ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ – Πλείστα εμπόδια για τις μικρές τεχνικές εταιρείες

Για αντιμετώπιση «δυο ταχυτήτων» και για ξεκάθαρο διαχωρισμό των μεγάλων εταιρειών από τις μικρότερες σε όλη τη χώρα, κάνουν λόγο, από τα Ιωάννινα, τα μέλη του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), αναφορικά με την κάλυψη του αυξημένου κόστους των κατασκευαστικών έργων από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως αναφέρουν κύριο χαρακτηριστικό των προθέσεων που διακρίνουν από την πολιτική ηγεσία, είναι να αντιμετωπιστούν με διαφορετικό τρόπο τα προβλήματα των μεγάλων εταιρειών, που εκτελούν έργα με προϋπολογισμό άνω των 200 εκ. και με διαφορετικό για όλες τις μικρότερες κατασκευαστικές, από την 5η κατηγορία και κάτω, όπως ανέφεραν οι Παναγ. Σαρακατσάνος και Παναγ. Λυκογιώργος αντίστοιχα.

Αμφότεροι, μέλη του ΣΑΤΕ στα Ιωάννινα, περιέγραψαν σε δηλώσεις τους την δραματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι κατασκευαστικές εταιρείες του κλάδου, λόγω των συνεχών ανατιμήσεων από τη μία και εξαιτίας της αδυναμίας του κράτους να παρέμβει μέχρι σήμερα τουλάχιστον, για την επίλυση των προβλημάτων.

Όπως ανέφερε ο κ. Σαρακατσάνος είναι πλέον πολλές οι εταιρείες και στην περιοχή των Ιωαννίνων και της Ηπείρου που οδηγούνται σε διάλυση των εργολαβιών, αν και κάτι τέτοιο όπως ανέφερε ο κ. Λυκογιώργος εμπεριέχει αρκετούς κινδύνους και είναι νομικά, δύσκολο ζήτημα για τις εταιρείες. Υπάρχει όμως και η επιλογή που ακολουθούν και εφαρμόζουν πολλοί, που είναι η μη υπογραφή των συμβάσεων, παραιτούμενοι ουσιαστικά από το έργο στο οποίο έχουν αναδειχθεί ανάδοχοι.

Αμφότεροι επισήμαναν, ότι η κατάσταση μπορεί να διορθωθεί με μία μεγαλύτερη αναθεώρηση τιμών σε ποσοστό, από αυτή που έγινε μέχρι και το Γ’ τρίμηνο του 2021.

«Δεν είναι λύση, η παράταση των συμβάσεων, γιατί δε λύνει κανένα ουσιαστικό θέμα, παρά μόνο παρατείνει την αγωνία και το πρόβλημα.

Η μεγαλύτερη αναθεώρηση τιμών σε ποσοστό, μπορεί να βοηθήσει, αλλά να γίνεται στο σύνολο και όχι σε τμήμα των εργασιών», ανέφερε ο κ. Σαρακατσάνος.

Από την πλευρά του ο κ. Λυκογιώργος τόνισε, ότι ο Νόμος είναι υπέρ του κράτους στην περίπτωση διάλυσης των συμβάσεων επομένως αυτή δε μπορεί να θεωρηθεί αξιόπιστη λύση. «Αντίθετα, αν οι νέοι συντελεστές στην αναθεώρηση των τιμών είναι αυξημένοι, καλύπτοντας ποσοστό 70-80% των αυξήσεων, τότε μπορούν να συνεχιστούν τα έργα, αρκεί όμως να είμαστε προσεκτικοί και γενικότερα με την αναθεώρηση, γιατί όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση και πέσουν οι τιμές, μπορεί να βγούμε ζημιωμένοι, αφού η Επιτροπή θα αναθεωρεί προς τα κάτω τις τιμές», σημείωσε.

Καταλήγοντας, ο κ. Λυκογιώργος τόνισε, πως οι ανατιμήσεις είναι ένα παγκόσμιο μεν φαινόμενο, πλην όμως σε συγκεκριμένα υλικά, όπως τα ξύλα, καταγράφονται περιπτώσεις κερδοσκοπίας. «Είναι λογική η αύξηση στο σίδηρο, το αλουμίνιο, τα μέταλλα, δεν είναι όμως λογική η αύξηση στο ξύλο, που από τα 300 ευρώ το κυβικό, έφτασε στα 600 ευρώ. Εκεί πρέπει να παρέμβει η κυβέρνηση με τους μηχανισμούς ελέγχου», ανέφερε.