Σε δραματική κατάσταση οι περισσότερες εργοληπτικές – κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας – Ορατός ο κίνδυνος για την αναστολή λειτουργίας πολλών εργοταξίων ακόμη και στην περιοχή της Ηπείρου
Ορατός είναι πλέον ο κίνδυνος διακοπής σωρείας έργων ανά την επικράτεια, ακόμη και απώλειας κοινοτικών κονδυλίων, λόγω της εκτίναξης του κόστους των υλικών και των καυσίμων, με αποτέλεσμα οι περισσότερες εργοληπτικές – κατασκευαστικές εταιρείες να μην μπορούν να εκτελέσουν έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και φυσικά να ξεκινήσουν νέα, για τα οποία έχουν αναδειχθεί ως μειοδότες.
Σύμφωνα με χθεσινό, εκτενές ρεπορτάζ του Ioannina TV, ο κίνδυνος για την αναστολή λειτουργίας πολλών εργοταξίων ακόμη και στην περιοχή της Ηπείρου και των Ιωαννίνων, είναι κάτι παραπάνω από ορατός και δεν αποκλείεται εντός του Απριλίου και σίγουρα πριν τα Πάσχα κάποιες από τις εργολαβίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και μάλιστα σε κρίσιμο σημείο, όπως είναι για παράδειγμα, οι εργασίες ασφαλτόστρωσης, να διακοπούν.
Όπως δήλωσε στο Ioannina TV, ο πρόεδρος του Τμήματος Ηπείρου της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), Γιώργος Ντάτσης, ο κίνδυνος αυτός είναι τεράστιος και αναφέρεται κυρίως σε μεγάλα κατασκευαστικά έργα που εκτελούνται και στην Ήπειρο.
«Αν δε βρεθεί άμεσα λύση, με την κάλυψη του κόστους των αυξήσεων στα υλικά και στα καύσιμα, τα πιο μεγάλα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, θα σταματήσουν εντός του Απριλίου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ντάτσης.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή, φαίνεται πως σχετίζεται με οτιδήποτε συναρτάται από το πετρέλαιο είτε ως καύσιμο είτε ως παράγωγο. Αυτή τη στιγμή στην Ήπειρο δεν υλοποιείται κανένα έργο ασφαλτόστρωσης, με την άσφαλτο ως παράγωγο του πετρελαίου, να είναι κάτι σαν «μαύρος χρυσός» και τις κατασκευαστικές εταιρείες να μην έχουν τη ρευστότητα για να την προμηθευτούν. Οι τιμές άλλωστε που είχαν δώσει για να αναδειχθούν μειοδότες των έργων, δε μπορούν σε καμία περίπτωση να ανταποκριθούν στο υφιστάμενο κόστος , ούτε καν με την πρόβλεψη της αναθεώρησης των τιμών, που ψηφίστηκε τον Νοέμβριο και ισχύει από το τέλος του 2021, καθώς οι αυξήσεις που ακολούθησαν το πρώτο τρίμηνο του 2022 ξεπέρασαν κατά πολύ εκείνες τις προβλέψεις και εκτιμήσεις.
Προτάσεις
Εν τω μεταξύ, η ΠΕΔΜΕΔΕ έχει καταθέσει τρεις συγκεκριμένες προτάσεις στο υπ. Υποδομών στην συνάντηση που είχε η διοίκησή της με τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Καραγιάννη, πριν από λίγες ημέρες.
Η πρώτη αφορά στην πρόβλεψη αναθεώρησης των τιμών, με αναπροσαρμογές των τιμών στα επίπεδα που ορίζουν οι υφιστάμενες τιμές των υλικών.
Η δεύτερη αφορά τη δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων, για την εκτέλεση εργασιών μέχρι να οριστικοποιηθεί η κατάσταση και η τρίτη, η παροχή δυνατότητας αναστολής των έργων ή και διάλυσης των συμβάσεων.
«Το υπουργείο έκανε μία θεσμική παρέμβαση τον Νοέμβριο με την αναθεώρηση των τιμών, όμως δεν επαρκεί πλέον, αφού οι αυξήσεις συνεχίζονται μέχρι και σήμερα, επομένως απαιτείται νέα παρέμβαση», ανέφερε ο κ. Ντάτσης.
Ακόμη όμως κι αν υποθέσουμε πως βρίσκεται λύση σε κάποιο από τα τρία αιτήματα της ΠΕΔΜΕΔΕ, το δύσκολο και ασαφές είναι, από ποιο ταμείο θα βρεθούν τα χρήματα για να καλυφθεί η διαφορά σε κάθε έργο.
«Η πρότασή μας είναι να απορροφηθούν κονδύλια του ίδιου έργου, με μικρότερο όμως φυσικό αντικείμενο. Από εκεί και ύστερα, σίγουρα μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα πρέπει να ενισχυθούν τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, καθώς από τα απρόβλεπτα δε μπορούν να καλυφθούν οι διαφορές που προκύπτουν από τις αυξήσεις», κατέληξε ο κ. Ντάτσης.