Οι οργανωτικές αλλαγές στα νοσοκομεία θα προχωρήσουν με ελεγχόμενο ρυθμό και θα διαρκέσουν τουλάχιστον ένα χρόνο – Μια νέα κεντρική πλατφόρμα για ηλεκτρονικά ραντεβού στην οποία συμμετέχουν όλες οι δημόσιες δομές Υγείας, ανακοίνωσε η πολιτική ηγεσία του υπ. Υγείας
Τις αλλαγές που σχεδιάζονται προκειμένου να εφαρμοστούν μέσα στο 2025 για τα τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ) στα νοσοκομεία και τις εφημερίες παρουσίασε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας.
Ο υπουργός υγείας Άδωνις Γεωργιάδης, έκανε λόγο για «αλλαγές θα πάρουν χρόνο» οι οποίες σχετίζονται και με τις κτιριακές βελτιώσεις που γίνονται στα ΤΕΠ των νοσοκομείων.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε και από τον υφυπουργό υγείας Μάριο Θεμιστοκλέους, το ΤΕΠ, για παράδειγμα, του Αττικού νοσοκομείου από τα 1000 τ.μ. μετατρέπεται σε ένα νέο τμήμα 5000 τ.μ. και προσωρινά οι ασθενείς θα εξυπηρετούνται σε μικρότερους χώρους.
Παρόμοιες ανακαινίσεις γίνονται σε μεγάλα νοσοκομεία, όπως ο Ευαγγελισμός και προσωρινά δημιουργούνται συνθήκες ταλαιπωρίας για τους πολίτες, αλλά μέχρι το τέλος του 2025 και τις αρχές του 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί οι νέες υποδομές και οι πολίτες θα δουν μεγάλες βελτιώσεις στις υπηρεσίες των εφημεριών. «Είναι μια προσωρινή ταλαιπωρία αλλά θα πρέπει να την περάσουμε. Τα νέα ΤΕΠ θα αλλάξουν την εικόνα που είχαμε για την εφημερία καθώς θα έχουμε περισσότερα ιατρεία και νέες τεχνολογίες», τόνισε ο υπουργός Υγείας κ. Γεωργιάδης, προσθέτοντας ότι υπάρχει ειδικό κονδύλι από το Ταμείο Ανάκαμψης για την τεχνολογική αναβάθμιση των ΤΕΠ.
Ο κ. Γεωργιάδης εξήγησε ότι το κλειδί για την αντιμετώπιση της υπερφόρτωσης που παρατηρείται στις εφημερίες στα μεγάλα νοσοκομεία, βρίσκεται στη διαλογή των περιστατικών. Όπως είπε, «ένα στα δύο περιστατικά που φτάνουν στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων θα μπορούσαν να είχαν αντιμετωπιστεί στα κέντρα υγείας».
Οι εφημερίες των κέντρων υγείας
Στο σημείο αυτό από την πλευρά της η αναπληρώτρια υπουργός υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη τόνισε ότι ο σκοπός είναι να μάθουν οι πολίτες για τη λειτουργία εφημερίας των κέντρων υγείας. Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα το κέντρο υγείας Κερατσινίου όπου δέχεται 350 άτομα και μπορεί να κάνει ακόμη και θρομβόλυση, δηλαδή και αντιμετώπιση σοβαρών περιστατικών στη διάρκεια της εφημερίας του.
Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε η κ. Αγαπηδάκη, για να μειωθεί η ταλαιπωρία των πολιτών, θα γίνουν άμεσα 50 προσλήψεις επικουρικού προσωπικού στα κέντρα υγείας που θα αρχίσουν σταδιακά να υποστηρίζουν τις εφημερίες των νοσοκομείων.
Ο υπουργός υγείας ανέφερε ότι η έλλειψη τραυματιοφορέων αποτελεί το σημαντικότερο πρόβλημα, λόγω καθυστερήσεων στην κίνηση των ασθενών μέσα σε μία εφημερία και προανήγγειλε την ενίσχυση όλων των τμημάτων των νοσοκομείων με 500 επικουρικούς εργαζόμενους τραυματιοφορείς.
