ΙΩΑΝΝΙΝΑ – Αναγκαία η ένταξη του ποδηλάτου στην καθημερινότητα

Στο «φως» το οριστικό δίκτυο υποδομών ποδηλάτου και οι προτεραιότητες υλοποίησής του, μέσα από τα Εργαστήρια που υλοποίησε ο Δ. Ιωαννιτών – Βασικές αρχές του δικτύου για το ποδήλατο είναι η σύνδεση σημαντικών δραστηριοτήτων της πόλης και η ενίσχυση του δικτύου πεζοδρομίων

 

Το «φως» της δημοσιότητας είδαν οι οριστικές τους προτάσεις για την ανάπτυξη ενός δικτύου ποδηλατόδρομων στην πόλη των Ιωαννίνων.

Οι προτάσεις αυτές παρουσιάστηκαν το απόγευμα της Δευτέρας, από τα στελέχη της μελετητικής ομάδας που ανέλαβε την εκπόνηση ενός σχεδίου που αποτελεί έτσι κι αλλιώς ένα δύσκολο εγχείρημα ως προς την υλοποίησή του, σε έναν αστικό ιστό, που έχει δομηθεί άναρχα στη μεγαλύτερή του έκταση.

Έτσι, μέσα από τα τρία Εργαστήρια που έγιναν ο Δήμος Ιωαννιτών, επιδίωξε την ένταξη του ποδηλάτου στην καθημερινότητα της πόλης απαιτεί ολοκληρωμένο σχεδιασμό και κυρίως ουσιαστική και ενεργή συμμετοχή των πολιτών.

Ωστόσο και αυτό έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, στο 3ο Εργαστήριο παρουσιάστηκε το δίκτυο ποδηλάτου, στο οποίο, όπως έγινε γνωστό προβλέπεται να ενσωματωθούν οι ακόλουθες διαδρομές: παραλίμνια διαδρομή (σύνδεση Πλ. Μαβίλη με Διονυσίου Φιλοσόφου έως Κ. Παπούλια) και σύνδεσή της με το κέντρο, Αρχιεπισκόπου Μακαρίου, Γ. Παπανδρέου, Αβέρωφ, Βηλαρά- Βαλαωρίτου με έμφαση στην εξυπηρέτηση των βασικών αξόνων που εισέρχονται στο κέντρο καθώς και διαδρομές στις γειτονιές Εξοχή- Νέα Ζωή, Αμπελόκηποι, Γηροκομείο, Κιάφα, Ανατολή και άλλες.

Στο δίκτυο που παρουσιάστηκε αναλύθηκαν οι προτεινόμενες διατομές για την ενσωμάτωση του ποδηλάτου με τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, λωρίδων ποδηλάτου και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.

Προτεραιότητες

Βασικές αρχές του δικτύου για το ποδήλατο είναι η σύνδεση σημαντικών δραστηριοτήτων της πόλης, η ενεργοποίηση προκαθορισμένων πεζόδρομων από το πολεοδομικό καθεστώς που ισχύει, η ενίσχυση του δικτύου πεζοδρομίων, η μείωση του ορίου ταχύτητας κ.α.

Η κυρίαρχη σκέψη πάντως των μελετητών είναι η ενσωμάτωση και σύνδεση κάποιων βασικών διαδρομών όπως είναι η διαδρομή του παραλιμνίου από την πλ. Μαβίλη μέχρι τον παραλίμνιο πεζόδρομο.

Μία δεύτερη μεγάλη διαδρομή που οδηγεί επίσης στο κέντρο είναι αυτή από τις οδούς Μακαρίου και Αβέρωφ, η διαδρομή από Βηλαρά, Βαλαωρίτου, 28ης Οκτωβρίου και τέλος η βασική παρέμβαση στον άξονα της οδού Δωδώνης μέχρι το παραλίμνιο.

Στην ίδια μελέτη επίσης περιλαμβάνονται και προτάσεις για την ανάπτυξη ενός δικτύου ποδηλατόδρομων και περιφερειακά του αστικού ιστού σε περιοχές όπως η Νέα Ζωή, οι Αμπελόκηποι, τα Σεισμόπληκτα, η Ανατολή, η Πεδινή και φυσικά η σύνδεση του δικτύου με το Πανεπιστήμιο.

Τα προτεινόμενα σημεία στάθμευσης για το ποδήλατο περιλαμβάνουν θέσεις σε διάφορα σημεία του Κέντρου (περιφέρεια, πλατείες, παραλίμνιο, αθλητικοί χώροι) καθώς και σε κρίσιμα σημεία εκτός (ΚΤΕΛ, Ναυταθλητικός Όμιλος, κοινόχρηστοι χώροι σε εγγύτητα με σχολεία σε κάθε γειτονιά, κ.α).

Η άποψη των κατοίκων

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα ήταν τα στοιχεία που προέκυψαν από τις απαντήσεις των Γιαννιωτών για τη χρήση του ποδηλάτου, τις δικές τους προτάσεις αλλά και τους λόγους για τους οποίους μέχρι σήμερα δε χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως βασικό μέσο μετακίνησης.

Το 50% των ερωτηθέντων απάντησε ότι η απόσταση από το σπίτι για τη δουλειά είναι περίπου 30’ με τα πόδια και ένα 23% ότι είναι λιγότερο από 15’ με τα πόδια, παρόλα αυτά το 54% μετακινείται καθημερινά με Ι.Χ, το 23% με τα πόδια, ένα 11% με ποδήλατο και μόλις 4% με τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Το 83% των ερωτηθέντων απάντησε, ότι έχει ποδήλατο, ενώ μόλις το 0,3% απάντησε ότι δε γνωρίζει να κάνει ποδήλατο.

Σε ποσοστό 84% οι πολίτες τόνισαν, ότι ο βασικότερος λόγος που δε χρησιμοποιούν καθημερινά το ποδήλατο είναι η απουσία ποδηλατόδρομων, αλλά επίσης, το ότι οι οδηγοί Ι.Χ δεν προσέχουν τους ποδηλάτες, ότι δεν αισθάνονται ασφαλείς στους δρόμους, ότι οι διασταυρώσεις είναι επικίνδυνες, ότι δεν υπάρχει επαρκής φωτισμός τη νύχτα, αλλά και ότι αρκετές ημέρες είναι βροχερές.

Αναφορικά με τους δρόμους της πόλης, στους οποίους θα ήθελαν να γίνουν ποδηλατόδρομοι η σειρά με την οποία απάντησαν ήταν οι οδοί Δωδώνης, Αβέρωφ, 28ης Οκτωβρίου, Βαλαωρίτου, Παπανδρέου, Μακαρίου και παραλίμνιο.