ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ -Σήμα κινδύνου για το εαρινό εξάμηνο

dav

Το Δημοτικό Συμβούλιο, για όλα τα θέματα που απασχολούν το Πανεπιστήμιο, ενημέρωσε ο Πρύτανης, σημειώνοντας πως είναι ορατός ο κίνδυνος να χαθεί το εξάμηνο για φοιτητές που έχουν εργαστηριακά μαθήματα

Εκτενή ενημέρωση για το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται στην ανώτατη εκπαίδευση και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων έκανε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Πρύτανης, Τριαντάφυλλος Αλμπάνης.

Ανοίγοντας τη συζήτηση ο Δήμαρχος, Μωυσής Ελισάφ, τόνισε ότι η παρουσία του Πρύτανη και η συζήτηση είναι πολύ σημαντική καθώς το Πανεπιστήμιο έχει ξεχωριστή θέση στην πόλη και δεν νοείται πόλη χωρίς πανεπιστήμιο.

«Η συνεργασία μας είναι συνεχής και πολύ σημαντική» τόνισε ο Δήμαρχος αναγνωρίζοντας ότι το Πανεπιστήμιο έχει λόγο και δικαιώματα στο παλιό κτίριο της οδού Δομπόλη, θέμα που θα συζητηθεί εκτενώς όταν ολοκληρωθεί η παραχώρηση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Πρύτανης Τριαντάφυλλος Αλμπάνης, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων είναι ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας με 11 σχολές και 23 τμήματα ενώ κατέχει μία από τις κορυφαίες θέσεις στις διεθνείς κατατάξεις.

Ωστόσο, και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, κάτι παραπάνω από πιθανό είναι πλέον το ενδεχόμενο να χαθεί το εαρινό εξάμηνο για τους φοιτητές των Σχολών και Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που έχουν κλινικά και εργαστηριακά μαθήματα, λόγω της συνεχιζόμενης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Μάλιστα, ο κίνδυνος σύμφωνα με τον Τριαντάφυλλο Αλμπάνη αφορά και ολόκληρο το ακαδημαϊκό έτος, εάν από τη νέα ακαδημαϊκή χροιά δεν επιστρέψουν οι φοιτητές στα αμφιθέατρα.

Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων θα επεκτείνει το τρέχον ακαδημαϊκό έτος προκειμένου να διευκολύνει τους φοιτητές των τελευταίων ετών, ώστε εάν χρειαστεί να γίνουν μαθήματα και τον Ιούλιο, ακόμη και τον Αύγουστο, πλην όμως κανείς δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει πως θα κυλήσει μέχρι τότε η κατάσταση με την πορεία της πανδημίας και πανελλαδικά και στην περιοχή μας.

Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων διαθέτει συνολικά 30.000 φοιτητές, εκ των οποίων 24.000 ενεργοί, 2000 μεταπτυχιακοί και 1500 υποψήφιοι διδάκτορες, ενώ είναι το ένα από τα τρία μόλις της χώρας, που προσφέρουν δωρεάν όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι τα οικονομικά, σύμφωνα με τον κ. Αλμπάνη, με το Πανεπιστήμιο να παίρνει περισσότερα χρήματα από τα ερευνητικά προγράμματα μέσω του ΕΛΚΕ, από ότι από την ετήσια επιχορήγηση του κράτους.

Όπως είχε ήδη ενημερώσει με συνεντεύξεις Τύπου, ο κ. πρύτανης επανέλαβε, ότι οι αλλαγές με τη βάση εισαγωγής επηρεάζουν και πέντε τμήματα του Πανεπιστημίου, που αναμένεται να έχουν εξαιρετικά μειωμένο αριθμό φοιτητών από τον Σεπτέμβριο.

Πρότεινε να υποβληθεί αίτημα στο υπουργείο Παιδείας για μείωση του αριθμού εισακτέων στα κεντρικά ΑΕΙ ώστε να ενισχυθούν τα περιφερειακά.

Το διάστημα αυτό το Πανεπιστήμιο συζητά τον στρατηγικό σχεδιασμό για τα επόμενα χρόνια. Η διαβούλευση στα τμήματα έχει ολοκληρωθεί και θα ακολουθήσουν δύο συζητήσεις στην Σύγκλητο.

Προτεραιότητα αποτελεί η επίλυση του στεγαστικού προβλήματος για τα Τμήμα Εικαστικών, Οικονομικών και Αρχιτεκτόνων.