Wi-fi στους χώρους
των εφημεριών
Ο υπουργός υγείας κ. Γεωργιάδης, αναφερόμενος στο ανθρώπινο πρόσωπο της εφημερίας, τόνισε ότι «είναι πολύ σημαντική η βιωματική εμπειρία σε μία εφημερία καθώς αυτό βελτιώνει συνολικά τις υπηρεσίες που παρέχονται σε όσους προσέρχονται σε ένα νοσοκομείο».
Ένας από τους άξονες που αφορά τους εθελοντές, όπως εξήγησε, θα είναι η συμμετοχή 25 στελεχών του Ερυθρού Σταυρού οι οποίοι θα είναι με στολή για να γίνονται αντιληπτοί από τους ασθενείς και θα βοηθούν στην καθοδήγησή τους στην εφημερία.
«Είναι μια πιο ανθρώπινη προσέγγιση, καθώς κανείς δεν πάει στην εφημερία επειδή το θέλει» όπως τόνισε ο υπουργός υγείας, προσθέτοντας ότι θα υπάρξει ρύθμιση για ελεύθερο wi-fi στους χώρους των εφημεριών καθώς και για λειτουργία τηλεοράσεων ώστε να γίνεται πιο εύκολη η αναμονή.
Ο κ. Θεμιστοκλέους, αναφερόμενος στις παρεμβάσεις που αφορούν το νομοθετικό κομμάτι, είπε ότι ετοιμάζεται ένα μεγάλο νομοσχέδιο για το τραύμα, για το οποίο έχει ζητηθεί η γνώμη και ξένων εμπειρογνωμόνων και καθηγητών και θα καθορίζει πως θα αντιμετωπίζονται τα επείγοντα περιστατικά. Στο πλαίσιο αυτού του νομοσχεδίου θα υπάρξουν ελικοδρόμια στα περισσότερα περιφερειακά νοσοκομεία της χώρας.
Παρακολούθηση
των εφημεριών σε real time
Όσον αφορά τον έβδομο πυλώνα που αφορά την ψηφιακή αναβάθμιση των εφημεριών, ο υφυπουργός Υγείας ανέφερε ότι μέχρι τις αρχές του 2026 ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει στο κινητό του τι ακριβώς γίνεται στην εφημερία σε πραγματικό χρόνο.
Παρεμβαίνοντας ο κ. Γεωργιάδης εξήγησε ότι στόχος είναι «οι ασθενείς να μπορούν να παρακολουθούν τους χρόνους αναμονής της εφημερίας σε ένα νοσοκομείο, ώστε να επιλέγουν και οι ίδιοι που θα πηγαίνουν για να ταλαιπωρούνται λιγότερο».
Ο κ. Θεμιστοκλέους πρόσθεσε ότι πλέον οι ασθενείς που θα μπαίνουν στην εφημερία, κατά την είσοδό τους θα εφοδιάζονται με ένα QR code το οποίο ουσιαστικά θα σκανάρεται σε όλα τα βήματα της παραμονής τους στο νοσοκομείο ώστε να ελέγχονται και οι χρόνοι αναμονής σε κάθε τμήμα.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου υγείας δεν διευκρίνισε αν θα πρόκειται για ηλεκτρονικό βραχιολάκι αλλά, όπως αναφέρθηκε, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει πιλοτικά σε τέσσερα νοσοκομεία από τις αρχές Φεβρουαρίου και θα επεκτείνεται. Τα νοσοκομεία αυτά δεν έχουν οριστικοποιηθεί, αλλά πιθανότατα θα είναι ο Ευαγγελισμός, το Ιπποκράτειο, το Λαϊκό και το Κωνσταντοπούλειο.
