Η Κυβέρνηση προανήγγειλε την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και την ίδρυση 60 πολυδύναμων Κέντρων Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) στη χώρα, όπου θα ενσωματωθούν τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ – Σε κάθε ΚΕΕΚ θα λειτουργεί Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας, το οποίο θα ενισχύει τη σύνδεση με την αγορά εργασίας
Σημαντικές αλλαγές στην Επαγγελματική Εκπαίδευση με στόχο την αναβάθμισή της και την ενίσχυση της σύνδεσής της με την αγορά εργασίας, προανήγγειλαν την Τρίτη, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης.
Ειδικότερα, ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Παιδεάις, προανήγγειλα την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και την ίδρυση 60 πολυδύναμων κέντρων κατάρτισης, με τον κ. Μητσοτάκη να αναφέρει πως σύντομα θα ψηφιστεί νομοσχέδιο, το οποίο θα προβλέπει την ουσιαστική αναβάθμιση των επαγγελματικών λυκείων και των δημόσιων ΙΕΚ, τα οποία όπως είπε μετονομάζονται και ενισχύονται με θεματικούς άξονες, με νέους οδηγούς κατάρτισης και με άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Όπως τόνισε, στόχος είναι να συνδεθεί η επαγγελματική εκπαίδευση με την τοπική οικονομία και την αγορά εργασίας. Στάθηκε, δε, στην ανάγκη «να μπορέσουμε να περάσουμε το μήνυμα και κυρίως στα νέα παιδιά ότι η επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν είναι ο φτωχός συγγενής της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά ένας επαγγελματικός δρόμος ο οποίος ανοίγει εξαιρετικές προοπτικές για πολύ επικερδείς επαγγελματικές σταδιοδρομίες».
Με βάση τις αλλαγές αυτές στην Ήπειρο, αναμένεται με το νέο νομοσχέδιο να λειτουργήσουν τέσσερα πολυδύναμα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, τέσσερα campus, τα οποία θα ιδρυθούν παίρνοντας την σκυτάλη από τις πολλές μονάδες που λειτουργούν σήμερα στους τέσσερις νομούς.
Στα πολυδύναμα κέντρα θα συνυπάρξουν οι ΕΣΚ, τα ΕΠΑΛ και τα ΙΕΚ και θα έχουν θεματική στόχευση, προσαρμοσμένη στους τοπικούς όρους και τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας.
Η νομοθετική πρωτοβουλία
Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση «χτίζει και θεμελιώνει το όραμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ο στόχος είναι να δημιουργηθούν περίπου 60 δομές campus στη χώρα μας θεματικά στοχευμένες μέσα από τη συνύπαρξη των επαγγελματικών Λυκείων, των σημερινών ΙΕΚ που μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και των Εργαστηρίων με στόχο να μπορέσουμε πραγματικά και μέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και μέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισμούς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να προβούμε σε μια πολύ ουσιαστική μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας».
Παράλληλα, ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι θα υπάρχει στοχευμένη με τοπικούς όρους κατάρτιση. Μίλησε επίσης για αναδιαμόρφωση των εργαστηριακών κέντρων, ενώ προανήγγειλε επίσης τη δημιουργία ψηφιακής πύλης ενημέρωσης.
Πιο αναλυτικά, το σχετικό υπό κατάρτιση νομοσχέδιο προβλέπει την ενσωμάτωση Επαγγελματικών Λυκείων, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και Δημόσιων ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), ενώ ειδικά τα ΙΕΚ θα εξελιχθούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΑΚ).
Τα ΚΕΕΚ θα παρέχουν επίσης Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας, ενώ υποχρεωτικά θα διαθέτουν εργαστηριακό κέντρο. Οι εργαστηριακές υποδομές θα ενισχυθούν με σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, για τον οποίο θα διατεθούν 124 εκατομμύρια ευρώ.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα νέα ΚΕΕΚ θα αποτελέσουν πολυδύναμες μονάδες όπου θα συστεγάζονται στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, επιτρέποντας την αλληλεπίδραση και την ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων.
Στόχος είναι η στενή σύνδεση με την αγορά εργασίας και με έμφαση στις ανάγκες τοπικών κοινωνιών ή επιχειρηματικών ζωνών, όπως η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στην περίπτωση του Περάματος.
Επιπλέον, εντός κάθε ΚΕΕΚ θα ιδρυθεί και θα λειτουργεί Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), το οποίο θα ενισχύει περαιτέρω την σύνδεση με την αγορά εργασίας. Τα νέα Γραφεία θα συνεργάζονται με επαγγελματικούς φορείς, θα μελετούν στατιστικά δεδομένα, θα μεριμνούν για την απασχόληση των σπουδαστών και θα παρέχουν εξατομικευμένες συμβουλές για τη μετάβαση σε επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, τον επαγγελματικό προσανατολισμό και τις προοπτικές κάθε πεδίου.
Ο Πρωθυπουργός
«Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, διαπιστώσαμε κάτι το οποίο και εσείς ως νέα παιδιά το βλέπετε: μια βασική αναντιστοιχία μεταξύ τού τι μας ζητάει η αγορά εργασίας να παράγει το εκπαιδευτικό σύστημα και ποιες είναι οι προτεραιότητες που έδιναν άλλες κυβερνήσεις στην εκπαίδευση. Και είδαμε ότι υπάρχει ένα χάσμα ουσιαστικά μεταξύ της ανώτατης εκπαίδευσης και της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση να θεωρείται το “αποπαίδι” ή μία επιλογή ανάγκης, μια δεύτερη επιλογή γι’ αυτά τα παιδιά τα οποία δεν μπορούσαν να στοχεύσουν στο να μπουν σε κάποιο πανεπιστήμιο και αυτό είναι πάρα πολύ μεγάλο λάθος», δήλωσε χθες ο Πρωθυπουργός.
Και στη συνέχεια πρόσθεσε: «Δεν είναι “αποπαίδι” της εκπαίδευσης, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι μια συνειδητή επιλογή, μπορεί να είναι η πρώτη επιλογή, πρέπει να είναι η πρώτη επιλογή για πολλά νέα παιδιά. Και δικό μας χρέος είναι να γνωρίζετε ότι εφόσον επιλέξετε αυτό το δρόμο θα έχετε την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση θεωρητική και πρακτική. Γι’ αυτό και έχει τόσο μεγάλη σημασία να επενδύουμε και στα εργαστήρια. Θα επενδύσουμε παραπάνω από 100 εκατομμύρια στο να έχετε σύγχρονο εξοπλισμό για να μπορείτε, πραγματικά, όταν αποφοιτήσετε και πάρετε την πιστοποίησή σας, να γνωρίζει και ο δυνητικός σας εργοδότης ότι έχετε εκείνες τις δεξιότητες για να μπορείτε να ανταποκριθείτε στις ανάγκες της αγοράς εργασίας».
Επιμέλεια: Βασίλης Λούπας