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι είχαν μειωθεί σημαντικά, οι δανειοδοτούσες το έργο Τράπεζες είχαν σταματήσει τη χρηματοδότησή του, κυρίως λόγω έλλειψης ρευστότητας και τα οικονομικά δεδομένα για τον αυτοκινητόδρομο ήταν πολύ αρνητικά. Παρ’ όλα αυτά, με ισχυρή πολιτική βούληση, πετύχαμε την επαναχρηματοδότηση του έργου από τις Τράπεζες, με αποτέλεσμα την επανεκκίνηση των εργασιών το 2013 στο κεντρικό τμήμα (Ξυνιάδα – Τρίκαλα). Με τις ενέργειές μας εκείνες, σώσαμε κυριολεκτικά το έργο», είπε αρχικά.

Και στη συνέχεια ανέφερε και τα εξής: «Για το βόρειο τμήμα, Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία οδός, στην τροποποιημένη σύμβαση του Ε65, του 2013, προβλεπόταν ότι ο παραχωρησιούχος οφείλει να καταθέσει εναλλακτική λύση, χωρίς το Δημόσιο να δεσμεύεται γι’ αυτήν. Από την πλευρά του το Υπουργείο έπρεπε να επιλέξει τη βέλτιστη λύση από τεχνική, οικονομικής και περιβαλλοντική άποψη. Για το τμήμα αυτό, ο παραχωρησιούχος κατέθεσε προμελέτη, την οποία το Υπουργείο υιοθέτησε το 2016. Ακολούθησε η οριστική μελέτη του έργου και η περιβαλλοντική αδειοδότησή του.

Η χάραξη όμως που υιοθετήθηκε δεν είναι η βέλτιστη και δεν καλύπτει τα συμφέροντα όχι μόνον του Νομού Ιωαννίνων, αλλά γενικότερα της Ηπείρου, χωρίς να ωφελεί άλλες περιοχές.

Ειδικότερα, με αυτή την χάραξη, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 θα συναντήσει την Εγνατία οδό πολύ μακριά από τα Ιωάννινα, στο Κηπουρειό Γρεβενών. Όποιος δηλαδή, κινούμενος από την Ήπειρο προς Θεσσαλία, ακολουθήσει αυτή τη χάραξη, θα είναι αναγκασμένος να διανύσει 30 χλμ. επιπλέον για να φθάσει μέχρι την Καλαμπάκα! Κινούμενος δε προς Αθήνα, δεν θα επιλέξει τον άξονα Ε65, αλλά υποχρεωτικά σχεδόν την Ιόνια οδό, η οποία είναι ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος, αλλά ως διαδρομή κοστίζει πιο ακριβά. Παράλληλα, ακυρώνονται σημαντικά οφέλη από την υλοποίηση του Ε65, όπως αυτά προβλέπονταν στην αρχική Σύμβαση.

Με την χάραξη που υιοθετήθηκε από το Υπ. Υποδομών επί Σύριζα-ΑΝΕΛ, απομακρύνεται αναιτιολόγητα ο Ε65 από την Ήπειρο, επιβαρύνοντας σημαντικά το χρόνο, το κόστος μετακίνησης  και το περιβάλλον. Ενδεικτικά, η χρονική επιβάρυνση της διαδρομής είναι 45 λεπτά της ώρας για κάθε διαδρομή μετ’ επιστροφής. Περισσότεροι θα είναι και οι εκπεμπόμενοι ρύποι. Εάν προστεθούν και οι επιπλέον δαπάνες για διόδια, καύσιμα και συντήρηση των οχημάτων (για τα επιπλέον χιλιόμετρα), προκύπτει σαφώς ότι η χάραξη που υιοθετήθηκε είναι επαχθής για τους Ηπειρώτες και τους Θεσσαλούς».