Ο πρύτανης ζήτησε την συνδρομή του δήμου στο θέμα αυτό όπως και στην βελτίωση της φοιτητικής μέριμνας. Σημείωσε δε, ότι ένας σημαντικός αριθμός φοιτητών δυσκολεύεται να βρει στέγη στην πόλη και αναγκάζεται να διακόψει τις σπουδές του.

Σχετικά με το κτίριο του παλιού πανεπιστημίου στην οδό Δομπόλη, όπως είπε ο κ. Αλμπάνης απαντώντας σε σχετικό ερώτημα που έγινε, πρόταση του Πρυτανικού Συμβουλίου είναι να στεγαστούν τα δύο Μουσεία – Ιατρικής και Τυπογραφίας – και να υπάρξει ένας χώρος εκθέσεων.

Η συζήτηση

Πολύτιμο στοιχείο ενεργητικού για την πόλη χαρακτήρισε την ύπαρξη και λειτουργία του Πανεπιστημίου, η Τατ. Καλογιάννη στην αναλυτική εισήγησή της. Αναφορικά με το νέο Νόμο για τα ΑΕΙ, η κα Καλογιάννη επισήμανε πως η αριθμητική μείωση των φοιτητών μπορεί να επιφέρει κάποιες διαχειριστικές προσαρμογές, πλην όμως λειτουργικά είναι δυνατόν να βελτιώσει την ποιότητα των εφαρμοζόμενων διαδικασιών του πανεπιστημίου.

«Αλήθεια, ποιος πιστεύει σήμερα ότι ένας φοιτητής που έχει εισαχθεί σε κάποια Σχολή με 4.000 ή 5.000 ή και λιγότερα μόρια, μπορεί να ολοκληρώσει τις σπουδές κανονικά και να γίνει επιστήμονας χρήσιμος για την κοινωνία;».

Αναφορικά με τον στρατηγικό σχεδιασμό του Πανεπιστημίου, η κα Καλογιάννη στάθηκε στην συνεργασία του ιδρύματος με τον δήμο, ώστε να επιτυγχάνονται στόχοι που εξελίσσουν συνολικά την τοπική κοινωνία. «Παραδείγματα είναι: η εγκατάσταση της Αρχιτεκτονικής στην Παπαζόγλειο σχολή, η κινητικότητα του Πανεπιστημίου για την αξιοποίηση του κτιρίου στην οδό Δομπόλη, οι προτάσεις του καθηγητή κ. Τσίκαρη για την αξιοποίηση του κτιρίου του ΠΕΔΥ και των εγκαταστάσεων της Γαλακτοκομικής Σχολής στον Κατσικά, η δημιουργία της Τεχνόπολης, η περαιτέρω ανάπτυξη του Τεχνολογικού Πάρκου, η ενδυνάμωση της λειτουργίας και του ρόλου του ΔΙΚΕΠΠΕ.

Ακόμη με τη συμμετοχή του δήμου, να δημιουργηθεί μία κοινή στρατηγική προώθησης της αξίας του Πανεπιστημίου για την προσέλκυση μεταπτυχιακών ή διδακτορικών φοιτητών», ανέφερε η κα Καλογιάννη.

Ο Νικ. Γκόντας πρότεινε να γίνεται ανάλογη συζήτηση μία φορά τον χρόνο. Χαρακτήρισε το Πανεπιστήμιο ως πνεύμονα της πόλης και τόνισε ότι μπορεί να προσελκύσει φοιτητές από τα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Ο Άρης Μπαρτζώκας σχετικά με την βάση εισαγωγής ανέφερε ότι κάθε χρόνο εξαρτώνται από τη δυσκολία των θεμάτων και η προτεινόμενη μεταρρύθμιση θα κριθεί στην πράξη αν είναι καλύτερη. Πρότεινε δε την δημιουργία μιας μόνιμης –κοινής- επιτροπής δήμου και Πανεπιστημίου που θα μπορεί να συμβάλλει στην καλύτερη σύνδεση.

Ο δήμαρχος, κλείνοντας τη συζήτηση σημείωσε ότι οι προτάσεις για μεγαλύτερη επικοινωνία δήμου και Πανεπιστημίου έχουν ιδιαίτερη σημασία.

«Η σχέση Πανεπιστημίου και πόλης πρέπει να διευρυνθεί. Πρέπει να απλώσουμε το χέρι στο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο να είναι πιο κοντά στην πόλη. Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει το ρόλο του Πανεπιστημίου» τόνισε ο δήμαρχος κάνοντας ειδική μνεία στην Ιατρική Σχολή και την αντιμετώπιση της πανδημίας.