ΔΗΜΟΣ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ – Καθημερινότητα και αδέσποτα προβληματίζουν τους πολίτες

dav

Τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης για το 2024-2025 παρουσίασε στο Δημοτικό Συμβούλιο ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, Π. Κατσάνος

 

Ρεπορτάζ: Βασίλης Λούπας

 

Ενδιαφέροντα στοιχεία, για το ρόλο και το έργο του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης του δήμου Ιωαννιτών, έδωσε στη δημοσιότητα, το απόγευμα της Δευτέρας, ο Συμπαραστάτης και νομικός κ. Παναγιώτης Κατσάνος, μιλώντας στο Δημοτικό Συμβούλιο Ιωαννίνων και παρουσιάζοντας την ετήσια έκθεση για το έτος 2024-2025.

Όπως ανέφερε αρχικά ο κ. Κατσάνος, στο διάστημα αυτό σε ότι αφορά τα αριθμητικά δεδομένα απευθύνθηκαν στο Γραφείο του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, 42 Δημότες για ατομικά τους θέματα, μια ομάδα δημοτών για θέματα, τα οποία αφορούσαν περισσότερους του ενός δημότες και δύο Επιχειρήσεις καθώς και μια διαβίβαση από το αντίστοιχο γραφείο του Συμπαραστάτη της Περιφέρειας. Συνολικά δηλαδή τέθηκαν υπόψη του Συμπαραστάτη 46 περιπτώσεις και για 16 από αυτές ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης προέβη σε γραπτή διαμεσολάβηση.

«Η συνεργασία με τις δημοτικές υπηρεσίες όλων των βαθμίδων ήταν στο διάστημα, που αφορά την παρούσα έκθεση, πολύ καλή. Ήδη από την αρχή της λειτουργίας του Γραφείου του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης έγινε από το προσωπικό του Δήμου κατανοητό ότι ο Συμπαραστάτης του Δημότη δεν είναι ένας επί πλέον προϊστάμενος γι’ αυτούς, αλλά ένας σύμμαχός τους, ο οποίος βρίσκεται εκτός της ιεραρχίας κάθε εσωτερικής υπηρεσίας και ο οποίος επιθυμεί πάνω απ’ όλα την καλύτερη συνεργασία μαζί τους προς όφελος των δημοτών. Κατ’ ακολουθία, το μεγαλύτερο μέρος των εγγράφων και διαμεσολαβήσεων, που απευθύνθηκαν προς δημοτικές υπηρεσίες και επιχειρήσεις έτυχαν απάντησης, τις περισσότερες φορές έγκαιρης και τεκμηριωμένης», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Κατσάνος.

Μάλιστα σημείωσε, πως σε ότι αφορά τα αποτελέσματα, υπάρχουν θέματα, τα οποία επιλύθηκαν με μια απλή τηλεφωνική ή γραπτή επισήμανση προς το αρμόδιο τμήμα, αλλά και θέματα, των οποίων η διαμεσολάβηση για την αντιμετώπισή τους απαίτησε χρόνο ή βρίσκεται ακόμη εν εξελίξει λόγω της περισσότερο σύνθετης φύσης τους.

Τα αδέσποτα ζώα

Στη συνέχεια ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης, σημείωσε πως δύο θέματα είναι χρήσιμο να θιγούν ξεχωριστά, εξαιτίας της διαπίστωσης ότι απασχολούν σε σημαντικό βαθμό τους δημότες.

Σύμφωνα με τον κ. Κατσάνο το πρώτο τέτοιο θέμα είναι τα αδέσποτα ζώα. Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Πρόκειται για θέμα γνωστό και φλέγον για το Δήμο Ιωαννιτών αλλά και συνολικά για όλους τους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ, καθώς βάσει του νόμου επωμίζονται τη διαχείρισή του. Εξακολουθεί να είναι διάχυτη η ανησυχία των δημοτών και επισκεπτών της πόλης για το θέμα, όπως είναι ευρέως γνωστό. Σύμφωνα με τον Νόμο 4830/2021, οι Δήμοι στην Ελλάδα έχουν σαφείς και αυστηρές υποχρεώσεις για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς, με στόχο την προστασία τους και την αποτροπή της δημιουργίας νέων αδέσποτων. Οι βασικές υποχρεώσεις τους περιλαμβάνουν: τη  Δημιουργία Επιχειρησιακού Σχεδίου, όπου κάθε Δήμος υποχρεούται να διαθέτει ολοκληρωμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα διαχείρισης των αδέσποτων ζώων, το οποίο περιλαμβάνει: Περισυλλογή, Παροχή κτηνιατρικής περίθαλψης, Ηλεκτρονική σήμανση και καταγραφή στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς (ΕΜΖΣ), Στείρωση και Υιοθεσία. Επίσης περιλαμβάνει την Ίδρυση και Λειτουργία Καταφυγίων καθώς και τη λειτουργία δημοτικών ή διαδημοτικών κτηνιατρείων και καταφυγίων για αδέσποτα ζώα συντροφιάς και επίσης προβλέπεται συνεργασία με τις φιλοζωϊκές οργανώσεις για την υλοποίηση των ως άνω υποχρεώσεων των Δήμων».

