ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ – 32 δις ευρώ για υποδομές και «πράσινες» επενδύσεις

Τον Δεκέμβριο θα ξεκινήσει το πρώτο έργο του Ελληνικού Σχεδίου – Εν αναμονή της τελικής λίστας των έργων και η κατασκευή του άξονα Ιωάννινα–Κακαβιά – Σε διάλυση της σύμβασης για την εκπόνηση της μελέτης σύνδεσης της Πρέβεζας με την Εγνατία Οδό, προχώρησε η Περιφέρεια Ηπείρου

 

Από το Δεκέμβριο αναμένεται η κυβέρνηση να ανακοινώσει το πρώτο έργο το οποίο θα περιλαμβάνεται στο Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με στόχο την αξιοποίηση των 32 δις. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Από τα 32 δις. ευρώ τα 12,7 δις. ευρώ αφορούν δάνεια και τα 19,2 δις. ευρώ επιδοτήσεις. Τα 19,2 δις. ευρώ θα κατευθυνθούν
· 6,2 δις. ευρώ στην Πράσινη μετάβαση
· 2,1 δις. ευρώ για την Ψηφιακή μετάβαση
· 4,1 δις. ευρώ στην Απασχόληση, δεξιότητες, κοινωνική συνοχή και
· 4 δις. ευρώ σε  Ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμό της οικονομίας
Στα ποσά αυτά προστίθεται τα 3 δις του React EU και του προγράμματος αγροτικής και περιφερικής ανάπτυξης και τα δάνεια ύψους 12,6 δις ευρώ.
Ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά
Εν τω μεταξύ, στη λίστα με τα έργα που θα ενταχθούν μέσα στο ευρύ πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης περιλαμβάνεται και ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά σύμφωνα με πληροφορίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας ενώ δηλώσεις έκανε για το θέμα και ο Περιφερειάρχης Ηπείρου, Αλέξανδρος Καχριμάνης.
Στο φιλόδοξο πρότζεκτ της κυβέρνησης υπάρχουν μεγάλα έργα και αφορούν κυρίως μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Επίσης, περιλαμβάνονται σημαντικά έργα ενέργειας προκειμένου να ενταχτούν στα έργα των δράσεων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Το Υπουργείο Υποδομών έδωσε μία φιλόδοξη λίστα έργων ύψους περίπου 7 δισ.ευρώ για μεγάλα projects και από τα οποία τα κυριότερα σύμφωνα με πληροφορίες είναι και το έργο το Ιωάννινα – Κακαβιά.
Ο κ. Καχριμάνης σε συνομιλίες που είχε με στελέχη του Υπουργείου ενημερώθηκε για την πρόθεση της κυβέρνησης να μπει το έργο στη λίστα ενώ υπενθυμίζουμε ότι θα γίνει από την Περιφέρεια Ηπείρου με χρηματοδότηση από το ταμείο ανάκαμψης.
Η μελέτη για την σύνδεση της Πρέβεζας με την Εγνατία Οδό
Στο μεταξύ χθες ο κ. Καχριμάνης ρωτήθηκε και για την ανακοίνωση που εξέδωσε η περιφέρεια  για τη μελέτη «οδική σύνδεση Εγνατίας Οδού με Ε.Ο. Ηγουμενίτσας- Πρέβεζας».
Συγκεκριμένα, η Περιφερειακή Αρχή, με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, προχωρά στη διάλυση της σύμβασης για την εκπόνηση της μελέτης «Σύνδεση της Ε.Ο. Ηγουμενίτσας- Πρέβεζας με την Εγνατία Οδό (τμήμα Παραμυθιά- Μεσοπόταμος)».
Όπως αναφέρει και η σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας Ηπείρου: «Η απόφαση ελήφθη μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων,  με δεδομένο ότι πρέπει επιτέλους να ολοκληρωθεί μια μελέτη που καρκινοβατεί επί δεκαετία. Η τελευταία ευκαιρία για την ολοκλήρωση της μελέτης δόθηκε το 2018, αλλά δυστυχώς πέρασε άκαρπη.
