Πρώτη φορά που η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, με νομοθετική της παρέμβαση «αδειάζει» την Περιφερειακή Αρχή για τη διαχείριση των απορριμμάτων
Με μία νομοθετική πρωτοβουλία για την οποία δεν είχε λάβει γνώση κανείς, ούτε και είχε προϊδεάσει κανέναν, η πολιτική ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης, επιχείρησε από το βράδυ της Τρίτης, να βάλει τέλος στο αδιέξοδο της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Ήπειρο και στην διαρκή κόντρα της Περιφέρειας Ηπείρου, με τον ΦοΔΣΑ και το εργοστάσιο. Με το άρθρο σε σχέδιο Νόμου του υπ. Οικονομικών, που φέρει την υπογραφή του υπουργού Αδ. Γεωργιάδη, το σύνολο των αρμοδιοτήτων που απορρέουν από τη Σύμβαση Σύμπραξης και ανήκουν στην Περιφέρεια ή σε άλλους φορείς, μεταφέρεται αυτοδίκαια και άμεσα στον οικείο ΦοΔΣΑ! Στην Περιφέρεια Ηπείρου, που προ ημερών υποστήριζαν, ότι για το θέμα έχει ενημερωθεί το υπ. Ανάπτυξης και πως το νομικό τμήμα του υπουργείου, θα αναλάβει να λύσει τον Γόρδιο δεσμό, δεν είναι υπερβολή να πει κάποιος, ότι «έπεσαν από τα σύννεφα», γιατί όταν έλεγαν, ότι θα υπάρξει παρέμβαση επίλυσης, προφανώς, δεν είχαν στο μυαλό τους αυτή τη λύση.
Με την απόφαση αυτή δημιουργείται μείζον πολιτικό θέμα για την Κυβέρνηση και τις σχέσεις της με την Περιφερειακή Αρχή και προσωπικά με τον Αλ. Καχριμάνη που είχε επενδύσει πολλά σε αυτή τη σχέση, για την προώθηση ζητημάτων και δη, μεγάλων έργων υποδομής, που αφορούν στην Ήπειρο, πλην όμως η Κυβέρνηση, του επιφύλαξε ένα μεγαλοπρεπές «άδειασμα».
Θα είναι αφελές να πιστέψει κάποιος επίσης, ότι για όλα τα παραπάνω δεν υπάρχει ενημέρωση ή και σύμφωνη γνώμη του Μεγάρου Μαξίμου, κάτι που εγείρει επίσης σοβαρό πολιτικό ζήτημα για τις σχέσεις της Κυβέρνησης σε υψηλότατο επίπεδο με τον Αλ. Καχριμάνη, που σημειωτέον, μέχρι αργά χθες το απόγευμα δεν είχε τοποθετηθεί.
Το επίμαχο άρθρο
Το άρθρο 9 στην προσθήκη του υπ. Ανάπτυξης στο σχέδιο Νόμου του υπ. Οικονομικών αναφέρει: «Συμβάσεις σύμπραξης που αφορούν στην υλοποίηση έργων διαχείρισης απορριμμάτων αρμοδιότητας ΦΟΔΣΑ και βρίσκονται στο στάδιο της λειτουργίας των εγκαταστάσεων εφόσον αντισυμβαλλόμενος του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης δεν είναι ο οικείος ΦΟΔΣΑ αλλά τρίτος φορέας, δυνάμει προγραμματικής σύμβασης η οποία είχε συναφθεί για λόγους που ανάγονται στην έλλειψη διοικητικής και τεχνικής επάρκειας του ΦΟΔΣΑ, αναλαμβάνονται εξ ολοκλήρου από τον τελευταίο, με την υπεισέλευσή του στο σύνολο των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη Σύμβαση Σύμπραξης, υπό τους όρους της παρούσας.
Η υποκατάσταση επέρχεται αυτοδίκαια, με διαπιστωτική πράξη του Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και εκδίδεται μετά από εισήγηση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Διοίκησης του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Νομικών Προσώπων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αφού έχει προηγηθεί γραπτό αίτημα εκ μέρους του ενδιαφερόμενου ΦΟΔΣΑ, στο οποίο σωρευτικά αναφέρονται τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την επάρκειά του». Αναφέρεται επιπλέον, πως η έκδοση της διαπιστωτικής πράξης είναι υποχρεωτική για τη διοίκηση σε διάστημα 60 ημερών από την υποβολή του αιτήματος από τον ΦοΔΣΑ, που αναμένεται να υποβάλλει το αίτημα άμεσα. Η Περιφέρεια υποχρεούται έτσι, να παραδώσει στους ΦοΔΣΑ κατά χρήση τις εγκαταστάσεις, που διαχειρίζονται σύμφωνα με τις Συμβάσεις Σύμπραξης, καθώς επίσης τους λογαριασμούς και τα περιουσιακά στοιχεία.
Ερωτήματα
Τα μεγαλύτερα ερωτήματα είναι αυτά που έχουν αμιγές πολιτικό περιεχόμενο, ωστόσο υπάρχουν και περισσότερο διαδικαστικά ζητήματα, που θα πρέπει να απαντηθούν από την Κυβέρνηση, που ενώ στηρίζει τια έργα ΣΔΙΤ, φέρνοντας ως υπόδειγμα το εργοστάσιο απορριμμάτων στην Ήπειρο, για τη λειτουργία του οποίου έχει υπογραφεί μία Σύμβαση Σύμπραξης με διάρκεια 27 ετών, με ένα άρθρο του υπ. Ανάπτυξης σε σχέδιο Νόμου άλλου υπουργείου, ακυρώνει το σύνολο της προσπάθειας, τις ίδιες τις υπογραφές και τις Συμβάσεις, βάζοντας στο περιθώριο, το ένα από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη.
Ένα επίσης ζήτημα έχει να κάνει με το αν είναι πολιτικά ορθό, η Κυβέρνηση να υποκαθιστά τις δικαστικές αποφάσεις ή να πετά στον κάλαθο των αχρήστων τη δυνατότητα που έχει κάθε φορέας να προσφεύγει στη Δικαιοσύνη, όπως έπραξε η Περιφέρεια και δικαιώθηκε για τη μεταφορά του υπολείμματος.
Θα πρέπει επίσης να ξεκαθαριστεί εάν η Περιφέρεια διατηρεί ή όχι την εποπτεία της λειτουργίας του εργοστασίου, από τη στιγμή που το σύνολο των αρμοδιοτήτων πρέπει να περάσει στον ΦοΔΣΑ.
Ακόμη, ο ΦοΔΣΑ είναι κρίσιμο να αποδείξει, ότι έχει την επάρκεια, ώστε να αναλάβει το έργο της διαχείρισης, όπως του ανατίθεται με την συγκεκριμένη παρέμβαση.
Οι δήμοι της Ηπείρου τέλος, που έχουν πάρει θέση υπέρ ή κατά της μίας ή της άλλης πλευράς, θα πρέπει να επανακαθορίσουν πλέον τη στάση τους, και ειδικότερα εκείνοι που τους τελευταίους μήνες υπέγραψαν προγραμματικές συμβάσεις με την Περιφέρεια Ηπείρου, ώστε να αναλάβουν, με τη διάθεση προσωπικού των δήμων, την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας των Σταθμών Μεταφόρτωσης.