ΝΟΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΑΕΙ – Στόχος ένα αξιοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας

Την άποψη πως ο Νόμος Πλαίσιο θα δίνει περισσότερες δυνατότητες για τα παιδιά και μεγαλύτερη ευελιξία για τους καθηγητές, εξέφρασε από τα Γιάννενα η υπουργός Παιδείας – Στην 99η Σύνοδο των Πρυτάνεων συμμετείχε η Ν. Κεραμέως, ενώ επισκέφθηκε και σχολεία όλων των βαθμίδων της πόλης μας

Επισκέψεις σε σχολεία όλων των βαθμίδων, στα Ιωάννινα, πραγματοποίησε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως προκειμένου, όπως η ίδια τόνισε, να έχει γόνιμο διάλογο με μαθητές και εκπαιδευτικούς, ενώ συμμετείχε το μεσημέρι της Πέμπτης, στην 99η Σύνοδο των Πρυτάνεων.

«Προ των πυλών υπάρχει ένας Νόμος Πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια» ανέφερε η υπουργός και σημείωσε πως ήδη έχει συζητήσει για το μεγαλύτερο μέρος το ρυθμίσεων που περιλαμβάνονται, όπως για το εσωτερικό erasmus, το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές να παρακολουθήσουν μαθήματα για 6 μήνες σε κάποιο άλλο Τμήμα από εκείνο στο οποίο φοιτούν, προκειμένου να ανοίξουν τους ορίζοντές τους και να αποφασίσουν τι τους ενδιαφέρει. Για παράδειγμα, όπως είπε, ένας φοιτητής στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς, μπορεί να παρακολουθήσει 6 μήνες ένα Τμήμα Οικονομικών και να αποφασίσει τι τον ενδιαφέρει.

Το πνεύμα του νομοσχεδίου, τόνισε η κα Κεραμέως, «είναι περισσότερες δυνατότητες για τα παιδιά μας, μεγαλύτερη ευελιξία για τους καθηγητές μας και ένα πιο αξιοκρατικό και διαφανές πλαίσιο λειτουργίας συνολικά για τα Πανεπιστήμια μας».

Σε ερώτηση για το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο, η υπουργός, απάντησε πως υπάρχουν ζητήματα υπό διευθέτηση, το πρώτο βήμα είναι η δημόσια διαβούλευση, και προσέθεσε ότι έχουν γίνει εκτενείς συζητήσεις με όλους τους πρυτάνεις.

Αναφορικά με το πλαίσιο για την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, η υπουργός Παιδείας μεταξύ άλλων, υπογράμμισε: «Έχουμε περάσει στη 2η χρονιά, ένα μέτρο το οποίο θεσπίστηκε όπως ακριβώς είχαμε υποσχεθεί. Θυμίζω προ της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη μπορούσε κάποιος να εισαχθεί με βαθμό 0,6 στα 20- και αυτό ήταν κατά τη γνώμη μας προβληματικό πρώτα από όλα για τους ίδιους τους υποψηφίους φοιτητές, γιατί οι πιθανότητες για ένα παιδί που εισάγεται με 1 στα 20 στο Πανεπιστήμιο να φοιτήσει και να αποφοιτήσει, όπως καταλαβαίνετε, είναι απειροελάχιστες. Εμάς μας νοιάζει: 1ον να δίνουμε πραγματικές προοπτικές, 2ον να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο το Πανεπιστήμιο, και 3ον να έχουμε απόλυτο σεβασμό στα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου».

Σημαντική παράμετρος του μέτρου που εφαρμόστηκε από πέρυσι όπως είπε η υπουργός, είναι ότι τα ίδια τα Πανεπιστήμια, το κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα, μπορεί να διαμορφώσει τη φυσιογνωμία που θέλει.

Για την τράπεζα θεμάτων, που «εφαρμόζεται και σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης», η υπουργός τόνισε πως το μετρό στοχεύει στην κάλυψη της ελάχιστης διδακτικής ύλης, εξασφαλίζει την ισονομία στις εξετάσεις, δίνει μία ευελιξία τους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν μία σειρά θεμάτων, ενώ είναι ένα μέτρο «το οποίο στοχεύει στην εξασφάλιση περισσότερων εφοδίων για τα παιδιά».

Η Σύνοδος

Η υπουργός Παιδείας, παρέστη την Πέμπτη στις εργασίες της 99ης Συνόδου των πρυτάνεων την τελευταία ημέρα των εργασιών της, έχοντας τη δυνατότητα να ακούσει τις προτάσεις των πρυτάνεων, μεταξύ αυτών και την πρόταση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων για τους εισακτέους και την δυνατότητα αύξησης του αριθμού ανά Σχολή και Τμήμα, ώστε να μην πληγούν περαιτέρω από την ως έχει, Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.

Νωρίτερα χθες, η κα Κεραμέως επιφυλάχθηκε να απαντήσει επί του συγκεκριμένου, ζητώντας πίστωση χρόνου ώστε να μελετηθεί από το υπ. Παιδείας.

