ΠΑΣΧΑ – Η ακρίβεια φέρνει αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες

Λιγότερα ταξίδια, μικρότερα τραπέζια και χειροποίητα γλυκά για τέσσερις στους 10 καταναλωτές, συγκριτικά με πέρσι – Ένα στα 4 νοικοκυριά θα ταξιδέψει το Πάσχα εκτός των αστικών κέντρων σε χωριό ή νησί – Σταθερή η δαπάνη για αγορές στα 190 ευρώ ανά νοικοκυριό

 

Διαφορές στις πασχαλινές καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, με «ψαλίδι» στα ταξίδια και στις διακοπές σε σχέση με την προηγούμενη 10ετία, αγορές μικρότερων ποσοτήτων σε αρνί και κατσίκι, μικρότερα οικογενειακά τραπέζια, αλλά και χειροποίητα στο σπίτι γλυκά διαπιστώνει η έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Συγκεκριμένα, ένα στα τέσσερα νοικοκυριά θα ταξιδέψει εκτός αστικών κέντρων για το Πάσχα, τα οικογενειακά τραπέζια θα είναι μικρότερα με περισσότερες παρασκευές στο σπίτι ενώ παραμένει σταθερή η δαπάνη για αγορές , στα 190 ευρώ ανά νοικοκυριό.

Αναλυτικότερα, από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι η πλειοψηφία των αγορών του Πάσχα θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα. Συγκεκριμένα μόνο το 35% θα κάνει τις αγορές νωρίτερα. Το 4% θα κάνει τις αγορές του το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, το 53% την Μεγάλη εβδομάδα και το 9% τελευταία στιγμή.

Η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα αναμένεται να παραμείνει σταθερή με μία τάση μείωσης με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών. Το 40% εκτιμά ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει.

Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη. Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα

Ένα στα τέσσερα 4 νοικοκυριά (26%) δηλώνει ότι θα ταξιδέψει το Πάσχα εκτός των αστικών κέντρων σε χωριό ή νησί. Το ποσοστό αυτό την προηγούμενη δεκαετία έφτανε ακόμα και το 53%.

Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα σε σχέση με το παρελθόν. Το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο σε σχέση με το 40% του 2023, αλλά σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 67% του 2019.

Την ίδια ώρα, αυξάνεται η τάση Do-It-Yourself όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%.

Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, το σούβλισμα του αρνιού αν και καταγράφεται μία αύξηση σε σχέση με το 2023, σε σχέση με το παρελθόν, τα ποσοστά είναι χαμηλά. Συγκεκριμένα, 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό 2019 ήταν στο 67%. Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο από 40% σε 46%.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές. Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σούπερ μάρκετ. Ένα μειωμένο ποσοστό 9% (έναντι 12% το 2023) δηλώνει ότι θα κάνει πασχαλινό γεύμα στον κλάδο της εστίασης.

Τέλος, η πλειοψηφία των αγορών θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα, καθώς οι καταναλωτές θα περιμένουν και την πληρωμή του Δώρου Πάσχα για να κάνουν τις αγορές τους.

Συγκεκριμένα μόνο το 35% θα κάνει τις αγορές νωρίτερα. Το 4% θα κάνει τις αγορές του ερχόμενο Σαββατοκύριακο, το 53% την Μεγάλη εβδομάδα και το 9% τελευταία στιγμή.