Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση εφιστά την προσοχή των πολιτών για τις απάτες μέσω διαδικτύου, θέμα που έχει πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις – Ποια τα βασικά μέτρα προστασίας των πολιτών
Σήμα κινδύνου εκπέμπει η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ηπείρου, για το μείζον ζήτημα των απατών μέσω διαδικτύου και αριθμητικά, καθώς τέτοιες περιπτώσεις με θύματα ανυποψίαστους πολίτες λαμβάνουν χώρα συνεχώς τους τελευταίους μήνες.
Έτσι, η Ελληνική Αστυνομία, ενημερώνει αναλυτικά τους πολίτες για τα μέτρα που πρέπει να λάβουν, αλλά και το τι πρέπει να προσέχουν, τη στιγμή που η Αστυνομία στην Ήπειρο, εξιχνιάζει όλο και περισσότερες τέτοιες υποθέσεις.
Η πρόσφατη επιτυχία της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ηγουμενίτσας με την εξάρθρωση μίας εγκληματικής οργάνωσης, που διαπιστωμένα, είχε εξαπατήσει περισσότερους από 230 συμπολίτες, έχοντας αποκομίσει χρηματικό όφελος πλέον του 1,4 εκ. ευρώ, σε ελάχιστους μήνες, αποτέλεσε ένα ισχυρό «χτύπημα» των διωκτικών αρχών, ενώ μόλις χθες, με σχετική διάταξη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ναυπλίου δόθηκαν στη δημοσιότητα, τα στοιχεία ταυτότητας και οι φωτογραφίες έξι Ελλήνων ημεδαπών και ενός αλλοδαπού, κατηγορούμενων ως μέλη της εγκληματικής οργάνωσης.
Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ηπείρου με συνεχείς ανακοινώσεις της, ενημερώνει τους πολίτες, ώστε να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, ειδικά μάλιστα σε εκείνους που ασχολούνται με το διαδίκτυο είτε έχουν καλή γνώση της χρήσης του είτε όχι.
Άλλωστε, έχει αποδειχθεί, όπως ανέφερε και ο υπεύθυνος του γραφείου ενημέρωσης δημοσιογράφων της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Ηπείρου, Αστυνόμος Α’ Ηλίας Μήτσιος, τα θύματα ανήκουν και στις δύο κατηγορίες των πολιτών και σε εκείνους που έχουν καλή γνώση χρήσης των ηλεκτρονικών υπολογιστών και σε εκείνους που δεν έχουν.
Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στα τοπικά ΜΜΕ, ο κ. Μήτσιος έδωσε το στίγμα των εξαπατήσεων μέσω διαδικτύου, με τους τρόπους που μηχανεύονται και χρησιμοποιούν κάθε φορά οι δράστες για να προσεγγίσουν και να ξεγελάσουν τα θύματά τους.
Οι τρόποι δράσης
Ειδικότερα, με βάση τις υποθέσεις των τελευταίων ημερών, που έχουν απασχολήσει τις διωκτικές αρχές, οι απάτες αυτή της μορφής διακρίνονται σε δύο κατηγορίες.
Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν εκείνες οι περιπτώσεις, όπου οι δράστες προσπαθούν να αποσπάσουν προσωπικά στοιχεία των υποψήφιων θυμάτων τους όπως αριθμούς τραπεζικούς καρτών, κωδικούς PIN και πρόσβασης στις εφαρμογές ηλεκτρονικής τραπεζικής, το γνωστό Internet banking.
Οι συχνότεροι τρόποι για να το επιτύχουν αυτό είναι:
Με τη μαζική αποστολή μηνυμάτων ή στο e-mail ή στο κινητό, το οποίο δήθεν αποστέλλεται από την τράπεζα του αποδέκτη και τον καλεί να εισάγει τους κωδικούς του για να λυθεί δήθεν κάποιο πρόβλημα που υπάρχει με τον τραπεζικό του λογαριασμό.
