– Το νέο Εθνικό Σχέδιο Δράση έχει στόχο τη μείωση των νεκρών και των τραυματιών κατά 50%
– Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις αφορούν την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανά βαθμό
επικινδυνότητας, τη μείωση της μέσης ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές και την υποχρεωτική χρήση κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών
Για φιλόδοξους στόχους που έχει το Εθνικό Σχέδιο δράσης για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, ώστε να διορθωθούν άμεσα τα αρνητικά στατιστικά που εμφανίζει η χώρα στον τομέα των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων, έκανε λόγο ο πρωθυπουργός, κατά την παρουσίαση του νέου σχεδίου.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση σε πρόγραμμα, ύψους 450 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 σημεία αυξημένης επικινδυνότητας ανά την επικράτεια.
«Πρόκειται για μικρές παρεμβάσεις, οι οποίες ωστόσο μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο» σημείωσε και συμπλήρωσε πως πολλά ατυχήματα συμβαίνουν εντός των πόλεων ή στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Ο πρωθυπουργός τόνισε πως χρειάζονται αποτελεσματικές οριζόντιες πολιτικές, που στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα και μπορούν να λύσουν θέματα συντονισμού και επίτευξης συγκεκριμένων στόχων ανά διακριτούς τομείς πολιτικής, ιδίως εκεί όπου εμπλέκονται πολλά υπουργεία. Υπογράμμισε, μάλιστα, τη σημασία που ο ίδιος προσδίδει στη διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς, καθ’ όσον πλέον το μάθημα της οδικής ασφάλειας εντάσσεται οργανωμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων.
«Τα παιδιά επηρεάζουν και τις συμπεριφορές των ενηλίκων, τα νέα παιδιά θα επηρεάσουν και τους γονείς τους» είπε, υπογραμμίζοντας πως πρέπει να αλλάξει η κουλτούρα και η αντίληψη του τι σημαίνει οδηγώ ένα αυτοκίνητο ή μία μοτοσικλέτα.
Παράλληλα, ο κ. Μητσοτάκης έκανε ειδική μνεία στην αναμόρφωση του συστήματος εξετάσεων και πόσο καθοριστικό είναι τα νέα παιδιά να αντιμετωπίζουν την όλη διαδικασία αλλά και τις εξετάσεις ως ένα στάδιο κατά το οποίο θα μάθουν να οδηγούν. Είναι κρίσιμο, συνέχισε, «να κοιτάξουμε μπροστά και να αγκαλιάσουμε την πρόοδο της τεχνολογίας και τις αλλαγές στις συνήθειες μετακίνησης, που επιβάλλει η μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη».
Έδωσε δε έμφαση στη σημασία της υιοθέτησης κι εφαρμογής ενός σύγχρονου κώδικα κανόνων, αλλά και στην αλλαγή οδικής συμπεριφορά, που αυτός θα επιφέρει. «Πολλά ατυχήματα – και τέτοια δυστυχώς, απαντώνται αρκετά στην ιδιαίτερη πατρίδα μου την Κρήτη – οφείλονται σε ατομικές επιλογές, όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η υπερβολική ταχύτητα, αλλά και το γεγονός πως δε φοράμε ζώνη και κράνος. Πάνω από όλα, πρέπει να σκεφθούμε πως η αλλαγή συμπεριφοράς στον δρόμο συνεπάγεται σεβασμό στους συμπολίτες μας και την οικογένειά μας» τόνισε. Όπως σημείωσε, το ενδιαφέρον για την οδική ασφάλεια σε μία χώρα που κάθε χρόνο θρηνεί πολλούς στην άσφαλτο θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο και η ευαισθητοποίηση δεν θα πρέπει να περιορίζεται σε μία εύκολη, πλην όμως, βραχυπρόθεσμη αγανάκτηση.
Το υπουργείο Υποδομών
Από την πλευρά του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής έκανε λόγο για ένα ολοκληρωμένο, καλά μελετημένο, ρεαλιστικό σχέδιο, που μπορεί να έχει συγκεκριμένα αποτελέσματα και το οποίο στηρίζεται στο τετράπτυχο: ασφαλείς δρόμοι – υπεύθυνοι οδηγοί – κυκλοφοριακή παιδεία – δίκαιοι κανόνες για όλους.
«Δίνουμε έμφαση στο πιο φλέγον ζήτημα, να κάνουμε δηλαδή τους δρόμους μας πιο ασφαλείς, μέσω ενός προγράμματος σημειακών παρεμβάσεων σε 7.000 επικίνδυνες θέσεις. Οι μελέτες έχουν ήδη γίνει και η χρηματοδότηση έχει βρεθεί μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων» τόνισε ο κ. Καραμανλής, ο οποίος υπογράμμισε πως η κυβέρνηση κατόρθωσε τους τελευταίους 18 μήνες να ξεμπλοκάρει το έργο Πάτρα – Πύργος, όπως και άλλα μεγάλα οδικά έργα: Τον Ε-65, τον ΒΟΑΚ, το Καλαμάτα-Ριζόμυλος, τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού στην Αθήνα και το flyover στη Θεσσαλονίκη.
«Μέχρι να ολοκληρωθεί, όμως, εμείς δε θα κάτσουμε με σταυρωμένα τα χέρια. Δημοπρατούμε έργο, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ, με σημειακές παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία» είπε ο υπουργός. Καταλήγοντας ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως το σχέδιο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας «συμβάλλει ώστε να γίνουμε καλύτεροι οδηγοί, αλλά και να οδηγούμε σύγχρονα οχήματα σε ασφαλείς δρόμους. Για να σώσουμε και άλλες ζωές στους ελληνικούς δρόμους. Όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε» είπε ο κ. Καραμανλής.
Ορισμένες από τις παρεμβάσεις
To κράνος, όπως και η ζώνη ασφαλείας στα αυτοκίνητα, μπορούν να σώσουν κυριολεκτικά τη ζωή μας. Είναι μια συνήθεια που χρειάζεται να υιοθετήσουν όλοι όσοι οδηγούν μηχανές ή ποδήλατα, τα οποία χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια.
Αν σκεφτεί, μάλιστα, κανείς πως το συνολικό ποσοστό θανάτων ή σοβαρά τραυματισμένων ποδηλατών μπορεί να μειωθεί κατά 34% με τη χρήση κράνους, καταλαβαίνει πως η χρήση του είναι επιβεβλημένη και πρέπει να μας γίνει βίωμα από πολύ μικρή ηλικία.
Γι’ αυτό και στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030 που ανακοινώθηκε, χθες, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση κράνους από ποδηλάτες.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Αυτοκινήτου και παρουσιάστηκαν τα μέτρα που πρέπει να αναληφθούν από όλους τους αρμόδιους φορείς, με στόχο τη μείωση των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%.
Οι σημαντικότερες παρεμβάσεις του σχεδίου αφορούν, μεταξύ άλλων:
– Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ ανά βαθμό επικινδυνότητας με έμφαση στις παραβάσεις που αυξάνουν την πιθανότητα θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος.
– Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος.
– Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις κατοικημένες περιοχές.
– Την ενσωμάτωση νέων κατηγοριών οχημάτων, όπως αυτό της μικροκινητικότητας (όπως πατίνια).
– Την υποχρεωτική χρήση προστατευτικού κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών.