Πέμπτη, 23 Σεπτεμβρίου, 2021

ΑΞΟΝΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΚΑΚΑΒΙΑ – Πολιτικοί διαξιφισμοί για έναν δρόμο με αβέβαιο μέλλον

Με αιχμές κατά του Περιφερειάρχη, απαντά ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης στον Αλ. Καχριμάνη – Ανακοίνωση και από την παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών»

 

Μια εκτενέστατη απάντηση, με σαφή πολιτική χροιά, δίνει ο πρώην υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, στον Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλέξανδρο Καχριμάνη, αναφορικά με όσα είχε πει ο δεύτερος στην τελευταία του συνέντευξη τύπου, για το μέλλον του άξονα Ιωαννίνων – Κακαβιά.

Την ίδια στιγμή θέση για το μέλλον του συγκεκριμένου οδικού άξονα παίρνει και η παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών» με ανακοίνωσή της.

Αρχικά, ο πρώην υπουργός και τομεάρχης ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Σπίρτζης, στην απάντησή του δίνει πολιτικό «χρώμα» σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Να με κατηγορούν όμως στην ανακοίνωση τους, ότι έλεγα ψέματα και δεν έλεγα συστηματικά την αλήθεια προκειμένου να καλύψουν τις ανεπάρκειες και τον παλαιοκομματισμό τόσο των ίδιων όσο και της κυβέρνησης τους πάει πολύ. Προφανώς όσοι έχουμε διατελέσει σε θέσεις ευθύνης οφείλουμε να έχουμε την γενναιότητα να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες, τόσο τις διαχρονικές της πολιτείας, όσο και των δικών μας λαθών, ολιγωριών ή παραλείψεων. Στον βαθμό που με αφορά αισθάνομαι την ανάγκη να απολογηθώ στους πολίτες της Ηπείρου για τις διαχρονικές ευθύνες της Πολιτείας απέναντι στην για δεκαετίες εγκαταλελειμμένη Ήπειρο -όπως και άλλες περιοχές της χώρας μας. Δεν αισθάνομαι όμως την ανάγκη να απολογηθώ στις για πολλές δεκαετίες Περιφερειακές αρχές της Ηπείρου και στην παράταξη της ΝΔ, για το ότι δεν κάναμε σε μια τετραετία – με τη χώρα σε μνημόνιο από τη ΝΔ, – όσα αυτοί δεν έκαναν τουλάχιστον από το 1974».

Στη συνέχεια ο κ. Σπίρτζης κατηγορεί τον Περιφερειάρχη Ηπείρου και τη Νέα Δημοκρατία, ενώ αναφερόμενος στο θέμα του άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, σημειώνει τα εξής: «Οι κακές γλώσσες – της δικής σας κομματικής παράταξης –  λένε ότι το τμήμα Γιάννενα-Κακκαβιά δεν εντάχθηκε στην Ιόνια οδό, εξαιτίας των διαφωνιών που είχε η “ομάδα Μετσόβου” συμπεριλαμβανομένου του Περιφερειάρχη με τον τότε Υπουργό της ΝΔ κ. Σουφλιά,  για την όδευση του δρόμου. Αντίστοιχες ολιγωρίες παρέμβασης στην ίδια “λογική Μετσόβου” υπήρξαν για την όδευση του Βόρειου τμήματος του Ε65, προκειμένου ο ελληνικός λαός να πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια σε έργα που δεν τελειώνουν ποτέ, με στόχο η παράταξή σας να εξαγγέλλει ότι θα είναι η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία, πιο κοντά στην Ήπειρο κατά 20 km.

