Σύμφωνα με το υπ. Υποδομών με την ολοκλήρωση του άξονα θα επιλυθούν προβλήματα προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας των δυσπρόσιτων περιοχών της Π.Ε. Ιωαννίνων – Σημαντικό έργο για την περιφερειακή οικονομία, αλλά και για πόλους παροχής υπηρεσιών υγείας, εκπαίδευσης, και εργασίας
Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021 – 2027» εντάχθηκε, πριν λίγα 24ωρα, όπως ήδη έχει αναφερθεί σε αναλυτικό ρεπορτάζ του «Α», η κατασκευή του έργου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Επέκταση Ιόνιας Οδού: τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά», προϋπολογισμού 289.257.632,88 ευρώ.
Όπως έγινε γνωστό, το έργο, συνολικού μήκους 69,5 χιλιομέτρων το οποίο αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, από την συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, συμπεριλαμβανομένων και όλων των απαιτούμενων υποστηρικτικών δράσεων (απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις – αποκαταστάσεις δικτύων ΟΚΩ και συνδέσεις με αυτά και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες) περιλαμβάνει δύο τμήματα:
· Τμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι: Με αρχή τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και πέρας το τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα επί νέας χάραξης. Στο τμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
· Τμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά: Με αρχή το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, πρόκειται για ένα έργο εθνικού επιπέδου και ένα από τα εμβληματικά έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Τα οφέλη της κατασκευής
του άξονα
Η κατασκευή του είναι ζωτικής σημασίας για την Π.Ε. Ιωαννίνων και την ευρύτερη περιοχή, καθώς με την ολοκλήρωσή του αναμένεται να εξοικονομηθεί ο χρόνος μετακίνησης των οχημάτων αλλά και να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων.
Παράλληλα, σύμφωνα πάντα με το υπουργείο Υποδομών, θα επιλυθούν προβλήματα προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας των γεωγραφικά απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της ευρύτερης Π.Ε. Ιωαννίνων, που είναι ωστόσο ιδιαίτερα σημαντική για την περιφερειακή οικονομία, αλλά και σε σημαντικούς πόλους παροχής υπηρεσιών υγείας, όπως το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, εκπαίδευσης, όπως το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, και εργασίας, όπως η Βιομηχανική Περιοχή.
Ακόμα, αποτελεί τον σύνδεσμο με την Αλβανία και κατ’ επέκταση με τις άλλες χώρες των Νοτιοδυτικών Βαλκανίων (Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Κροατία και Σλοβενία), που είναι αναπτυσσόμενες οικονομίες και πεδίο δραστηριοποίησης των ελληνικών εταιριών, ενώ εξυπηρετεί και το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων καθώς και τον κύριο και έντονο όγκο της κυκλοφορίας προς τις παραλιακές περιοχές της Αλβανίας και τα Τίρανα.
Επιπροσθέτως, όπως επισημαίνει η ανακοίνωση, με δεδομένο ότι το έργο αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) συνδέοντας το σύνολο της Δυτικής Ελλάδας με τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας (κόμβοι του ΔΕΔ-Μ), η ένωσή του με την Ιόνια και την Εγνατία Οδό θα προσφέρει τις μέγιστες μεταφορικές δυνατότητες ανθρώπων και αγαθών τόσο στη Ήπειρο όσο και στη λοιπή Ελλάδα ενισχύοντας έτσι την τοπική κοινωνία και αναδεικνύοντας την Ήπειρο ως σημαντικό κόμβο στη Δυτική Ελλάδα.
Υπενθυμίζεται ότι για το έργο έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου. Στην παρούσα φάση, έχει προχωρήσει η απόφαση κατακύρωσης και ανάθεσης της υπόψη σύμβασης, έχει ολοκληρωθεί ο προ-συμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ έχει ενημερωθεί και η Βουλή των Ελλήνων.
Υπογραμμίζεται ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου είναι 54 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, η οποία εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί εντός του φθινοπώρου.
Ο Στ. Καλογιάννης
Εν τω μεταξύ, θετική χαρακτηρίζει την εξέλιξη της ένταξης του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, στο ΕΣΠΑ 2021-2027, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, Σταύρος Καλογιάννης.
Ο κ. Καλογιάννης, σε δήλωσή του, αναφέρει αρχικά: «Αποτελεί θετική εξέλιξη η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών για την ένταξη του οδικού άξονα Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά στο Τομεακό Πρόγραμμα «Μεταφορές» του ΕΣΠΑ 2021-2027, με προϋπολογισμό 290.000.000 ευρώ. Ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά είναι πολύ σημαντικός για την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα και τη νοτιο-ανατολική Ευρώπη καθώς, όταν ολοκληρωθεί, θα αναβαθμίσει ουσιαστικά το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της περιοχής και θα ανοίξει νέες διασυνοριακές προοπτικές, μεταξύ Ελλάδας και χωρών των νοτιοδυτικών Βαλκανίων, στους τομείς των μεταφορών, του εμπορίου, του τουρισμού, των logistics. Επίσης, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του θα τονώσει σημαντικά την τοπική οικονομία».
Και στη συνέχεια επισημαίνει και τα εξής: «Καθώς έχω ασχοληθεί ενεργά επί πολλά χρόνια με το έργο, από τον σχεδιασμό του μέχρι την ολοκλήρωση των μελετών και την αδειοδότησή του, νοιώθω ιδιαίτερα ευτυχής για αυτή τη θετική εξέλιξη, παρά τις μεγάλες -και ορισμένες φορές αδικαιολόγητες- καθυστερήσεις στην ωρίμανσή του.
Απομένει να υπογραφεί η σύμβαση κατασκευής του έργου, ώστε να ολοκληρωθεί μέχρι το 2030. Παράλληλα, πρέπει επιτέλους το Υπουργείο Υποδομών να ολοκληρώσει τις μελέτες του άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα, ώστε να προχωρήσει η κατασκευή του και να αποκτήσει αναβαθμισμένο και ασφαλές οδικό δίκτυο η ευρύτερη παραμεθόρια περιοχή».
Επιμέλεια: Βασίλης Λούπας