ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ – Αφορά και τα σκουπίδια της Κέρκυρας η τιμή των 70 ευρώ/τόνο;

Ο ΑΣΔΑ ζητά από τους δήμους να γνωμοδοτήσουν για το σχέδιο διαχείρισης και τιμολογιακής πολιτικής χωρίς να έχει συνεδριάσει για το θέμα των ημερών – «Αύξηση κόστους» προβλέπει η Περιφέρεια

 

 

 

Επικαιροποιώντας επί της ουσίας μία απόφαση που υπήρχε και τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς όμως κανείς από τα μέλη του Συνδέσμου, πλην της Εκτελεστικής Επιτροπής, ο ΑΣΔΑ στις 28 Δεκεμβρίου, σε διά περιφοράς τακτική συνεδρίαση, αποφασίζει και εισηγείται στους δήμους – μέλη του, να γνωμοδοτήσουν για την τιμολογιακή πολιτική του 2023.

Με το θέμα της μεταφοράς των απορριμμάτων από την Κέρκυρα όμως να μένει ανοιχτό, χωρίς κανείς να είναι σε θέση να γνωρίζει ποιες τυχόν θα είναι οι επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο, η συμπερίληψη όπως και τα προηγούμενα χρόνια στην εισήγηση της πρόβλεψης για τιμή 70 ευρώ ανά τόνο για τη διαχείριση απορριμμάτων στο εργοστάσιο και του υπολείμματος για μη μέλη του Συνδέσμου και ιδιώτες προκαλεί κάποια εντύπωση. Ειδικά μάλιστα αν σκεφτεί κάποιος πως από την ημέρα της δημοσίευσης της απόφασης Σκρέκα στο ΦΕΚ, η διοίκηση διαρρέει πως ουδέν γνωρίζει για την εν λόγω απόφαση, παρότι πληροφορίες αναφέρουν πως ο ΑΣΔΑ είναι και αυτός αποδέκτης της επιστολής της δημάρχου Κέρκυρας κας Υδραίου από τις αρχές Νοεμβρίου, όπως άλλωστε και ο υπουργός Περιβάλλοντος.

Μόλις χθες το μεσημέρι αναρτήθηκε στη «διαύγεια», η απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Συνδέσμου που συνήλθε σε τακτική, διά περιφοράς συνεδρίαση με θέμα την «Κατάρτιση Κόστους Διαχείρισης, σχεδίου Κανονισμού Τιμολογιακής Πολιτικής Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου, οικονομικού έτους 2023 και εισήγηση προς το ΔΣ του Συνδέσμου».

Σε αυτή την εισήγηση προς τους δήμους – μέλη του Συνδέσμου και λίγο πριν το τέλος της, υπάρχει η πιο ενδιαφέρουσα παράγραφος, που αναφέρεται στον «ορισμό τιμής χρέωσης για τους ιδιώτες καθώς και για τους δήμους – Μη μέλη 70 ευρώ/ tn για την εναπόθεση ΑΣΑ και υπολείμματος στους ΧΥΤΥ του Φο.Δ.Σ.Α Ηπείρου».

Η απόφαση αυτή αποτελεί εισήγηση της Εκτελεστικής Επιτροπής προς τους δήμους που καλούνται να συζητήσουν και να γνωμοδοτήσουν σχετικά.

Ακόμη όμως και σε αυτήν την περίπτωση φαντάζει τουλάχιστον ασαφές και αδόκιμο να καλούνται τα δημοτικά συμβούλια που δεν έχουν καν επίσημη ενημέρωση για την μεταφορά των απορριμμάτων από την Κέρκυρα και το κόστος που θα προκύψει ή και το ενδεχόμενο όφελος, να γνωμοδοτήσουν με την Εκτελεστική Επιτροπή να έχει συζητήσει το θέμα και να εισηγείται τον ορισμό τιμής για δήμους – μη μέλη του, όπως ο δήμος της Κέρκυρας τα 70 ευρώ ανά τόνο, συμπεριλαμβάνοντας στην τιμή και τη μεταφορά του υπολείμματος.

Αύξηση του κόστους

προβλέπει η Περιφέρεια

Η Περιφέρεια Ηπείρου με χθεσινή της ανακοίνωση παίρνει θέση στο ζήτημα, που έχει προκύψει, διευκρινίζοντας αρχικά, ότι η τιμή για το τέλος εισόδου 42,72 ευρώ έως τους 80.000 τόνους και 29,97 ευρώ τον τόνο για περισσότερες ποσότητες, αφορά Συμβατικά Απόβλητα, δηλαδή απορρίμματα που παράγονται αποκλειστικά εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Ηπείρου.

