ΗΠΕΙΡΟΣ – Αυξάνονται τα τροχαία, μειώνονται οι νεκροί

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στην Ελλάδα και στην περιφέρεια μας το 2023 – Σε χαμηλά επίπεδα ο δείκτης ατυχημάτων στην Ήπειρο – Αυξημένος στο νομό Ιωαννίνων ο αριθμός των ανηλίκων που συλλαμβάνονται να οδηγούν χωρίς δίπλωμα

 

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν στην Ελλάδα και στην περιφέρεια μας το 2023, στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ.

Πιο αναλυτικά, αυξημένα κατά 0,6% ήταν τα τροχαία ατυχήματα που συνέβησαν σε ολόκληρη τη χώρα το 2023 σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε την Παρασκευή η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).

Συγκεκριμένα, ανήλθαν σε 10.553 το 2023 ενώ το 2022 είχαν καταγραφεί 10.487 ατυχήματα. Μείωση 1,2% κατέγραψε ωστόσο ο αριθμός των νεκρών καθώς το 2023 έχασαν τη ζωή τους 646 άτομα.

Αναλυτικά, ο συνολικός αριθμός των παθόντων στα οδικά τροχαία ατυχήματα παρουσίασε αύξηση κατά 1,4% σε σύγκριση με το 2022 (13.461 το 2023 έναντι 13.279 το 2022).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, στα ατυχήματα αυτά καταγράφηκαν 646 νεκροί (μείωση 1,2%), 659 βαριά τραυματίες (μείωση 0,8%) και 12.156 ελαφρά τραυματίες (αύξηση 1,6%). Από το σύνολο των 646 νεκρών, το 72,6% αφορούσε σε οδηγούς, το 11,6% σε μεταφερόμενους επιβάτες και το 15,8% σε πεζούς. Η αναλογία ανδρών και γυναικών ήταν 82% και 18% αντίστοιχα.

Οι νεκροί κατανέμονται κατά ομάδες ηλικιών ως εξής: 0- 24 ετών 17,8%, 25- 49 ετών 30%, 50- 64 ετών 21,7% και άνω των 65 ετών 28,8%.

Από την ανάλυση των νεκρών κατά κατηγορία παθόντα και ηλικιακή ομάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό (33,9%) για τους οδηγούς παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 25- 49 ετών. Για τους μεταφερόμενους, το μεγαλύτερο ποσοστό (33,3%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 0- 24 ετών, ενώ για τους πεζούς το μεγαλύτερο ποσοστό (55,9%) παρατηρείται στην ηλικιακή ομάδα 65 ετών και άνω.

Από το σύνολο των 646 νεκρών, 245 (37,9%) επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα, 250 (38,7%) σε δίτροχα (συμπεριλαμβανομένων μοτοποδηλάτων) και 102 (15,8%) ήταν πεζοί.

Από την κατανομή των νεκρών κατά περιοχή που συνέβη το ατύχημα, παρατηρείται ότι σε κατοικημένη περιοχή το 26,1% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 46% σε δίτροχα.

Σε μη κατοικημένη περιοχή τα ποσοστά ανέρχονται σε 48,6% επιβαίνοντες σε επιβατικά οχήματα και 32,6% σε δίτροχα. Σε αυτοκινητόδρομο το 69,7% των νεκρών επέβαιναν σε επιβατικά οχήματα και το 15,2% σε δίτροχα.

Η Ήπειρος

Το 2023 ο δείκτης ατυχημάτων ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο χώρας ήταν 1.013,3.

Η Περιφέρεια Αττικής ήταν πρώτη στην κατάταξη με 1.474,9 ατυχήματα, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας ήταν δεύτερη με 1.194,6 ατυχήματα και στην τρίτη θέση ήταν η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με 1.160,1 ατυχήματα. Στον αντίποδα η Περιφέρεια Ηπείρου, βρίσκεται αρκετά πιο χαμηλά, στον συγκεκριμένο δείκτη, από ότι ο μέσος όρος της χώρας, με 546,3.

Επίσης, ο δείκτης του αριθμού των νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους σε σύνολο χώρας ήταν 62. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ήταν πρώτη στην κατάταξη με δείκτη 119,3, τη δεύτερη θέση είχε η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων με δείκτη 118,7 και ακολουθεί η Περιφέρεια Πελοποννήσου με 89,9. Η Περιφέρεια Ηπείρου, ακολουθεί, ως τέταρτη με τον δείκτη του αριθμού των νεκρών ανά 1.000.000 κατοίκους, να είναι 84,8.

Οι μήνες με τα περισσότερα ατυχήματα

Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων (1.099) και νεκρών (78) καταγράφηκε τον Ιούλιο, με ποσοστό 10,4% στο σύνολο των ατυχημάτων του έτους και 12,1% στο σύνολο των νεκρών.

