6.000 στρέμματα περνούν στη διαχείριση των Δήμων Ηγουμενίτσας και Φιλιατών, που θα παίρνουν και ετήσιο οικονομικό αντάλλαγμα από τον ΟΛΗΓ για 40 χρόνια
«Η αποκρατικοποίηση του ΟΛΗΓ είναι στη σωστή κατεύθυνση» τόνισε την Τρίτη, από το βήμα της Βουλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατά την τοποθέτησή του στο νομοσχέδιο για την «Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Τροποποίησης και Κωδικοποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της “Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.” – Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Συμφωνίας Τροποποίησης της από 2 Φεβρουαρίου 2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της “Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.”».
Ο υπουργός, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ανέφερε πως η αναθεώρηση της Σύμβασης Παραχώρησης του λιμένα Ηγουμενίτσας θέτει τους όρους και την έκταση που θα διαχειρίζεται ο ΟΛΗΓ ΑΕ που μετά από τη διαγωνιστική διαδικασία που έκανε το ΤΑΙΠΕΔ πέρασε το πλειοψηφικό πακέτο στον όμιλο Grimaldi.
O κ. Βαρβιτσιώτης, χαρακτήρισε εξαιρετικά επωφελή για τα συμφέροντα της χώρας, τον Έλληνα φορολογούμενο και τα δημόσια οικονομικά αυτή τη Συμφωνία, καθώς όπως εξήγησε «σήμερα το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει έναν κύκλο εργασιών περίπου 5 εκατ. ευρώ, κέρδη περίπου 1,7 εκατ. ευρώ και με την παρούσα παραχώρηση του 67% των μετοχών για 39 χρόνια θα εισπράξουμε 85 εκατ. ευρώ συν τα κέρδη από τη φορολογία, που σήμερα ο ΟΛΗΓ δεν υπόκειται σε αυτό το καθεστώς, όπως θα εισπραχτεί επίσης το 3,5% του τζίρου ενώ θα εισπράττονται χρήματα και από όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες από την υλοποίηση των έργων που υποχρεούται, σύμφωνα με το master plan, να κάνει ο επενδυτής, ύψους 35 εκατ. ευρώ».
O κ. Βαρβιτσιώτης υπογράμμισε ότι «οι δημόσιες υποδομές, δεν πωλούνται, όπως θέλουν να παρουσιάζουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά παραμένουν στην κυριότητα της χώρας, δεν εκχωρούνται στον ιδιώτη, απλά αλλάζουν μορφή διαχείρισης και διοίκησης της εταιρείας που διαχειρίζεται αυτές τις υποδομές».
Επισήμανε ότι «τα μέχρι σήμερα έσοδα που φέρνει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι πολύ λιγότερα από όσα εκατομμύρια ευρώ έχουν επενδυθεί από τον Έλληνα φορολογούμενο και τα ευρωπαϊκά κονδύλια για την ανάπτυξή του».
Το μοντέλο αυτό ανάπτυξης μέσω των παραχωρήσεων μετοχών σε ιδιώτες, είπε ο υπουργός, έχει αποδείξει και στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη ότι είναι αποτελεσματικό, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματά τους και τις αυξήσεις σε θέσεις εργασίας.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, σχολίασε ότι όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, είτε αυτά ανήκουν στην Αριστερά είτε στη Δεξιά “ακούμε να λένε ”όχι” στην ανάπτυξη και αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας” και σημείωσε ότι “αυτό με προβληματίζει πάρα πολύ για τον τρόπο που και αυτοί που συμμετείχαν στην διακυβέρνηση της χώρας σήμερα έρχονται και αντιτάσσονται σε σχέδια τα οποία οι ίδιοι υιοθέτησαν», εννοώντας τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ. Απαντώντας στις επικρίσεις γιατί επιλέχθηκε το μοντέλο της πλήρους παραχώρησης και όχι της υπο-παραχώρησης, ο υπουργός είπε «ότι δεν υπάρχει ένα μοντέλο αξιοποίησης και κατά περίπτωση επιλέγεται όποιο είναι πιο πρόσφορο για κάθε λιμάνι».
Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τόνισε ότι «έχουμε το πρωτόγνωρο 6.000 στρεμμάτων να αποδίδονται στην τοπική αυτοδιοίκηση με ό,τι αυτό σημαίνει». Χαρακτήρισε ψευδείς τους ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης ότι ο ΟΛΗΓ ΑΕ απαλλάσσεται από ανταποδοτικά τέλη καθώς, όπως είπε, «θα καταβάλει τις υποχρεώσεις του σε ό,τι αφορά την αποκομιδή σκουπιδιών, χρήση νερού και φωτισμού».
Τόνισε, επίσης, ότι «δεν είναι καθόλου φιλόδοξο το λιμάνι της Ηγουμενίτσας να γίνει “πράσινο”», σημειώνοντας ότι έχει ενταχθεί στο master plan και σχετικό σχέδιο για τη χρήση πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας για τα πλοία όσο παραμένουν στο λιμάνι.
Ο Β. Γιόγιακας
Στη διαχείριση των Δήμων Ηγουμενίτσας και Φιλιατών περνούν 6.000 στρέμματα που αποχαρακτηρίστηκαν ως Χερσαία Ζώνη Λιμένα και εξαιρέθηκαν από τη δικαιοδοσία του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.
Επίσης στους δύο δήμους θα καταβάλλεται από τον ΟΛΗΓ για τα επόμενα περίπου 40 χρόνια, το 85% ετήσιου ανταλλάγματος παραχώρησης ύψους 3,5% επί των ακαθάριστων εσόδων του Οργανισμού.
Οι σχετικές προβλέψεις περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνεται η σύμβαση παραχώρησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΗΓ σε θυγατρική εταιρεία του κοινοπρακτικού σχήματος το οποίο αναδείχθηκε ως Προτιμητέος Επενδυτής στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Βασίλης Γιόγιακας αναφέρθηκε στα στοιχεία τα οποία αποδεικνύουν την επιτυχία της διαγωνιστικής διαδικασίας όπως είναι το υψηλό τίμημα των 84,2 εκατομμυρίων ευρώ που κατέβαλε ο επενδυτής και το οποίο ισοδυναμεί με περισσότερες από 50 φορές τα κέρδη προ φόρων του ΟΛΗΓ το 2022. Τόνισε την υποχρέωση του επενδυτή να υποβάλει επικαιροποιημένο Προγραμματικό Σχέδιο Ανάπτυξης εντός 9 μηνών από την ολοκλήρωση της συμφωνίας και το οποίο τελεί υπό την έγκριση του Ελληνικού Δημοσίου. Ειδικά για τη νέα μαρίνα που έχει χωροθετηθεί στο βόρειο άκρο του λιμένα, ο βουλευτής Θεσπρωτίας ανέφερε ότι η λειτουργία της αναφέρεται ρητά στη σύμβαση παραχώρησης και περιλαμβάνεται στα στοιχεία τα οποία παραχωρούνται στον επενδυτή. «Όσοι σπεύδουν να κινδυνολογήσουν και δυσπιστούν για την επένδυση στη νέα μαρίνα – με τον ίδιο τρόπο που δεν πίστευαν ότι θα προχωρήσει η απόδοση εκτάσεων στις δήμους – φοβάμαι ότι θα πέσουν έξω για μία ακόμα φορά.», σημείωσε ο Βασίλης Γιόγιακας.
Σχετικά με το μοντέλο αξιοποίησης του ΟΛΗΓ, ανέφερε ότι το μοντέλο της υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων το οποίο είχε ψηφίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν αποτέλεσμα μελέτης, γι’ αυτό επί της προηγούμενης κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας το ΤΑΙΠΕΔ ανέθεσε σε ανεξάρτητους μελετητές να προτείνουν με ποιο τρόπο μπορεί να αξιοποιηθεί κάθε ένα περιφερειακό λιμάνι που ανήκει στο χαρτοφυλάκιό του.
Ο βουλευτής Θεσπρωτίας αναφέρθηκε επίσης στη συστηματική συνεργασία Υπουργείων, ΤΑΙΠΕΔ και ΟΛΗΓ κατά τα προηγούμενα 3,5 χρόνια προκειμένου να επιλυθούν εκκρεμότητες δεκαετιών σε σχέση με τη χερσαία ζώνη λιμένα Ηγουμενίτσας και να ικανοποιηθεί το αίτημα της τοπικής κοινωνίας για την απόδοση σε αυτήν εκτάσεων που δεν προορίζονται για λιμενικές δραστηριότητες.
«Με την είσοδο του επενδυτικού σχήματος, τόσο το λιμάνι της Ηγουμενίτσας όσο και τα μικρότερα λιμάνια που ανήκουν στον Οργανισμό – στα Σύβοτα, την Πλαταριά και τη Σαγιάδα – θα μπουν σε μια νέα φάση ανάπτυξης. Ανάπτυξη που μεταφράζεται σε αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Ηγουμενίτσας, στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην ευρύτερη περιοχή, στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων και νέων, άμεσων και έμμεσων, θέσεων εργασίας», τόνισε ο βουλευτής Θεσπρωτίας.