«Επομένως, η μεταφορά στη ΜΕΑ Ηπείρου Μη Συμβατικών Αποβλήτων (απορριμμάτων που παράγονται σε άλλες περιοχές της χώρας,) σύμφωνα με τη Σύμβαση Σύμπραξης δεν μειώνει το κόστος για τους Ηπειρώτες», αναφέρει και προσθέτει πως η «επεξεργασία Μη Συμβατικών Αποβλήτων στη ΜΕΑ ενδέχεται να προκαλέσει αύξηση του κόστους για τους Ηπειρώτες εκ πλαγίου, αν ο ΑΣΔΣΑ δεν διασφαλίσει την επεξεργασία τους με διαφανείς διαδικασίες και δεν προβαίνει σε δειγματοληψίες. Και τούτο διότι οι προαναφερόμενες τιμές για τα Συμβατικά Απόβλητα αφορούν συγκεκριμένο εύρος διακύμανσης της σύνθεσής τους, η διεύρυνση της οποίας συνεπάγεται αύξηση του κόστους. Η Περιφέρεια Ηπείρου έχει αποτρέψει στο παρελθόν προσπάθειες αύξησης του τέλους εισόδου δι’ αυτής της οδού.

Θα πρέπει να αποτραπεί από τον οικείο φορέα η εναπόθεση του υπολείμματος των Μη Συμβατικών στους ΧΥΤΥ της Ηπείρου, καθώς όχι μόνο δεν προσφέρει κάποιο όφελος, αλλά αντίθετα τους επιβαρύνει. Εκ του νόμου οι Φο.Δ.Σ.Α. έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και ως εκ τούτου δεν επιτρέπεται να λειτουργούν με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια και σκοπό το κέρδος. Τα ανταποδοτικά που εισπράττουν για την ταφή του υπολείμματος αποδίδονται στους λειτουργούς των Χ.Υ.Τ.Υ.. Ας σημειωθεί ότι το τέλος ταφής στο Χ.Υ.Τ.Υ. Ελληνικού που τον διαχειρίζεται δυνάμει Προγραμματικής Σύμβασης η Περιφέρεια Ηπείρου ανέρχεται σε 14,70€ ανά τόνο, ενώ στο Χ.Υ.Τ.Υ. Βλαχέρνας σε 18,50€ ανά τόνο», σημειώνεται.

Προάγγελος εξελίξεων

Καταλήγοντας, η Περιφέρεια Ηπείρου επισημαίνει πως παρακολουθεί με ιδιαίτερο σκεπτικισμό τα τεκταινόμενα στο χώρο της διαχείρισης των απορριμμάτων, «… ιδίως όσον αφορά παράδοση κατ’ ουσίαν αρμοδιοτήτων στον Ιδιωτικό Φορέα, την άσκηση των οποίων η Σύμβαση Σύμπραξης έχει προβλέψει για το Δημόσιο Φορέα της ΣΔΙΤ. Αναφερόμαστε στην αντισυμβατική μέσω του Ιδιωτικού Φορέα και παράνομη με Φορτηγά Ιδιωτικής Χρήσης μεταφορά του υπολείμματος, όταν έχει κριθεί τελεσίδικα με δικαστική απόφαση -που δικαίωσε κατά κράτος την Περιφέρεια Ηπείρου – πως μόνο με Φορτηγά Δημόσιας Χρήσης μπορεί να διενεργείται.

Πρόκειται για τη μεταφορά του υπολείμματος με τα ανταποδοτικά των δημοτών με αυξημένο κόστος σε σχέση με αυτό που είχε πετύχει η Περιφερειακή Αρχή και η οποία με τις άοκνες προσπάθειές της μάλιστα είχε εξασφαλίσει δημόσια χρηματοδότηση, απαλλάσσοντας πλήρως όλους τους Ηπειρώτες από το κόστος μεταφοράς του.

Όλα αυτά είναι μόνο η αρχή της δικαίωσης των χειρισμών της Περιφερειακής Αρχής στο χώρο των απορριμμάτων.

Η μονομερής επιβολή της επεξεργασίας των ΑΣΑ της Κέρκυρας στη ΜΕΑ Ηπείρου, που δεν επιχειρήθηκε ποτέ όσο διαχειριζόταν τη ΣΔΙΤ η Περιφέρεια, αλλά μεταφερόταν σε άλλους προορισμούς, ενδέχεται να είναι προάγγελος εν γένει εξελίξεων στο πολύπαθο έργο της Ηπείρου».