Συνεχίζεται η «απογείωση» των ελληνικών αερομεταφορών

Πολλές ωστόσο παραμένουν οι προκλήσεις προκειμένου να προασπιστεί, αλλά και ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου

 

 

 

Παραμένουν σε «διάδρομο απογείωσης» τα ελληνικά αεροδρόμια και αερομεταφορείς, ωστόσο οι προκλήσεις παραμένουν πολλές, προκειμένου να προασπιστεί, αλλά και ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

Τα παραπάνω ανέφεραν, μεταξύ άλλων, ο Χρήστος Τσίτουρας, διοικητής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ο Μιχάλης Κουβελιώτης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος AEGEAN, ο Γιώργος Βήλος, γενικός διευθυντής Ανάπτυξης FRAPORT GREECE, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, η Μαρία Τόκτωρ, επικεφαλής Ανάπτυξης Grecian Air Seaplanes – Ελληνικά Υδατοδρόμια και ο Crawford Burden, Managing Director, Global Aviation – Europe and India, AECOM.

Στην ανάγκη ίδρυσης μιας αεροπορικής ακαδημίας, σε συνεργασία με ελληνικά, αλλά και ευρωπαϊκά πανεπιστήμια αναφέρθηκε ο Χρήστος Τσίτουρας, Διοικητής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας.

“Αν αυτή η προσπάθεια ευοδωθεί, θα αναβαθμίσει τόσο το προϊόν της Πολιτικής Αεροπορίας, όσο και την ελληνική οικονομία. Από την πλευρά μας, θα είμαστε αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ώστε να υλοποιηθεί αυτό το όραμα, και με τη συμβολή του νέου Έλληνα Επιτρόπου για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Απόστολου Τζιτζικώστα”, είπε ο κ. Τσίτουρας.

Όπως τόνισε, η Πολιτική Αεροπορία στην Ελλάδα είχε μείνει πίσω, καθώς δεν χαρακτηριζόταν από την εξωστρέφεια που απαιτεί ο κλάδος, ούτε είχε την απαραίτητη συμμετοχή σε διεθνή fora.

Ο κ. Τσίτουρας αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αναβάθμισης της παροχής επίγειων υπηρεσιών, μέσω της άμεσης εξεύρεσης ανθρώπινου δυναμικού. Σε ό,τι αφορά τις δράσεις της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, το επόμενο διάστημα δίνεται έμφαση στην ενδυνάμωση της συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων του κλάδου των αερομεταφορών, της πολιτικής ηγεσίας, των αεροπορικών εταιρειών, των αερολιμένων και της ΥΠΑ.

Τέλος, μίλησε για το φαινόμενο του υπερτουρισμού, επισημαίνοντας ότι “υπάρχει μόνο τοπικά και εποχικά. Είναι εύκολο να λυθεί, μέσω των συγκεκριμένων μέτρων που λαμβάνει τώρα η κυβέρνηση. Η επόμενη ημέρα απαιτεί βελτίωση των υποδομών, έτσι ώστε να είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών”, κατέληξε, φέροντας ως παράδειγμα το επενδυτικό πρόγραμμα επεκτάσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και τα συμπληρωματικά έργα της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Τις επενδύσεις στη νέα τεχνική βάση και το κέντρο εκπαίδευσης πληρωμάτων της AEGEAN, απαραίτητη υποδομή για το σύνολο του κλάδου στην Ελλάδα, σε συνδυασμό με επενδύσεις και συνεργασίες που διευρύνουν το δίκτυο και τη δραστηριότητα της AEGEAN, όπως αυτή της VOLOTEA, στο κλείσιμο μιας ακόμη επιτυχημένης χρονιάς έδωσε έμφαση ο κ. Μιχάλης Κουβελιώτης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της AEGEAN κατά τη συμμετοχή του στο πάνελ των αερομεταφορών.

Με άνοδο επιβατικής κίνησης της τάξης του 5,5% – 6% θα ολοκληρωθεί το 2024 στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece στη χώρα μας, όπως εκτίμησε ο Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, ποσοστό αύξησης που αντιστοιχεί σε 2 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες έναντι του 2023.

Εστιάζοντας αμιγώς στη θερινή περίοδο, το διάστημα Απριλίου – Αυγούστου, ανέφερε ότι επετεύχθη ανάπτυξη 6%, ενώ διακινήθηκαν 1,3 εκατ. περισσότεροι επιβάτες, εκ των οποίων οι 1,1 εκατ. προσέγγισαν τα αεροδρόμια της Fraport Greece μέσω εξωτερικού. Στους “κερδισμένους” προορισμούς κατέταξε τη Ρόδο, τα Χανιά, τη Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο και τη Μυτιλήνη.

