ΙΩΑΝΝΙΝΑ – Ναι μεν, αλλά για το «καλάθι του νοικοκυριού»

Με κάποια τεχνικά προβλήματα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα τα οποία στη συνέχεια αποκαταστάθηκαν, τέθηκε σε εφαρμογή το νέο μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης –  Η υποδοχή της πρωτοβουλίας από τους καταναλωτές στα Ιωάννινα, έγινε δεκτή με σκεπτικισμό και συγκρατημένη αισιοδοξία

 

Έντονο ήταν το ενδιαφέρον των καταναλωτών από την ώρα που άνοιξαν το πρωί της Τετάρτης, τα σούπερ μάρκετ για τη λίστα που έχει το καθένα και αφορά το καλάθι του νοικοκυριού. Οι εκτιμήσεις ποίκιλαν, αφού άλλοι θεωρούν πως πρόκειται για ένα μέτρο που θα βοηθήσει την αγορά και τους καταναλωτές, ενώ άλλοι θεωρούν ότι δεν θα γίνει κάτι διαφορετικό από αυτό ίσχυε μέχρι χθες.

Στο υπουργείο Ανάπτυξης, πάντως, είναι πεπεισμένοι πως πρόκειται για ένα μέτρο που αν μη τι άλλο θα συγκρατήσει τον πληθωρισμό στα βασικά αγαθά και θα στηρίξει τα νοικοκυριά τη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει η οικονομία και η κοινωνία.

Οι περισσότεροι καταναλωτές είτε έψαχναν να βρουν τα σημεία που ήταν τα προϊόντα που συμμετέχουν στο καλάθι, ή ήταν από πριν ενημερωμένοι, αφού είχαν μπει νωρίτερα στην σχετική ιστοσελίδα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης.

Να σημειωθεί ότι νωρίς το πρωί της Τετάρτης υπήρξαν κάποια τεχνικά προβλήματα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα τα οποία και αποκαταστάθηκαν.

Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα υπάρχουν συγκεντρωμένα και σε εμφανές σημείο τα «καλάθια» του νοικοκυριού των 13 αλυσίδων σούπερ μάρκετ, τα οποία περιλαμβάνουν τουλάχιστον 50+1 προϊόντα, στη βάση του αρχικού καταλόγου που είχαν καταρτίσει οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, καθώς και οι τιμές τους, προκειμένου ο καταναλωτής να είναι σε θέση να επιλέγει τα προϊόντα που επιθυμεί.

Κάθε αλυσίδα παρουσιάζει στον ιστότοπό της σε περίοπτη θέση το δικό της «καλάθι», είτε με τη μορφή banner είτε με τη μορφή ηλεκτρονικού φυλλαδίου προσφορών.

Ο καταναλωτής μπορεί επίσης να ενημερωθεί και από τα φυσικά καταστήματα των αλυσίδων, με τα προϊόντα που απαρτίζουν το «καλάθι» να φέρουν ειδική σήμανση, ώστε να γίνονται εμφανή στο κοινό.

Στα Ιωάννινα

Στα Ιωάννινα, οι πρώτες αντιδράσεις και η υποδοχή της πρωτοβουλίας από τους καταναλωτές έγινε δεκτή μάλλον με σκεπτικισμό, καθώς όπως ανέφεραν μιλώντας στην κάμερα του Ioannina TV, δεν είναι και τόσο αισιόδοξοι, ότι η πρωτοβουλία αυτή θα επηρεάσει καθοριστικά στη μείωση των τιμών.

Εκείνο στο οποίο άλλωστε στάθηκαν όλοι, είναι η μεγάλη αύξηση των τιμών τους τελευταίους μήνες, που έχει ως συνέπεια άλλοι να μη μπορούν πλέον να αγοράσουν τις ποσότητες των προϊόντων που αγόραζαν μέχρι πρότινος και η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών, να έχει στραφεί σε περικοπές, αγοράζοντας μόνο τα απολύτως απαραίτητα και βασικά είδη διατροφής.

Η πρωτοβουλία πάντως για το «καλάθι του νοικοκυριού», σε πρώτη φάση θα έχει εβδομαδιαία ισχύ και μετά από κάθε εβδομάδα θα ανακοινώνονται νέα προϊόντα και οι τιμές τους.

Τα καταστήματα που μετέχουν στην πρωτοβουλία υποχρεούνται να αναρτούν τα ειδικά σήματα με την επιγραφή πως πρόκειται για προϊόν που εντάσσεται στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Επίσης, υποχρεούνται να δηλώνουν τις τιμές στην πλατφόρμα e-καταναλωτής προκειμένου αφενός να τηρούνται αρχεία και να παρατηρείται η εξέλιξη του μέτρου απ’ τις αρμόδιες αρχές και αφετέρου να ενημερώνονται οι καταναλωτές και να είναι σε θέση να συγκρίνουν τις τιμές μεταξύ προϊόντων της ίδιας εταιρείας ή ομοειδών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Υπενθυμίζουμε πως με βάση την νομοθεσία το μέτρο θα διαρκέσει τουλάχιστον έως τα τέλη Μαρτίου του 2023, ενώ σε αυτό έχουν την υποχρέωση να συμμετάσχουν όλες οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων και άλλων προϊόντων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (σούπερ μάρκετ) των οποίων ο συνολικός κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90 εκατ. ευρώ ετησίως.