Τέλος από την πλευρά του ο υφυπουργός υγείας Δημήτρης Βαρτζόπουλος εξήγησε ότι δεν προβλέπεται καμία αλλαγή στην εφημερία των ψυχιατρικών δομών τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του 2025. Επίσης, τόνισε ότι βελτιώνεται η διαδικασία με τις εισαγγελικές παρεμβάσεις για τους ψυχιατρικούς ασθενείς, τονίζοντας ότι θα μπορούν να νοσηλεύονται πλέον κοντά στον τόπο κατοικίας τους.
Γιατρός με ηλεκτρονικό ραντεβού
Μια νέα κεντρική πλατφόρμα για ηλεκτρονικά ραντεβού, το finddoctors.gov.gr, στην οποία συμμετέχουν όλες οι δημόσιες δομές Υγείας, 3.500 ιδιώτες γιατροί ειδικότητας συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ ανακοίνωσε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας με στόχο την γρηγορότερη εξυπηρέτηση των πολιτών που αναζητούν γιατρό ειδικότητας κοντά στον τόπο κατοικίας τους.
Ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, τόνισε πως τα βήματα για τον χρήστη της πλατφόρμας είναι απλά: Αρχικά θα πρέπει να κάνει ταυτοποίηση με τα στοιχεία του μέσω gov.gr.
Στη συνέχεια καταχωρεί το ΑΜΚΑ του, επιλέγει νέο ραντεβού και το σύστημα γρήγορα και εύκολα του εμφανίζει τον συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ ιατρό ο οποίος βρίσκεται πιο κοντά στον τόπο κατοικίας του και τον ενημερώνει για το πότε έχει διαθέσιμο ραντεβού. Η επιβεβαίωση του ραντεβού γίνεται με έγκριση από τον ιατρό.
«Στόχος είναι οι συμπολίτες μας να έχουν τον πιο εύκολο τρόπο για να βρίσκουν στο κοντινότερο σημείο που θέλουν, το πιο σύντομο ραντεβού», ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, επισημαίνοντας πως «σκοπός μου είναι να μπορεί ο ασθενής να βρίσκει ευκολότερα το ραντεβού του χωρίς να ταλαιπωρείται και να υπάρχει φυσικά διαφάνεια».
Η εισαγωγή όλων των διαθέσιμων ραντεβού από δημόσια νοσοκομεία στην πλατφόρμα “FindDoctors” αποσκοπεί, σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας, στη διευκόλυνση των πολιτών για εύκολη αναζήτηση και κλείσιμο ιατρικών ραντεβού και εξοικονόμηση χρόνου χωρίς τηλεφωνικές επικοινωνίες ή φυσική παρουσία. Αυτό συμβάλλει και στην καλύτερη λειτουργικότητα του συστήματος καθώς πλέον υπάρχει συγκέντρωση όλων των διαθέσιμων ραντεβού ανά νοσοκομείο και ειδικότητα και άμεση επιβεβαίωση ραντεβού μέσω μηνύματος ή email.
Στα οφέλη, σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας, είναι η μείωση χρόνων αναμονής, η αποσυμφόρηση τηλεφωνικών κέντρων και η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της ευελιξίας του συστήματος υγείας.
Μέσα στον Φεβρουάριο, θα λειτουργεί και εφαρμογή (app) για το κινητό τηλέφωνο και ο πολίτης θα μπορεί να κλείνει εκεί ραντεβού χωρίς να χρειάζεται να επισκέπτεται την ιστοσελίδα, ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, ο οποίος πρόσθεσε πως «θα συνεχίσουν να υπάρχουν τα τηλεφωνικά ραντεβού, ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες που δεν μπορούν να κάνουν χρήση της νέας τεχνολογίας».
Επίσης, όπως έγινε γνωστό, θα δημιουργηθεί και ένας τετραψήφιος αριθμός του υπουργείου Υγείας, ο οποίος θα έχει στόχο να δίνει λύσεις στα προβλήματα των πολιτών σε σχέση με νοσοκομεία, κέντρα υγείας και οτιδήποτε άλλο. «Με αυτόν τον τρόπο θα λύσουμε το πρόβλημα της ενημέρωσης των πολιτών», κατέληξε ο υπουργός κ. Γεωργιάδης.