Ο μικρότερος αριθμός ατυχημάτων (668), με ποσοστό 6,3% και ο μικρότερος αριθμός νεκρών (33) με ποσοστό 5,1% καταγράφηκε τον Φεβρουάριο. Ο μεγαλύτερος αριθμός οδικών τροχαίων ατυχημάτων συνέβη Παρασκευή (15,6%) και ακολουθεί η Πέμπτη (15,3%), ενώ ο μικρότερος αριθμός την Κυριακή (12,9%). Ο μεγαλύτερος αριθμός νεκρών (16,4%) καταγράφηκε την Κυριακή.

Από το σύνολο των 10.553 ατυχημάτων, τα 9.909 (93,9%) συνέβησαν σε συνθήκες καλοκαιρίας, με 579 νεκρούς (89,6%). Σε σχέση με τις υπόλοιπες ατμοσφαιρικές συνθήκες, 259 και 201 ατυχήματα συνέβησαν σε συνθήκες ψιλής βροχής και βροχής αντίστοιχα (2,5% και 1,9%), με αποτέλεσμα την πρόκληση θανάτου σε 29 και 22 άτομα αντίστοιχα (4,5% και 3,4%).

Ως προς τα ατυχήματα, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό (62,3%), με κυριότερο τύπο σύγκρουσης την «πλαγιομετωπική» (40,3%). Η δεύτερη σημαντικότερη κατηγορία ήταν η «παράσυρση πεζού/ζώου» (16%) και ακολουθεί η «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» (14,3%).

Ως προς τους νεκρούς, η κατηγορία «σύγκρουση μεταξύ κινούμενων οχημάτων» σημείωσε το μεγαλύτερο ποσοστό 40,7%, (263 νεκροί) και ακολουθεί η κατηγορία «εκτροπή/ανατροπή οχήματος» με 28,2% (182 νεκροί). Αναφορικά με τον τύπο σύγκρουσης, το μεγαλύτερο αριθμό νεκρών έχει η «πλαγιομετωπική» με 124 νεκρούς και ποσοστό 19,2% στο σύνολο των νεκρών και ακολουθεί η «παράσυρση πεζού» με 102 νεκρούς και ποσοστό 15,8% στο σύνολο των νεκρών.

Ως προς τους ελιγμούς του οχήματος που πιθανόν συνετέλεσαν στο ατύχημα, η κατηγορία «άλλος ελιγμός» αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός με ποσοστό 17,1% στο σύνολο των ατυχημάτων. Ακολουθούν η «μη διακοπή πορείας πριν από STOP» με 16,5% και η «κανονική πορεία» με 13,4%.

Ως προς τους νεκρούς, η «ταχύτητα μεγαλύτερη του επιτρεπόμενου ορίου», με ποσοστό 19,8% (128 νεκροί), αναφέρθηκε ως ο κυριότερος ελιγμός του α’ οχήματος που πιθανόν συνετέλεσε στο ατύχημα.

Ανήλικοι χωρίς δίπλωμα

Την ίδια στιγμή σε «μάστιγα» εξελίσσεται και για την ευρύτερη περιοχή του νομού Ιωαννίνων, η οδήγηση μοτοσυκλετών ή δίκυκλων ή ακόμη και αυτοκινήτων, από ανήλικους, οι οποίοι δεν έχουν δίπλωμα.

Υπενθυμίζεται πως την Πέμπτη στο περιθώριο της δράσης που έγινε στο 1ο Δημοτικό σχολείο Ελεούσας, ο διοικητής της Τροχαίας Ιωαννίνων κλήθηκε να σχολιάσει το μπαράζ του εντοπισμού και των συλλήψεων τις τελευταίες ημέρες στα Ιωάννινα και την Ήπειρο γενικότερα, ανηλίκων που οδηγούν είτε δίκυκλα είτε ακόμη και Ι.Χ χωρίς να διαθέτουν άδεια οδήγησης.

Όπως ανέφερε όμως, δεν πρόκειται για ένα μοναδικό φαινόμενο, αλλά για κάτι που παρατηρείται σχεδόν κάθε χρόνο, την ίδια πάντα περίοδο από την Άνοιξη και έπειτα, όταν βελτιώνεται ο καιρός και πολλοί ανήλικοι επιλέγουν να κινηθούν με ένα μοτοποδήλατο χωρίς να έχουν αποκτήσει ακόμη την άδεια οδήγησης.

Το πιο ανησυχητικό και εξοργιστικό συνάμα όμως είναι όπως ανέφερε, ότι τις περισσότερες φορές, η επιλογή αυτή, είναι σε γνώση των γονέων τους που συγκατατίθενται στην παραχώρηση του δικύκλου ή ενός Ι.Χ στον ανήλικο και στην πορεία καλούνται να παράσχουν διευκρινίσεις αντιμετωπίζοντας όμως και ποινικά αδικήματα, όταν τα παιδιά συλλαμβάνονται στη διάρκεια των ελέγχων και οδηγούνται στο Τμήμα.

 

Επιμέλεια: Βασίλης Λούπας

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΣΤΙΣ 22-03-2025