Σύμφωνα ωστόσο με τον Συμπαραστάτη, δεν αντιμετωπίζεται ακόμη η «καρδιά» του προβλήματος, που είναι η ανάγκη απόσυρσης των αδέσποτων από τους δημόσιους χώρους.

«Έτσι λοιπόν εξακολουθεί να ισχύει ο νόμος 4039/2012, ως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει, του οποίου το καθεστώς για τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων είναι ημιτελές και απρόσφορο, καθώς δεν προβλέπει τη μόνιμη απομάκρυνση των αδέσποτων ζώων από τους κοινόχρηστους χώρους αλλά μόνο τη διαχείρισή τους (στείρωση και εμβολιασμός) και στη συνέχεια την επαναφορά τους στο περιβάλλον όπου βρίσκονταν προηγουμένως. Με τον τρόπο αυτό τα αδέσποτα ζώα είναι μεν στειρωμένα και εμβολιασμένα, εξακολουθούν όμως να περιφέρονται πεινασμένα και σε αγέλες μέσα στην πόλη, σε περιφερειακές δημοτικές κοινότητες (όπου το πρόβλημα είναι σοβαρό) αλλά και σε ζωτικής σημασίας χώρους όπως τα Νοσοκομεία και η Πανεπιστημιούπολη, με τελικούς ζημιωμένους και πάλι τους δημότες και επισκέπτες της πόλης, που πέφτουν θύματα επιθέσεων από αυτά», ανέφερε.

Η καθημερινότητα των δημοτών

Το δεύτερο μείζον θέμα για τον Συμπαραστάτη είναι οι παρεμβάσεις και μικρά έργα, βελτίωσης της καθημερινότητας των Δημοτών.

Χαρακτηριστικά ο κ. Κατσάνος είπε: «Στη διάρκεια τόσο της παρούσας δημοτικής περιόδου μέχρι σήμερα, όσο και της προηγούμενης, διαπιστώθηκε στην πράξη η ανάγκη εκτέλεσης μικρών έργων και παρεμβάσεων, που θα βελτίωναν σημαντικά την καθημερινότητα και ποιότητα ζωής των δημοτών».

Και αμέσως μετά σημείωσε πως αυτό που επισημαίνεται από την πλευρά του Συμπαραστάτη του Δημότη είναι οι εξής δύο παράμετροι: α) το γραφειοκρατικό πλαίσιο για τα δημόσια έργα είναι χρονοβόρο με άτεγκτες προθεσμίες ηλεκτρονικά ελεγχόμενες με συνέπεια οι καθυστερήσεις να είναι μεγάλες και ένα σημαντικό μέρος του χρόνου να καταναλώνεται στην αναμονή παρέλευσης των προθεσμιών ανάμεσα στα στάδια διαγωνισμών, αναθέσεων, ενστάσεων, κ.ο.κ.  β) Οι μικρές και στοχευμένες παρεμβάσεις, οι οποίες είναι κατά κύριο λόγο επείγουσες, εντάσσονται στο πλαίσιο μεγαλύτερων έργων, τα οποία όμως καθυστερούν για τους λόγους που προαναφέρθηκαν, με αποτέλεσμα ο δημότης να μη βλέπει λύση στο μικρό πρόβλημα της καθημερινότητάς του (π.χ. να μπαίνει στο σπίτι του από ένα γεμάτο λακκούβες και λάσπη δρόμο περιμένοντας την ασφαλτόστρωση ή έστω τη χαλικόστρωση ως μέρος της συνολικής ανάπλασης της περιοχής του, η οποία πιθανότατα θα πάρει χρόνια).

Συμπερασματικά, ο κ. Κατσάνος πρότεινε ο Δήμος Ιωαννιτών έπειτα από συστηματική καταγραφή τέτοιων αναγκών (για τις οποίες το Γραφείο του Συμπαραστάτη μπορεί να βοηθήσει με τις επισημάνσεις, που του έχουν τεθεί υπόψη) να υλοποιήσει στοχευμένα παρεμβάσεις και μικρά έργα είτε με τις υπηρεσίες του είτε με τη διαδικασία των απευθείας αναθέσεων σε εργολάβους, εννοείται με καθεστώς διαφάνειας και τήρησης ειδικού μητρώου εργοληπτών.

Τέλος κρίνεται σκόπιμο και αναφέρεται εν προκειμένω ως πρόταση να ιδρυθεί μια γραμμή επικοινωνίας και εξυπηρέτησης του Δήμου Ιωαννιτών, η οποία θα στελεχωθεί από άτομα, κατάλληλα εκπαιδευμένα, τα οποία και θα μπορούν να καταγράφουν άμεσα το πρόβλημα των δημοτών και να το διαβιβάζουν απευθείας ηλεκτρονικά στην αντίστοιχη υπηρεσία – Τμήμα του Δήμου, ώστε ο Δημότης εύκολα και γρήγορα να προωθεί το αίτημα του στην κατάλληλη θέση.