Οι συντελεστές κόστους οφέλους, που αναφέρετε στην ανακοίνωση σας, όπως και οι κανονισμοί για την χρηματοδότηση έργων δεν συζητήθηκαν ούτε αποφασίστηκαν στην Ε.Ε. κατά τον χρόνο που ήταν κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ -όπως αναφέρετε πάλι με περισσό θράσος και άνεση ψεμάτων- αλλά η Ν.Δ. επί κυβέρνησης Σαμαρά, με κυριαρχία στην Ε.Ε. δεξιών κυβερνήσεων, όπως και η δική σας. Ίσχυσαν δε από την 1η Ιανουαρίου του 2015, πριν εκλεγεί η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα.  Αυτός ήταν και ο λόγος που είχαν εγκριθεί έργα με χαμηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους την δεκαετία του 2000, σε αντίθεση με τα οδικά έργα μετά την 1 Ιανουαρίου 2015, που απαιτούσαν μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους. Η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα, προσπάθησε και τα κατάφερε να ολοκληρώσει, σε συνθήκες μάλιστα μνημονίου και με μια χώρα πτωχευμένη από εσάς, τα εγκαταλελειμμένα έργα που για δεκαετίες είχατε αφήσει χωρίς απαλλοτριώσεις, χωρίς αδειοδοτήσεις, χωρίς αρχαιολογικές εργασίες, χωρίς συνδέσεις, χωρίς αντιπλημμυρικά, με δισεκατομμύρια διεκδικήσεις από τους εργολάβους. Η Ήπειρος με την Ιόνια οδό βγήκε από την απομόνωση. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το ανέκδοτο των έργων των λιμανιών, ολοκληρώθηκε. Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων το ίδιο. Το γεφύρι της Πλάκας ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, όσο κι αν θέλετε να το οικειοποιηθείτε. Νέα έργα στρατηγικής σημασίας για την Ήπειρο, όπως το Γιάννενα- Κακκαβιά, δρομολογήθηκαν και εντάχθηκαν στο πρώτο και μοναδικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών που είχε η χώρα, για να μην συνεχιστεί η πολιτική «Μετσόβου».

Σήμερα μετά από δύο χρόνια πλήρους ακινησίας, συνεχίζετε να κοροϊδεύετε τους πολίτες».

Και στη συνέχεια ο κ. Σπίρτζης σημειώνει πως προκύπτουν τα παρακάτω ερωτήματα:

– Τελικά σας παρέδωσε μελέτη το Υπουργείο Υποδομών και αν ναι τι ακριβώς κάνατε για την ωρίμανση του;

– Τι σημαίνει ο όρος «δύο προτάσεις»; Κάνατε μελέτες, περιβαλλοντική, κτηματολόγιο και διαδικασίες για την απαλλοτρίωση; Τι ακριβώς κάνατε και τι εννοείτε;

– Σε ποια φάση παραδώσατε την μελέτη; Ποιος  την ελέγχει; Ποιος ο Προϋπολογισμός του έργου; Ποια τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους οφέλους; Τι διατομή προβλέπεται μετά την μελέτη κόστους οφέλους, σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς; Τι σημαίνει “στηρίζει ο Γ.Γ. Ανάπτυξης κ. Σκάλκος και αυτή είναι και η γνώμη του κ. Μητσοτάκη, το έργο”; Ποιος αποφασίζει; Φαντάζομαι ο ΣΥΡΙΖΑ…

– Γιατί δεν πηγαίνετε σε «πολιτική διαπραγμάτευση», όπως λέτε πως κάνατε για τον Ε65 και τον ΒΟΑΚ, και για τη χρηματοδότηση του αυτοκινητοδρόμου «Γιάννενα – Κακαβιά»;

Και καταλήγοντας ο πρώην υπουργός τονίζει προς τον Περιφερειάρχη: «Τέλος, κατανοώ την πίκρα και τον καημό του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη που εμφανίζεται να παρακαλεί δημόσια για σύσκεψη με μια κυβέρνηση, που είναι γνωστό μάλιστα πως είναι της αρεσκείας και της επιλογής του. Να του θυμίσω απλά ότι επί κυβέρνησης Αλέξη Τσίπρα, δεν υπήρξε ημέρα καθυστέρησης συνάντησης μαζί του, ούτε από εμένα ούτε από κανέναν άλλον Υπουργό. Κι αυτό αποκαλύπτει  αναμφισβήτητα ποιος κινείται με κομματικές σκοπιμότητες, ποιος κυβερνούσε με αγάπη για την Ήπειρο, χωρίς κομματικά γυαλιά, ποιος λέει αλήθεια και ποιος ψέματα. Με την ευκαιρία θα ήθελα να ρωτήσω για τις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας και της Κυβέρνησης της ΝΔ όσον αφορά τα διόδια της Εγνατίας, έπειτα από την ακύρωση του διαγωνισμού ηλεκτρονικών διοδίων ελευθέρας ροής που είχαμε ολοκληρώσει και μετά τις εξαγγελίες της ΝΔ και των στελεχών της προεκλογικά ότι θα απαλλαγούν από τα διόδια και δεν θα γίνουν νέοι σταθμοί διοδίων. Τελικά θα απαλλαγούν οι κάτοικοι του Μετσόβου ή θα καταργηθεί η απαλλαγή και από τους κατοίκους της Θεσπρωτίας;».

Το «Κοινό των Ηπειρωτών»

Ανακοίνωση για το ίδιο θέμα εξέδωσε και η περιφερειακή παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών».

