Σάββατο, 4 Φεβρουαρίου, 2023

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ – Επιτυχημένα τα «Μικρά Σεμινάρια» Γλώσσας και Επικοινωνίας

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε το πρόγραμμα των «Μικρών Σεμιναρίων» Γλώσσας, Επικοινωνίας και Ορθοφωνίας που οργάνωσε το Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, ΜΜΕ και Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων σε συνεργασία με την ΕΡΤ Δημόσια Ραδιοτηλεόραση.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε στις Απριλίου 2022 και ολοκληρώθηκε στις 16 Ιανουαρίου 2023. Πρόκειται για τη συνέχεια μιας πολύ επιτυχημένης συνεργατικής δουλειάς που διαρκεί εδώ και 10 χρόνια στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Το πρόγραμμα πρωτοξεκίνησε στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων το 2013, με τον ανατρεπτικό τίτλο «Άσε με να κάνω λάθος» και συνεχίστηκε συστηματικά, καθώς εμπλουτιζόταν σταδιακά. Σχετιζόταν με την ανάδειξη μιας σειράς επίκαιρων και νεωτερικών επιστημονικών θεμάτων που επικεντρώνονταν στη σύνδεση της ελληνικής γλώσσας με την έννοια του λάθους, γλωσσικού και ορθογραφικού, και τις ευκαιρίες που μπορεί αυτό πυροδοτεί και να απελευθερώνει στη σύγχρονη μηντιακή και εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Στην ΕΡΤ Δημόσια Ραδιοτηλεόραση το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε για δεύτερη φορά. Για υγειονομικούς λόγους διεξήχθη διαδικτυακά και ορισμένες φορές υβριδικά.
Στα «Μικρά Σεμινάρια» συμμετείχαν ακαδημαϊκοί δάσκαλοι από τα εξής Πανεπιστήμια: Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Πανεπιστήμιο Γρανάδας.  Συμμετείχαν επίσης, ομιλητές από τον χώρο των μέσων ενημέρωσης, όπως ο κ. Παντελής Μπουκάλας, συγγραφείς, όπως ο κ. Ήρκος Αποστολίδης, ηθοποιοί και σκηνοθέτες όπως οι κ.κ. Τάσος Νούσιας και Νίκος Κροντηράς.
Επιστημονική υπεύθυνη του προγράμματος ήταν η κ. Νικολέττα Τσιτσανούδη Μαλλίδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ελληνικής Γλώσσας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Associate in Linguistics του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και μέλος του Κύκλου Ελλήνων Ακαδημαϊκών της Βοστώνης. Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση του Εργαστηρίου Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, ΜΜΕ και Εκπαίδευσης, «η κατάκτηση της ελληνικής γλώσσας παραμένει μία διαρκής και ζωηρή πρόκληση, η διαπραγμάτευση και υπηρέτηση της οποίας απαιτούν κόπο και αδιάλειπτο αγώνα, θεωρούμε όμως ότι αυτός ο αγώνας ειδικά σήμερα δεν μπορεί παρά να δίνεται με μαχητικότητα και επιστημονική τεκμηρίωση. Άλλωστε, η διάδοση, η προστασία και η διάσωση της ελληνικής γλώσσας στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας και της ιμπεριαλιστικής κυριαρχίας της εικόνας, αποτελούν πρωτεύοντες σκοπούς όχι μόνον για τους γλωσσολόγους και τους νεοελληνιστές, αλλά και για κάθε ομιλητή της γλώσσας αυτής, είτε ως μητρικής είτε ως δεύτερης».
Η ΕΡΤ Δημόσια Ραδιοτηλεόραση υπηρετώντας την παιδευτική και παιδαγωγική λειτουργία της, συνεργάστηκε για την πραγματοποίηση αυτού του προγράμματος με το Εργαστήριο Μελέτης Κοινωνικών Θεμάτων, Μέσων Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Βασική επιδίωξη ήταν και είναι η βελτίωση της ποιότητας του προσφερόμενου δημόσιου λόγου, ο εμπλουτισμός του γλωσσικού ρεπερτορίου και τελικά η δημιουργική εκμετάλλευση των μηχανισμών της γλώσσας και η αύξηση της ίδιας της πληροφοριακής αξίας ενός κειμένου.
Ειδική μνεία οφείλεται και στο πεδίο της ορθοφωνίας. Στο πλαίσιο των διαλέξεων των «Μικρών Σεμιναρίων», οι οποίες είχαν εργαστηριακή μορφή, έγινε μία εισαγωγική παρουσίαση των βασικών κανόνων ορθοφωνίας – επιτονισμού. Η παρέμβαση δομήθηκε σε ωριαίες υποενότητες: «πες το οργανωμένα», «πες το σωστά», «πες το όμορφα», «πες το εσύ».
Στο σεμινάριο εξετάστηκε η σχέση του λόγου στο τηλεοπτικό πεδίο και στο θεατρικό. Επιπλέον, το πρόγραμμα συζήτησε για την προετοιμασία ενός δημοσιογράφου σε ό,τι αφορά την κάμερα, τα προβλήματα άρθρωσης, ορθοφωνίας και εννόησης του κειμένου. Πρόκειται για δομικά προβλήματα που απαντώνται σε όλο το φάσμα των ανθρώπων που έχουν να κάνουν με τον λόγο και την έκθεση αυτών σε ακροατήριο, είτε έμμεσο όπως είναι η τηλεόραση, είτε άμεσο όπως είναι η σκηνή.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