Οριστικά σε «τροχιά» δημοπράτησης έχει μπει το σημαντικό οδικό έργο για την Ήπειρο, καθώς ο Πρωθυπουργός σε κατ’ ιδίαν συζήτηση που είχε με τον δήμαρχο Πωγωνίου, στο Καλπάκι, επιβεβαίωσε πως το έργο θα έχει ωριμάσει ως την Άνοιξη – Για δημοπράτηση εντός τριμήνου έκανε λόγο και ο υφυπουργός Υποδομών
Πιο κοντά από ποτέ βρίσκεται το ελληνικό κομμάτι του «Μπλε Διαδρόμου», ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά που θα ενώσει τη χώρα μας με την Αλβανία και τα Δυτικά Βαλκάνια.
Το έργο, όπως ανέφερε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, θα δημοπρατηθεί εντός του επόμενου τριμήνου, κάτι που σημαίνει ότι πλησιάζει η ώρα της έναρξης των εργασιών.
Όπως προανήγγειλε και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γ. Καραγιάννης, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα»: «ωριμάζουμε και θα δημοπρατήσουμε εντός του επόμενου τριμήνου το οδικό έργο Γιάννενα – Κακαβιά».
Θετικά είναι τα μηνύματα που καταφτάνουν και από τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, Αλέξανδρο Καχριμάνη, ο οποίος επισήμανε ότι έχουν παραδοθεί σχεδόν όλες οι μελέτες για το έργο, εξαιρουμένης της περιβαλλοντικής, η παράδοση της οποίας είναι θέμα ημερών. Η αρχική δημοπράτηση θα γίνει για το τμήμα Ιωάννινα – Καλπάκι και με προαίρεση το τμήμα Καλπάκι – Κακαβιά.
Πρόκειται για έναν από τους οδικούς άξονες που συμπεριλαμβάνονται στον προγραμματισμό του ΕΣΠΑ 2021-2027 και έχει συνολικό προϋπολογισμό 240 εκατ. ευρώ.
Ο οδικός άξονας Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά θα είναι ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος με μήκος 70 περίπου χιλιόμετρα, μιάμιση λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (χωρίς διαχωριστική νησίδα) και θα πλαισιώνεται από 14 συνολικά ανισόπεδους κόμβους.
Ο δρόμος θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό. Οι υπόλοιποι κόμβοι έχουν προβλεφθεί να κατασκευαστούν στις εξής θέσεις: Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα, Κακαβιά.
Ο νέος οδικός άξονας Ιωάννινα-Καλπάκι-Κακαβιά θα συνδέσει την Ελλάδα με την Αλβανία και αποτελεί κομμάτι του «Μπλε Διαδρόμου», ενός οδικού δικτύου 1.500 χιλιομέτρων που θα απλώνεται από τη Βόρεια Ιταλία έως την Καλαμάτα κατά μήκος των ακτών.
Στο έργο του Μπλε Διαδρόμου συνολικά εμπλέκονται 8 χώρες: Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Μαυροβούνιο, Σερβία και Σλοβενία.
Τα έργα κατασκευής στην Κροατία έχουν πραγματοποιήσει σημαντική πρόοδο και εκτιμάται πως το κροατικό κομμάτι του Μπλε Διαδρόμου θα παραδοθεί έως τα τέλη 2022.
Στην Αλβανία, η κατασκευή ήταν προγραμματισμένη να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2020, αλλά η πανδημία έβαλε φρένο στο πρότζεκτ. Το αλβανικό τμήμα του «Μπλε Διαδρόμου» έχει, συνολικά, μήκος 315 χιλιομέτρων.
Ο Πρωθυπουργός
Την ίδια στιγμή, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, από το Καλπάκι, άφησε και ένα λίγο μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο, για τη δημοπράτηση του έργου, μέχρι τις αρχές της Άνοιξης.