Η λύση της σύμβασης γίνεται με αποκλειστικό γνώμονα το Δημόσιο συμφέρον και στο πλαίσιο της χρηστής διοίκησης. Η Περιφερειακή Αρχή, έχοντας αποδείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον της για την ολοκλήρωση των οδικών υποδομών, θα αναζητήσει τη βέλτιστη και υλοποιήσιμη λύση για τη σύνδεση της Εγνατίας Οδού με την Ε.Ο. Ηγουμενίτσας- Πρέβεζας, με σύννομες και ταχύτερες διαδικασίες και με το μικρότερο δυνατό κόστος αξιοποιώντας  το νέο θεσμικό πλαίσιο».
Επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις
Σε ότι αφορά περισσότερα για το Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Άκης Σκέρτσος, τόνισε πως οι επενδύσεις «παντρεύονται» με περισσότερες από 60 μεταρρυθμίσεις.
Όπως διευκρίνισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, τα 12,7 δισ. ευρώ των δανείων θα δοθούν επίσης ως δάνειο σε επιχειρήσεις με μηδενικό επιτόκιο. Προϋπόθεση για τη λήψη αυτών των δανείων θα είναι η συμπλήρωση από τον ιδιωτικό τομέα τουλάχιστον του 50% της επένδυσης είτε από τραπεζικά και είτε από ίδια κεφάλαια.
Μεταξύ των δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων η εγκατάσταση συστημάτων ταμειακών μηχανών οι οποίες θα είναι συνδεδεμένες απευθείας με τα POS και το TAXIS, η δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλλου υγείας για κάθε πολίτη, η παροχή κινήτρων συγχωνεύσεων με επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά και μεγαλύτερα πρότζεκτ, όπως η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης και Κυκλάδων με την ηπειρωτική χώρα, το πρόγραμμα Εξοικονομώ κατ’ οίκον και η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης.
Πρόκειται για «μια ευκαιρία την οποία κέρδισε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, την οποία έχουμε εθνικό καθήκον να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Το Ταμείο αυτό είναι διαφορετικό, σε σχέση με οποιαδήποτε ευρωπαϊκή πρωτοβουλία του παρελθόντος. Για τρεις λόγους:
· Ο πρώτος είναι ο χρόνος. Το Ταμείο Ανάκαμψης πρέπει να ολοκληρώσει όλα τα έργα και επενδύσεις μέχρι το τέλος του 2026. Η αξιοποίηση των πόρων πρέπει, συνεπώς, να γίνει με ταχύτητα χωρίς προηγούμενο.
· Ο δεύτερος είναι η πρωτοφανής δυνατότητα κινητοποίησης ιδιωτικών πόρων. Με τη χρήση των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης με τρόπο που να μην επιβαρύνει δημοσιονομικά, αλλά να κινητοποιεί χιλιάδες ιδιωτικές επενδύσεις και την αξιοποίηση στις δημόσιες επενδύσεις των ΣΔΙΤ και των Eταιρειών Eνεργειακών Yπηρεσιών (ESCOs).
· Ο τρίτος είναι ότι το Σχέδιο συνδυάζει για πρώτη φορά επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις. Οι επενδύσεις δίνουν στο Σχέδιο μακροοικονομική και οικονομική ισχύ και οι μεταρρυθμίσεις αποτελεσματικότητα και προοπτική» δήλωσε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Παράλληλα, συμπλήρωσε ότι τα ποσά που κινητοποιεί το Ταμείο, 19,4 δισεκατομμύρια ευρώ επιδοτήσεις και 12,7 δισεκατομμύρια ευρώ δάνεια, είναι τόσο μεγάλα, ώστε με σωστή αξιοποίηση να μπορούν να αλλάξουν την πορεία της χώρας και να τη θέσουν σε τροχιά μόνιμης, δυναμικής ανάπτυξης και σύγκλισης με την Ευρώπη. Δίνουν μία αχτίδα αισιοδοξίας στις σημερινές δύσκολες στιγμές και ανοίγουν ένα παράθυρο ελπίδας για ένα πολύ καλύτερο μέλλον για την Ελλάδα.