Η κα Κεραμέως έφτασε λίγο μετά τη μία το μεσημέρι της Πέμπτης στο ξενοδοχείο Du Lac, όπου διεξήχθη η Σύνοδος των πρυτάνεων, υπό δρακόντεια μέτρα ασφαλείας και περιφρούρησης από δεκάδες αστυνομικούς που είχαν αναπτυχθεί στην ευρύτερη περιοχή του παραλιμνίου, τόσο ένστολους, όσο και με πολιτικά.

Η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σε διαδικαστικά θέματα τεχνικής φύσης σχετικά με την καθημερινότητα των ΑΕΙ, δεν έδωσε καμία ημερομηνία κατάθεσης του νέου νομοσχεδίου, ενώ ζήτησε και πάλι τις προτάσεις των πρυτάνεων των πανεπιστημίων για τεχνικά και θεσμικά ζητήματα.

Παράλληλα, οι Πρυτάνεις των πανεπιστημίων συζήτησαν θεσμικά θέματα, απέφυγαν τις εντάσεις, ενώ δεν υπήρξε καμία νεότερη πληροφορία ούτε σχετικά με τις προτάσεις τους για νέα χωροταξική αναδιάρθρωση των ανωτάτων Ιδρυμάτων της χώρας, καθώς τα περισσότερα ανώτατα Ιδρύματα δεν πρότειναν σχεδόν καμία μεταβολή στην σύνθεση των τμημάτων τους.

Εισακτέοι και… συγκεντρώσεις

Επίσης, όπως έγινε γνωστό, την ερχόμενη εβδομάδα ανακοινώνεται και ο φετινός αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια της χώρας, ο οποίος και όπως έχει ήδη επισημανθεί θα είναι στο ίδιο επίπεδο με τον περυσινό, με μείωση όμως σε κεντρικές και περιζήτητες Σχολές, πλην των Ιατρικών, και αντίστοιχη αύξηση τους στην επαρχία και τα τμήματα χαμηλότερης ζήτησης.

Από την άλλη πλευρά, οι πρυτάνεις των ΑΕΙ σήμερα ζήτησαν έκτακτη οικονομική ενίσχυση για το ενεργειακό κόστος στα Ιδρύματα τους, καταβολή εθνικής συμμετοχής για τα ερευνητικά προγράμματα, νέες θέσεις μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) για τα κενά που δημιουργούνται από τις αφυπηρετήσεις πανεπιστημιακών, ενώ επισήμαναν και τις ελλείψεις σε διοικητικό προσωπικό.

Ωστόσο, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη σε αντίστοιχες Συνόδους στο παρελθόν, αυτή τη φορά δεν υπήρξαν μαζικές συγκεντρώσεις, παρά μόνο δύο μπλοκ διαδηλωτών, το πρώτο από τον Σύλλογο Διοικητικών Υπαλλήλων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, και το δεύτερο από τον τοπικό ΣΥΡΙΖΑ.

Στελέχη της διοίκησης του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων είχαν μία ολιγόλεπτη συζήτηση με τον πρύτανη κ. Αλμπάνη και τον αντιπρύτανη Μ. Πασχόπουλο, ζητώντας να περιληφθεί στο κείμενο της Συνόδου, ως πρότασή της, η άμεση επίλυση του προβλήματος που εξακολουθεί να υπάρχει και εκκρεμεί εδώ και χρόνια, με τη μονιμοποίηση συμβασιούχων εργαζόμενων στα πανεπιστήμια, αλλά και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του μέτρου της κινητικότητας προς όφελος και όχι σε βάρος των ιδρυμάτων.

Η ομιλία στη Ζίτσα

Εν τω μεταξύ μπορεί η υπουργός Παιδείας να απέφυγε να κάνει την οποιαδήποτε δήλωση, μετά το πέρας των εργασιών της Συνόδου είχε όμως την ευκαιρία να μιλήσει και στο Ioannina TV, το βράδυ της Τετάρτης, αλλά και νωρίτερα, στην εκδήλωση του δήμου Ζίτσας στην Ελεούσα για τις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, σταχυολογώντας εκεί τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει στα 2,5 χρόνια θητείας της κυβέρνησης και της δικής της παρουσίας στο υπ. Παιδείας.

Στο πρώτο σκέλος ωστόσο της τοποθέτησης της, η κα Κεραμέως μίλησε για την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα, αλλά και για την δύσκολη πορεία της κυβέρνησης, που από την ημέρα που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, μέχρι σήμερα κλήθηκε να διαχειριστεί αλλεπάλληλες κρίσεις, χωρίς όμως να αφήνει στο περιθώριο το μεταρρυθμιστικό της έργο.