Αυτό υποστήριξε σε κατ’ ιδίαν συζήτηση που είχε με τον δήμαρχο Πωγωνίου, Κώστα Καψάλη και τοπικούς παράγοντες, παρουσία του Προέδρου της Βουλής και των βουλευτών κατά τις επετειακές εκδηλώσεις στο Καλπάκι την παραμονή της εθνικής επετείου.
Ερωτηθείς σχετικά με τις απαντήσεις και ενδεχομένως τις δεσμεύσεις που ανέλαβε για το συγκεκριμένο θέμα ο Πρωθυπουργός, ο δήμαρχος Πωγωνίου κ. Καψάλης τόνισε, ότι του μεταφέρθηκε η βεβαιότητα ότι το αργότερο ως τις αρχές της Άνοιξης το έργο θα δημοπρατηθεί. Ο ίδιος επανέλαβε ότι την τοπική κοινωνία δεν την ικανοποιεί ένας «κολοβός» οδικός άξονας, καθώς το τμήμα έπρεπε να αποτελεί φυσική συνέχεια της Ιόνιας οδού, από την άλλη όμως τόνισε πως οι προδιαγραφές του έργου και των μελετών που βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης καλύπτουν σε μεγάλο ποσοστό και την προοπτική της μελλοντικής μετατροπής του οδικού άξονα σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. «Είναι θετικό, ότι οι μελέτες προβλέπουν, ότι οι υποδομές και οι κόμβοι δίνουν τη δυνατότητα στο μέλλον, εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση και εφόσον προκύπτει ανάγκη από τα κυκλοφοριακά δεδομένα, να μετατραπεί από έναν τρίιχνο οδικό άξονα σε τετράιχνο με πλήρη χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου», ανέφερε ο δήμαρχος Πωγωνίου.
Οι δεσμεύσεις
Ο χώρος και η αφορμή για την παρουσία του Πρωθυπουργού την παραμονή της εθνικής επετείου στο Καλπάκι, δεν επέτρεπαν τις συζητήσεις για διάφορα άλλα θέματα τοπικού και γενικότερου ενδιαφέροντος, τα οποία τέθηκαν στον Πρωθυπουργό, με υπόμνημα του δήμου Πωγωνίου.
Ωστόσο, ο κ. Καψάλης στάθηκε στην θετική αποδοχή που έτυχε το αίτημα του δήμου Πωγωνίου και σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας, ώστε το επίκεντρο του πανελλαδικού εορτασμού για την εθνική επέτειο να είναι ο χώρος του Καλπακίου και ευρύτερα των Ιωαννίνων.
«Πιστεύουμε, ότι και σε αυτό το θέμα αλλά και στο αίτημά μας για την αξιοποίηση των ιστορικών μνημείων της περιοχής και για το Πάρκο Ιστορίας, το νερό μπήκε στο αυλάκι αν κρίνουμε από την καταρχάς θετική αντίδραση του Πρωθυπουργού», ανέφερε ο κ. Καψάλης.
Στην ιστορική σημασία ανέγερσης του Μνημείου αναφέρθηκε στην ομιλία του και ο Πρωθυπουργός επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα όλες οι δράσεις που θα οδηγήσουν στην υλοποίησή του.
«Βρισκόμαστε σήμερα εδώ ώστε το Καλπάκι να μη μείνει μία απλή ανάμνηση αλλά μία παντοτινή μνήμη. Θα δρομολογήσουμε όλες τις δράσεις ώστε να ανεγερθεί το Πάρκο Ιστορίας και το Κενοτάφειο για τους περίπου 14.000 ήρωες που θυσιάστηκαν για την πατρίδα. Είμαι ιδιαίτερα συγκινημένος που βρίσκομαι σε αυτόν τον τόπο που τον αρδεύει η ιστορία. Το Καλπάκι αποτελεί σύμβολο που διαπερνά τα σύνορα και τους καιρούς εκπέμποντας αξίες παγκόσμιες που δεν φυλακίζονται στο χθες» σημείωσε.