Άλλοτε οι δράστες εντοπίζουν αγγελίες που έχουν αναρτήσει πολίτες στο διαδίκτυο για την πώληση προϊόντων, όπου τους τηλεφωνούν δήθεν ότι ενδιαφέρονται για την αγορά τους και τους προτρέπουν να τους αποκαλύψουν προσωπικά τους στοιχεία και κωδικούς για να τους καταθέσουν το αντίτιμο στον τραπεζικό τους λογαριασμό.
Τον ίδιο τρόπο μετέρχονται και όταν τηλεφωνούν σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις, όπως ξενοδοχεία και εμπορικά καταστήματα, όπου τηλεφωνούν δήθεν ότι ενδιαφέρονται για παράδειγμα να κάνουν κάποια κράτηση δωματίων και προκειμένου να καταθέσουν τα χρήματα, τους αποσπούν τα προσωπικά τους στοιχεία.
«Έχοντας λοιπόν, οι δράστες στα χέρια τους τα στοιχεία πρόσβασης στους τραπεζικούς λογαριασμούς των παθόντων, μεταφέρουν τα χρήματα που βρίσκονται εκεί σε άλλους, δικούς τους ή συνεργών τους. Δυστυχώς έχουν χαθεί με τον τρόπο αυτό σημαντικά ποσά, ακόμη και οικονομίες μας ζωής», ανέφερε ο κ. Μήτσιος, υπενθυμίζοντας ότι μία τέτοια περίπτωση ήταν αυτή που χειρίστηκε με επιτυχία η Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Ηγουμενίτσας.
Η δεύτερη κατηγορία απάτης είναι αυτή που γίνεται στο πλαίσιο αγοραπωλησιών μέσω αγγελιών.
Σε αυτές, οι παθόντες είτε έχουν αναρτήσει οι ίδιοι αγγελίες για την πώληση κάποιου προϊόντος το οποίο αποστέλλουν στον υποτιθέμενο αγοραστή χωρίς ποτέ να πάρουν τα χρήματά τους, είτε ως αγοραστές οι ίδιοι, προκαταβάλλουν τα χρήματα χωρίς ποτέ να παραλάβουν το προϊόν.
Μέτρα προστασίας
Από την άλλη, όμως, οι πολίτες έχουν τα δικά τους «όπλα» που είναι επαρκή για να τους προστατεύσουν, αρκεί να τα χρησιμοποιούν. Οι βασικές συμβουλές συμπυκνώνονται στα εξής:
Τα προσωπικά μας στοιχεία είναι σαν τα κλειδιά του σπιτιού μας. Ποτέ δε θα τα δώσουμε σε κάποιον άγνωστο.
Καμία τράπεζα, κανένας οργανισμός, δε θα μας ζητήσει να τους γνωστοποιήσουμε τα προσωπικά μας στοιχεία.
Αν πρόκειται κάποιος να μας καταθέσει χρήματα στον προσωπικό μας λογαριασμό, αρκεί να του δώσουμε τον αριθμό IBAN και τίποτα άλλο. Μόνο αυτό.
Αν κάποιος ισχυριστεί ότι μας κατέθεσε χρήματα στο λογαριασμό μας, ελέγχουμε οι ίδιοι την κατάσταση του λογαριασμού. Έχει παρατηρηθεί οι δράστες να αποστέλλουν ψεύτικα παραστατικά ότι δήθεν έχουν καταβάλει τα χρήματα.
Αποφεύγουμε να δίνουμε προκαταβολή για προϊόντα που δεν έχουμε δει οι ίδιοι.
Είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν κάποιοι μας παρουσιάζουν μία εξαιρετικά συμφέρουσα πρόταση αγοράς ή επένδυσης που υπόσχεται μεγάλα και γρήγορα κέρδη.
«Έχοντας λοιπόν αυτές τις βασικές και απλές συμβουλές κατά νου, αποφεύγουμε σε μεγάλο βαθμό να πέσουμε θύματα απάτης.
Αν φυσικά κάποιος αντιληφθεί ότι εξαπατήθηκε ή ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης, πρέπει αμέσως να το καταγγείλει στις αστυνομικές αρχές και να ειδοποιήσει την τράπεζά του», κατέληξε ο κ. Μήτσιος.