Καταλήγοντας ο κ. Καλογιάννης είπε: «Έχοντας ασχοληθεί με το θέμα σε βάθος, τόσο κατά την περίοδο σχεδιασμού, συμβασιοποίησης και εκκίνησης των εργασιών στους αυτοκινητοδρόμους (ως υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ, 2004 – 2009), όσο και κατά την επανεκκίνησή τους (ως αναπληρωτής Υπουργός, 2012 – 2013) και έχοντας σταθερά την άποψη ότι ο Ε65 πρέπει να κατασκευαστεί όπως είχε εξ αρχής σχεδιαστεί, ώστε να είναι χρήσιμος, θεώρησα χρέος μου να καταθέσω εναλλακτική πρόταση για το βόρειο τμήμα του Ε65. Με έμπειρους συνεργάτες μηχανικούς, συντάξαμε και καταθέσαμε δημοσίως τον Ιούλιο 2016, πρόταση τεχνικά τεκμηριωμένη που συντομεύει ουσιαστικά την απόσταση Ιωάννινα – Τρίκαλα, κατά 30 χιλιόμετρα.

Η λύση που κατέθεσα κινείται δυτικότερα, διήκει σχεδόν παράλληλα με την υφιστάμενη Ε.Ο. Ιωαννίνων – Καλαμπάκας, έχει μήκος 28 χλμ περίπου, έναντι 55 χλμ της προτεινόμενης από τον παραχωρησιούχο, ενώ η απόσταση προς Γρεβενά/Κοζάνη αυξάνεται μόνο κατά 7 χλμ.

Επιπλέον, η πρότασή μας έχει το μεγάλο πλεονέκτημα ότι παρακάμπτει τη ζώνη του βιότοπου της αρκούδας, οπότε εξασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρξουν θέματα νέων προσφυγών.

Αυτή η χάραξη διασφαλίζει τα συμφέροντα όχι μόνο των Ηπειρωτών, των κατοίκων της βορειο-δυτικής Ελλάδας και της Θεσσαλίας, καθώς, συνοψίζοντας:

– Συντομεύει τη διαδρομή Καλαμπάκα – Ιωάννινα κατά 28 χλμ.

– Συντομεύει την απόσταση μεταξύ των στρατηγικής σημασίας λιμένων Ηγουμενίτσας και Βόλου.

– Θα διευκόλυνε τα μέγιστα όσους κινούνται από την Ήπειρο, την Κέρκυρα, την Αλβανία, τον διάδρομο της Αδριατικής, προς Θεσσαλία/Στερεά Ελλάδα/Αττική (και αντίστροφα), διότι συντομεύει σημαντικά τη διαδρομή.

– Δεν επηρεάζει την κίνηση από Δυτ. Μακεδονία προς Θεσσαλία/Αττική (και αντίστροφα), καθώς η αύξηση του μήκους αυτής της διαδρομής είναι αμελητέα (7 χλμ).

– Δεν έχει ουσιαστικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, καθώς παρακάμπτει ευαίσθητες οικολογικά περιοχές.

– Το εκτιμώμενο κόστος της δεν ξεπερνάει το αντίστοιχο της επιλεγείσας από το Υπουργείο λύσης.

Παράλληλα επιτυγχάνονται πλήρης, σχεδόν, αξιοποίηση των απαλλοτριώσεων που έχουν συντελεστεί για τον Ε65. Στο σημείο αυτό κάνω μία παρατήρηση. Στο σ/ν προβλέπεται χρονικό διάστημα 9 μηνών για την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων του βόρειου τμήματος του Ε65. Εκτιμώ ότι είναι μικρός ο χρόνος. Η εμπειρία μας δείχνει ότι απαιτείται μεγαλύτερο διάστημα. Προτείνω να πάμε στους 12 μήνες. Η χάραξη του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 είναι θέμα κρίσιμο. Πρόκειται για έργο υποδομής με κόστος κατασκευής 500 εκατ. ευρώ, που θα καθορίσει τις αναπτυξιακές προοπτικές της Ηπείρου και της Θεσσαλίας για πολλές δεκαετίες.

Όφειλε, η προηγούμενη ηγεσία του Υπ. Υποδομών, να έχει λάβει σαφή θέση για τη χάραξη του τμήματος Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία οδός. Δεν το έπραξε και θα είναι υπόλογη έναντι των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου».