Νέα αύξηση της τάξης του 5,3% στα τρόφιμα με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση να έχουν γίνει στο ελαιόλαδο με ποσοστό 67,2% και στα φρούτα με 12,7% – Στο 3,2% ανέβηκε ο πληθωρισμός τον Μάρτιο
Μπορεί τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις να έχουν πάρει μικρή ανάσα ως προς την τιμή στην ηλεκτρική ενέργεια, ωστόσο τα τρόφιμα συνεχίζουν να προβληματίζουν τoυς πολίτες που βλέπουν τις τιμές να αυξάνονται.
Τον Μάρτιο ο πληθωρισμός ανέβηκε στο 3,2% από 2,9% τον Φεβρουάριο και 3,1% τον Ιανουάριο.
Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον προηγούμενο μήνα τα τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά αυξήθηκαν κατά 5,3% σε ετήσια βάση. Πρωταγωνιστικό ρόλο είχε για ακόμα ένα μήνα το ελαιόλαδο ενώ τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν οι τιμές στα φρούτα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι το ελαιόλαδο με ποσοστό 67,2%, τα φρούτα 12,7%, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά και χυμοί φρούτων 11,4%, ψάρια 5,7% και ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά με άνοδο 4,7%
Στο σκέλος της ενέργειας, ο ηλεκτρισμός σημείωσε πτώση 4,6%, το φυσικό αέριο 39,1% ενώ τα καύσιμα-λιπαντικά αυξήθηκαν κατά 0,6% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2023.
Σε σχέση με τον Φεβρουάριο, μείωση κατά 6,3% κατέγραψαν οι τιμές στα νωπά λαχανικά,1,4% στα τυριά, 2,1% στο χοιρινό και 5,4% στα νωπά ψάρια.
Σε ένα μήνα καταγράφεται αύξηση 17,5% στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, και κατά 14,6% στα ξενοδοχεία.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,2% τον μήνα Μάρτιο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
– 5,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα γαλακτοκομικά και αυγά.
– 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
– 5,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
– 0,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο.
– 4,4% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
– 2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
– 3,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, δραστηριότητες αθλητικές και ελεύθερου χρόνου, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
– 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
– 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία και κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
– 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
– 1,8% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Οι μειώσεις σε επίπεδο μήνα
Σύμφωνα πάντως με το υπουργείο Ανάπτυξης και δημοσιεύματα που προέρχονται από πηγές του υπουργείου, σε επίπεδο μήνα (Φεβρουάριος – Μάρτιος) καταγράφονται ιδιαίτερα σημαντικές μειώσεις τιμών στις εξής κατηγορίες τροφίμων: νωπά λαχανικά (-6,3%), νωπά ψάρια (-5,4%), χοιρινό κρέας (-2,1%) και τυριά (-1,4%).
Μειώσεις τιμών καταγράφονται επίσης και σε μη τρόφιμα, προϊόντα που αποτέλεσαν αντικείμενο της ρύθμισης του υπουργείου Ανάπτυξης για μείωση των παροχών των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ. Στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού καταγράφεται πτώση τιμών κατά -2,1% και στα είδη ατομικής φροντίδας κατά -2,5% τον Μάρτιο του ’24 σε σχέση με τον Μάρτιο του ’23.
Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, η αγορά εξορθολογίζεται μετά τις δραστικές παρεμβάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης και σε συνδυασμό με την εντατικοποίηση των καθολικών ελέγχων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, διορθώνονται οι δομικές στρεβλώσεις υπέρ του υγιούς ανταγωνισμού των επιχειρήσεων προς όφελος των καταναλωτών.
Επιμέλεια: Βασίλης Λούπας