Σε αυτή επισημαίνονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Το έχουμε ξαναπεί και θα το επαναλαμβάνουμε. Η ευθύνη για τη ματαίωση κατασκευής του τμήματος Γιάννενα – Κακαβιά και της ολοκλήρωσης της Ιόνιας οδού (Δυτικός Άξονας) θα βαραίνει εσαεί τον Περιφερειάρχη Ηπείρου και πρώην νομάρχη Ιωαννίνων. Ολιγώρησε ως νομάρχης επί εποχής υπερυπουργού Γ. Σουφλιά (2005-2009), όταν υπήρχε δυνατότητα άνετης χρηματοδότησης. 15 χρόνια μετά, επεδίωξε την μεταβίβαση της αρμοδιότητας ωρίμανσης επέκτασης της Ιόνιας οδού μέχρι την Κακαβιά, από το Υπουργείο στην Περιφέρεια (Ιούλιος 2020) και πήρε την ευθύνη ως μη όφειλε για να αποτύχει στη συνέχεια να εντάξει το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, την ώρα που χρηματοδοτούνται ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, ο Ε65 βορειότερα και η ζεύξη της Σαλαμίνας, αλλά όχι η σύνδεση της Ελλάδας με την γείτονα Αλβανία.

Και σαν να μην έφταναν αυτά τα επιτεύγματα ήρθε η ανακοίνωση του Υπουργείου για παράταση στην ολοκλήρωση της μελέτης του δρόμου Καμπή – Πρέβεζα μέσω της Ιόνιας Οδού. Δηλαδή δε θα προχωρήσει ούτε η παράκαμψη της Φιλιππιάδας μέχρι τη Γέφυρα Καλογήρου! Κατά τη συνήθη τακτική του ο Περιφερειάρχης στοχοποιεί τον πρώην Υπουργό Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστο Σπίρτζη ότι δεν ολοκλήρωσε μελετητικά τη σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό και πως δεν ασχολήθηκε με το δρόμο Γιάννενα – Κακαβιά, αλλά ξεχνάει πως η Νέα Δημοκρατία έκλεισε δυο χρόνια στην κυβέρνηση και τα έργα δεν  είναι στις προτεραιότητες της! Όπως θέλει να ξεχνάει ποιοι συνέταξαν και υπέβαλαν το ΕΣΠΑ 2014-2020  και το ΠΕΠ Ηπείρου (κυβέρνηση Σαμαρά και Περιφέρεια Ηπείρου) και δεν συμπεριέλαβαν τότε το συγκεκριμένο έργο. Επίσης, αποκρύπτει ότι ο ανασχεδιασμός του Επιχειρησιακού Προγράμματος, η τροποποίηση του καταλόγου των έργων και η ανακατανομή των δεσμευμένων πόρων γίνεται μέσω της Επιτροπής Παρακολούθησης, για να αποσείσει τις τεράστιες ευθύνες της δικής του διοίκησης.

Το “Κοινό των Ηπειρωτών” έχει ξεκάθαρη θέση για τις οδικές υποδομές και τους οδικούς άξονες, την οποία έχει διατυπώσει επανειλημμένα. Υπάρχει ανάγκη συντονισμού και διεκδίκησης για την ολοκλήρωση σημαντικών  έργων ώστε να ελπίζει η Ήπειρος σε ανάκαμψη και σύγκλιση με τις προηγμένες περιφέρειες. Να μη δεχθούμε υποβιβασμό της ποιότητας και των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του α/δ Γιάννενα – Κακαβιά, να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή της παράκαμψης Φιλιππιάδας και η ωρίμανση της μελέτης σύνδεσης με την Πρέβεζα. Επίσης, να επισπευσθεί η δρομολόγηση των έργων της παράκτιας ζώνης της Ε.Ο. Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, η σύνδεση της παραλιακής με την Εγνατία, η παράκαμψη Ηγουμενίτσας και να μελετηθεί ενδοπεριφερειακά η διασύνδεση και η αναβάθμιση του επικίνδυνου εθνικού οδικού δικτύου. Ήταν στρατηγικό σφάλμα η επιλογή της Περιφέρειας να αναλάβει την ωρίμανση του έργου της ολοκλήρωσης της Ιόνιας οδού, πράγμα που θα δικαιολογούνταν στην περίπτωση σύνδεσης της Πρέβεζας με την Ιονία και ακολούθως επέδειξε αδυναμία και ανικανότητα παρέμβασης ώστε να ενταχθούν τα έργα στο Ταμείο Ανάκαμψης. Όλα τα υπόλοιπα έχουν υποθεί και κρίνονται. Το αποτέλεσμα μετράει και δυστυχώς είναι αρνητικό για την Ήπειρο».

ΔΗΜΟΦΙΛΗ