Κατάλογο προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι» του νοικοκυριού μπορούν να αποστέλλουν και επιχειρήσεις με μικρότερο ετήσιο τζίρο των 90 εκατ. ευρώ, ωστόσο για αυτή την κατηγορία το μέτρο δεν είναι υποχρεωτικό. Εφόσον βέβαια αποφασίσουν να συμμετάσχουν, τότε θα πρέπει να στηρίξουν μέχρι τέλους την εν λόγω πρωτοβουλία.

Όπως προβλέπεται στην ΚΥΑ, για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής καταλόγου προϊόντων θα επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 ευρώ.

Έρχεται υποκαλάθι για ειδικές κατηγορίες πολιτών

Σύμφωνα με δημοσιεύματα πάντως, που επιβεβαιώνονται από το υπουργείο Ανάπτυξης, μέσα στο επόμενο διάστημα θα δημιουργηθεί και ειδική κατηγορία υποκαλαθιού για ειδικές κατηγορίες ώστε να καλυφθούν και οι ευάλωτοι πολίτες που έχουν σοβαρές παθήσεις και χρειάζονται ειδική διατροφή με συγκεκριμένα τρόφιμα.

Να σημειωθεί ότι προ ημερών ο Άδωνις Γεωργιάδης είχε δηλώσει ότι «η ιδέα για το καλάθι έχει ως κεντρικό στόχο ο ευάλωτος συμπολίτης μας, του οποίο η ποιότητα της ζωής έχει τεθεί σε κρίση λόγω του πληθωρισμού, να έχει μια ασπίδα προστασίας. Αυτό είναι το κύριο μέλημά μας. Υπάρχουν όμως και άλλες πολλές κατηγορίες συμπολιτών μας, που ανήκουν στις λεγόμενες ειδικές κατηγορίες, όπως, για παράδειγμα, οι διαβητικοί, οι οποίοι δικαίως θα πουν ότι χρειάζονται και αυτοί κάτι αντίστοιχο».

Το Ινστιτούτο Καταναλωτών

Εξάλλου, την αντίθεσή του για το «καλάθι του νοικοκυριού», εξέφρασε ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης, επισημαίνοντας ότι στα περισσότερα προϊόντα «οι τιμές είναι ίδιες» με πριν μπουν στο «φθηνό» καλάθι.

«Να σταματήσει η κυβέρνηση το επικοινωνιακό σόου και να μη σκοτώνεται ο κύριος Παπαθανάσης και το υπουργείο ολόκληρο να πείσουν τον κόσμο ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Εμείς είχαμε πει από την αρχή ότι είμαστε αντίθετοι ως προς το καλάθι του νοικοκυριού» τόνισε.

Εξηγώντας τους λόγους της αντίθεσης του ΙΝΚΑ στην πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης, ο κ. Λεχουρίτης, ανέφερε «είχαμε πει ότι θα μπουν μέσα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είχαμε πει ότι αυτά τα προϊόντα τα οποία θα αναρτώνται από τα ίδια τα σουπερμάρκετ και δεν θα αναρτώνται από μία υπηρεσία που θα λέει τι θα μπει, σε όλα αυτά λοιπόν βγήκαμε αληθινοί».

Ο κ. Λεχουρίτης, σημείωσε ότι θα έπρεπε η κυβέρνηση να ψάξει την «ρίζα του κακού για την ακρίβεια» από το χωράφι στο ράφι και όχι κατευθείαν στο ράφι. «Αυτό είναι το μεγάλο λάθος της κυβέρνησης. Δεν μπορεί λοιπόν ένα προϊόν να ξεκινάει δέκα λεπτά από το χωράφι και να καταλήγει στο ράφι το ένα ευρώ», είπε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, «οι τιμές είναι ίδιες που ήταν και πριν». «Δεν έχει αλλάξει κάτι. Σε ορισμένα προϊόντα έχει αλλάξει η τιμή προς τα κάτω, αλλά στα περισσότερα προϊόντα, δηλαδή στα μακαρόνια 62-65 λεπτά ήταν πριν, 65 είναι και τώρα. Το ρύζι μπορεί να ήταν ένα 1,30, το ίδιο είναι και τώρα, δεν έχει αλλάξει κάτι» ανέφερε ο κ. Λεχουρίτης, ωστόσο σημείωσε ότι ακόμα είναι νωρίς για συμπεράσματα. «Πρέπει να βγούμε και εμείς στο παζάρι για να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει στα σουπερμάρκετ» πρόσθεσε.

Μιλώντας για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ο κ. Λεχουρίτης επισήμανε ότι και πριν ήταν κατά 50% φθηνότερα από τα επώνυμα προϊόντα. «Δεν χρειαζόταν καλάθι του νοικοκυριού, για να μειωθεί η τιμή. Εμείς λέμε να γίνει ο έλεγχος στην πηγή. Δηλαδή να ελεγχθεί πόσο ξεκινά η πατάτα στο χωράφι; Πόσο ξεκινά η ντομάτα, πόσο ξεκινάει το ρύζι, πόσο ξεκινάει το καλαμπόκι, πόσο ξεκινάει το λάδι, πόσο ξεκινάει το αχλάδι, τα φρούτα και ούτω καθεξής από το χωράφι και πόσο καταλήγουν στο ράφι» υπογράμμισε ο κ. Λεχουρίτης.

 

Βασίλης Λούπας