Μόνη βεβαιότητα η αύξηση των ανταποδοτικών

Με προίκα 30-40 εκ ευρώ έρχεται ο νέος ΠΕΣΔΑ στην Ήπειρο, αλλά η διαχείριση των απορριμμάτων θα κοστίσει ακριβά στους πολίτες

Ακόμη ακριβότερα θα πληρώσουν οι πολίτες της Ηπείρου και της χώρας τη διαχείριση των απορριμμάτων τα επόμενα χρόνια και θα αναγκαστούν να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη με τους δήμους να είναι υποχρεωμένοι να προχωρήσουν σε μεγάλες αυξήσεις των ανταποδοτικών τελών για τις υπηρεσίες που παρέχουν. Οι εθνικοί στόχοι που έχουν τεθεί για το 2030 και οι οποίοι προβλέπουν μεταξύ άλλων τη δραματική μείωση των ποσοτήτων των απορριμμάτων που οδηγούνται σε ταφή, και την μεγάλη αύξηση αντίστοιχα των ποσοτήτων που οδηγούνται σε ανακύκλωση, δεν είναι απλώς φιλόδοξοι, αλλά μάλλον ουτοπικοί, και για την αυτοδιοίκηση και για το κράτος. Οι χρόνοι είναι πλέον εξαιρετικά πιεστικοί αλλά ακόμη κι αν όλα «τρέξουν» με γρήγορους ρυθμούς είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν μπορέσουν οι δήμοι να αποφύγουν το προφανές, την ακόμη μεγαλύτερη επιβάρυνση στα ανταποδοτικά τέλη που πληρώνουν οι δημότες.

Μοναδική περίπτωση να μην γίνει αυτό, είναι να καταφέρουν ή να περικόψουν δραματικά τις δαπάνες ή να επιτύχουν πολύ μεγάλα ποσοστά ανακύκλωσης, ώστε να οδηγούν μικρότερες ποσότητες απορριμμάτων για ταφή.

Στο πλαίσιο της συνεδρίασης του Δ.Σ του Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Αποβλήτων Ηπείρου έγινε μία συνοπτική αλλά κατανοητή παρουσίαση των στόχων που θα πρέπει να επιτευχθούν και από την Περιφέρεια Ηπείρου μέχρι το 2030 με έναν πρώτο σταθμό το τέλος του 2025. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν νέο Περιφερειακό Σχεδιασμό, στον οποίο μάλιστα θα υποταχθούν τα Τοπικά Σχέδια Διαχείρισης των δήμων που θα έρθουν στην πορεία να εξειδικεύσουν τις γενικές κατευθύνσεις. Για την Ήπειρο προβλέπεται ένα ποσό της τάξης 30-40 εκ. ευρώ για την ενίσχυση και βελτίωση των υποδομών (απορριμματοφόρα ανακύκλωσης τεσσάρων ρευμάτων και σύμμεικτων απορριμμάτων, κάδοι, βελτίωση υποδομών στο εργοστάσιο ΜΕΑ) όμως όπως ανέφεραν αρκετοί δήμαρχοι που τοποθετήθηκαν χωρίς προσωπικό, δεν υπάρχει δυνατότητα να υλοποιηθεί τίποτε από όλα αυτά, κάτι που σημαίνει ότι θα ανοίξει ο δρόμος για έργα και δράσεις με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ.

Ο κυρίαρχος στόχος είναι η μείωση του υπολείμματος από το εργοστάσιο από το 40% που είναι σήμερα σε ποσοστό κάτω του 20% και επίσης το 2030 η μείωση της ποσότητας των απορριμμάτων που θα θάβεται σε ποσοστό κάτω του 10% επί της συνολικής παραγόμενης ποσότητας.

Το νέο πρόσωπο της Μονάδας

Σε αντίθεση με ό,τι ίσως πιστεύουν πολλοί, η Ήπειρος όχι μόνο δεν υπολείπεται των υποδομών, αλλά σε αντίθεση με άλλες περιφέρειες της χώρας βρίσκεται σε πολύ καλύτερο επίπεδο, έχοντας σε πλήρη λειτουργία τη Μονάδα Επεξεργασίας και το δίκτυο των Σταθμών Μεταφόρτωσης.

Η Μονάδα όμως είναι αυτή που θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της διαχείρισης των απορριμμάτων καθώς θα μετατραπεί σε Μονάδα Ανάκτησης Αποβλήτων που σημαίνει πως θα υποδέχεται το σύνολο των ανακυκλώσιμων υλικών που συλλέγονται στην Ήπειρο, ενώ επίσης θα δημιουργήσει ξεχωριστές γραμμές διαλογής και το δευτερογενές καύσιμο που παράγει σήμερα, θα διατίθεται προς πώληση και χρήση εκτός της Ηπείρου.

Την ανησυχία τους όμως για τη σχεδόν βέβαιη αύξηση των ανταποδοτικών τελών εξέφρασαν στη συνεδρίαση τα μέλη του Συνδέσμου με την αντιπρόεδρο κα Καλογιάννη, τους δημάρχους Ιωαννίνων και Αρταίων κ.κ Μπέγκα και Σιαφάκα αντίστοιχα, τον δήμαρχο Νικ. Σκουφά κ. Παπασιώζιο να τονίζουν πως οι στόχοι είναι υπερβολικά φιλόδοξοι και πως θα πρέπει ουσιαστικά να γίνουν θαύματα για να επιτευχθούν οι στόχοι του νέου Περιφερειακού Σχεδιασμού χωρίς παράλληλα να επιβαρυνθούν οι δημότες.