«Μετά από αλλεπάλληλες κρίσεις, φτάσαμε σήμερα σε μία δραματική κατάσταση με τον πόλεμο στην Ουκρανία, μετά την εισβολή της Ρωσίας, που αφήνει πίσω της χιλιάδες χαμένες ανθρώπινες ζωές και δραματικές επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο και διεθνώς και όχι μόνο στην Ουκρανία. Η κυβέρνηση του Κυρ. Μητσοτάκη είχε ένα διττό στόχο. Να αντιμετωπίσει αφενός μία προς μία όλες τις κρίσεις που προέκυπταν και αφετέρου να συνεχίσει αταλάντευτα το μεταρρυθμιστικό της έργο. Ήταν και είναι μία εξαιρετικά σημαντική και δύσκολη δοκιμασία, όμως παρότι κάποιος θα μπορούσε να πει, να αφήσουμε πίσω τις μεταρρυθμίσεις, αυτό όχι μόνο δεν έγινε, αλλά έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται τόσες μεταρρυθμίσεις, όσες δεν έχουν γίνει τις προηγούμενες δεκαετίες», ανέφερε η κα Κεραμέως, που υπερασπίστηκε στη συνέχεια αναλυτικά, το έργο του υπ. Παιδείας από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι και σήμερα.

Έκανε ιδιαίτερη δε αναφορά, στα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα, που έγινε μεν βίαια, λόγω των καταστάσεων που δημιούργησε η πανδημία, αλλά όπως αποδείχθηκε, ήταν απαραίτητη και για τους μαθητές και για τους εκπαιδευτικούς και συνολικά για την ελληνική κοινωνία.

Συνάντηση με τον Περιφερειάρχη

Παράλληλα, την Υπουργό Παιδείας υποδέχτηκε χθες στο Διοικητήριο της Περιφέρειας ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης.

Ο κ. Καχριμάνης ενημέρωσε την υπουργό για πρωτοβουλίες της Περιφέρειας αναφορικά με την επαγγελματική εκπαίδευση, την υλοποίηση προγραμμάτων έρευνας και καινοτομίας, τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και ειδικά σε ζητήματα κτιριακών υποδομών της Αρχιτεκτονικής Σχολής.

Επίσης αναφέρθηκε και στην σταθερή θέση της Περιφέρειας για στήριξη των πανεπιστημιακών σχολών που λειτουργούν σε Άρτα- Πρέβεζα. Στη συνάντηση παραβρέθηκαν αντιπεριφερειάρχες και η βουλευτής, Μαρία Κεφάλα.

Επίσκεψη στα γραφεία της Ν.Δ.

Επίσης, τις σκέψεις και τις προτάσεις εκπαιδευτικών είχε την ευκαιρία να ακούσει και να συζητήσει η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κατά την επίσκεψή της στα γραφεία της Διοικούσας Επιτροπής Ιωαννίνων της ΝΔ, όπου έγινε μια εποικοδομητική συζήτηση για θέματα παιδείας.

Η εκπαιδευτικός και πρόεδρος της ΔΕΕΠ Λένα Σταμάτη καλωσόρισε την Υπουργό και αναφέρθηκε στις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που γίνονται στην παιδεία. Το παρόν εκτός από τα μέλη της ΔΕΕΠ έδωσαν η βουλευτής Μαρία Κεφάλα, η ΔΑΚΕ Πρωτοβάθμιας και η ΔΑΚΕ Δευτεροβάθμιας.

Στο Πρότυπο ΓΕΛ Ζωσιμαίας Σχολής

Τέλος, χθες η κα. Κεραμέως επισκέφθηκε χθες και το Πρότυπο Λύκειο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων, συνοδευόμενη από τη βουλευτή της Ν.Δ. Μαρία Κεφάλα και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η υπουργός συνομίλησε με μαθητές και μαθήτριες του σχολείου για θέματα που αφορούν τη σχολική ζωή, τις Πανελλήνιες Εξετάσεις και την Τράπεζα Θεμάτων. Απάντησε στα ερωτήματά τους, καθησύχασε τις ανησυχίες τους και τους προέτρεψε να συνεχίσουν την προσπάθειά τους, για να ευοδωθούν οι κόποι τους.

Στη συνέχεια, συναντήθηκε στο γραφείο με το Σύλλογο Διδασκόντων και τη διεύθυνση του σχολείου και άκουσε τους προβληματισμούς τους. Ταυτόχρονα, εξήρε το έργο των εκπαιδευτικών διαχρονικά, αλλά και στη δύσκολη συγκυρία της πανδημίας.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ιστορικότητα του σχολείου και χαρακτήρισε σημαντικό βήμα τη μετατροπή του σε Πρότυπο Σχολείο – ικανοποιώντας ένα αίτημα πολλών ετών – προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια του θεσμού από το Πρότυπο Γυμνάσιο στο Λύκειο.

Τέλος, ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του Σχολείου να εγκαινιάσει το Κέντρο Ενημέρωσης του προγράμματος «Σχολεία – Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου» (InfoPoint – EPAS) και να βραβεύσει τους μαθητές/ τριες που συμμετείχαν στη δράση Ζωγραφική Τοίχου – Mural Arts Project για τη διαμόρφωση του χώρου.

Βασίλης Λούπας