Οκτώ «πράσινες» επενδύσεις
Πολλά «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον», οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα για τη διείσδυση των ΑΠΕ, η εγκατάσταση «έξυπνων» μετρητών ηλεκτρικού ρεύματος και το νέο αναπτυξιακό μοντέλο στις λιγνιτικές περιοχές, περιλαμβάνονται στα οκτώ εμβληματικά επενδυτικά σχέδια του Ταμείου Ανάκαμψης για την «πράσινη μετάβαση».
Ο συγκεκριμένος άξονας παίρνει και τη μερίδα του λέοντος των επιδοτήσεων, δηλαδή 6,2 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 38% του συνόλου των πόρων.
Σύμφωνα με το «Εθνικό Σχέδιο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης» οι εμβληματικές επενδύσεις είναι:
1. Αναβάθμιση των υποδομών με σκοπό την αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τη διασύνδεσή τους με τα συστήματα μεταφοράς και διανομής καθώς και με τα νησιά.
2. Τοποθέτηση έξυπνων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας με σκοπό να ενισχυθεί ο ρόλος των καταναλωτών στις νέες αγορές ηλεκτρικής ενέργειας και να προωθηθεί η εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ μικρής κλίμακας.
3. Ενίσχυση και βελτίωση των συστημάτων τηλεθέρμανσης στις περιοχές που επηρεάζονται από την ενεργειακή μετάβαση.
4. Προώθηση της πράσινης μετάβασης με την αντικατάσταση των πετρελαϊκών προϊόντων στην παραγωγή ενέργειας και την επέκταση του δικτύου του φυσικού αερίου
5. Ολοκληρωμένα μέτρα στήριξης, συμπεριλαμβανομένων μέτρων κοινωνικοοικονομικής και περιβαλλοντικής αποκατάστασης, για την ανάπλαση των περιοχών που πλήττονται από την απολιγνιτοποίηση, διασφαλίζοντας τη δίκαιη μετάβαση
6. Ολοκληρωμένη επενδυτική δραστηριότητα που αφορά την παροχή κινήτρων (επιχορήγηση και άτοκο δάνειο εάν το τελευταίο επιλέγεται από τα δικαιούχα νοικοκυριά) για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών. (συνδέεται επίσης με την πρωτοβουλία «Μετάβαση σε νέο ενεργειακό μοντέλο φιλικό στο περιβάλλον», καθώς προβλέπει την προώθηση του ρόλου των ενεργών καταναλωτών, μέσω της υποστήριξης για την εγκατάσταση ΑΠΕ, τη δημιουργία υποδομών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας (μπαταρίες) και σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και την αναβάθμιση των κατοικιών σε έξυπνα σπίτια, μέσω της εγκατάστασης έξυπνων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας και συσκευών).
7. Δράση που περιλαμβάνει μικτά χρηματοδοτικά εργαλεία για εταιρείες του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού και ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, με στόχο να βελτιωθεί η ενεργειακή τους απόδοση, να προωθηθεί η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και να αναβαθμιστεί η ανταγωνιστική τους θέση επενδύοντας στην «πράσινη» ανάπτυξη. Επιμέρους μέτρο για την ενεργειακή ανακαίνιση δημοσίων κτιρίων μέσω της κινητοποίησης Εταιρειών Ενεργειακών Υπηρεσιών (EEY).
8. Υποστήριξη της ανάπτυξης δικτύου δημόσιας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τόσο σε περιοχές που είναι αρμόδιες οι τοπικές αρχές όσο και σε σημεία ενδιαφέροντος για το αστικό και προαστιακό περιβάλλον. Ενίσχυση που παρέχεται σε νέες γραμμές παραγωγής και μονάδες Ε&Α, που σχετίζονται με τον τομέα της ηλεκτροκίνησης και δημιουργούν προϊόντα ή προσφέρουν υπηρεσίες