Αναφερόμενος στο πλάνο αναβάθμισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, τόνισε ότι κάθε χρονιά επενδύονται επιπλέον 50 εκατ. ευρώ για περαιτέρω αναβαθμίσεις, ενώ αυτή τη στιγμή υλοποιείται, σε συνεργασία με το RRF, πρόγραμμα συμμόρφωσης τους με τους κανόνες του EASΑ.

Παράλληλα, σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται η προμήθεια και εγκατάσταση νέων συστημάτων ραντάρ για Ανδραβίδα και Χανιά, με τον κ. Βήλο να εκτιμά ότι οι εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί σε 2 χρόνια.

Επέστησε την προσοχή στη συζήτηση περί υπερτουρισμού, σημειώνοντας πως “πυροβολάμε” τη βαριά βιομηχανία της χώρας, με τεράστια συνεισφορά στο εγχώριο ΑΕΠ κάθε χρόνια. Εντόπισε ότι τα όποια προβλήματα εντοπίζονται σε συγκεκριμένους μόνο προορισμούς και συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, ενώ τόνισε ότι εάν αθροιστεί η έκταση των προορισμών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, τότε αυτή “δεν ξεπερνά το 1% της συνολικής έκτασης της χώρας”.

Εστίασε, όμως, στη έλλειψη υποδομών και την ελλιπή συντήρηση υφιστάμενων υποδομών σε αυτούς τους προορισμούς και ανέδειξε την ανάγκη στρατηγικού σχεδιασμού, ώστε να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.

57 υδροπλάνα σε βάθος πενταετίας

Την άνοιξη του 2025 αναμένεται να δούμε στη χώρα μας τα πρώτα υδροπλάνα, σύμφωνα με την επικεφαλής Ανάπτυξης της Grecian Air Seaplanes – Ελληνικά Υδατοδρόμια, Μαρία Τόκτωρ.

Σχετικά με τις κινήσεις που έχουν ήδη γίνει εκ μέρους της εταιρείας, έκανε λόγο για έναν σημαντικό αριθμό επενδύσεων για τη δέσμευση των υδροπλάνων σε συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία Viking Air, τη στελέχωση της εταιρείας και την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης των πρώτων πιλότων σε προσομοιωτές στον Καναδά. “Για όλα τα προαναφερόμενα η εταιρεία έχει ήδη δαπανήσει σημαντικά κεφάλαια και έχει εξασφαλίσει την πλήρη χρηματοδότηση για την αγορά των υδροπλάνων, που σημειωτέον έκαστο κοστίζει 9 εκατ. δολάρια”, ανέφερε.

Δεδομένου του μεγάλου ύψους της επένδυσης, η κυρία Τόκτωρ έθεσε ως καθοριστικό παράγοντα τη βιωσιμότητα. “Για να έρθουν τα υδροπλάνα, θα πρέπει πρώτα να έχουν αδειοδοτηθεί αρκετά υδατοδρόμια και υδάτινα πεδία, ώστε να υπάρχουν επαρκείς προορισμοί για τη βιώσιμη λειτουργία των υδροπλάνων”, επισήμανε.

Δίνοντας μία εικόνα της επιχειρησιακής λειτουργίας, ανέφερε ότι “το ξεκίνημα θα γίνει με τρία υδροπλάνα και προοδευτικά ο στόλος θα αυξηθεί για να καλυφθούν οι ανάγκες της ζήτησης τόσο στην Ελλάδα και σε δεύτερη φάση και σε γειτονικές χώρες”. Ως προς τα υδροπλάνα που έχει επιλέξει η εταιρεία, που είναι τύπου Twin-Otter DHC-6-400, έκανε λόγο για “τα πιο ασφαλή και εμπορικά παγκοσμίως”.

Την εκτίμηση ότι στα επόμενα 5 χρόνια θα δούμε ηλεκτροκίνητα αεροπλάνα να απογειώνονται και να προσγειώνονται, αλλάζοντας τελείως το πρόσωπο της αεροπλοΐας έκανε ο Managing Director Global Aviation – Europe and India της, AECOM, Crawford Burden.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και στις προσπάθειες που γίνονται στη χώρα για τον ερχομό των υδροπλάνων – την άνοιξη του 2025 όπως έγινε γνωστό – και τα οποία όπως χαρακτηριστικά σημείωσε θα αλλάξουν για τα… καλά τις μεταφορές και ειδικά τις διανησιωτικές.

Ο κ. Burden μεταξύ άλλων μίλησε και για τα πράσινα βήματα που εντοπίζει πως έχει κάνει χώρα στις αερομεταφορές, ενώ τόνισε ότι συνολικά χρειάζεται να παρθούν μέτρα στα αεροδρόμια για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνουν.

Όπως είπε, μακροπρόθεσμα “υπάρχουν πράγματα που μπορούν να γίνουν, με ένα εξ αυτών να αφορά την χρησιμοποίηση του υδρογόνου ως καύσιμο στο μέλλον”.