Συνάντηση με αντιπροσωπεία του γερμανικού ομίλου της Lufthansa, στον οποίο ανήκουν πολλές ευρωπαϊκές αερογραμμές (Lufthansa, Swiss Airlines, Austrian Airlines, Brussels Airlines, κ.α.) είχε ο Σταύρος Καλογιάννης, με θέμα συζήτησης τις επιπτώσεις στην εθνική οικονομία και ειδικότερα στις αερομεταφορές, στο εμπόριο και στον τουρισμό, από τη δέσμη μέτρων «Fit-for-55» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προστασία του κλίματος.
O επικεφαλής της αντιπροσωπείας, επικεφαλής της Περιφερειακής Πολιτικής του Ομίλου Lufthansa, Δρ. Vladimir von Schnurbein, ανέλυσε διεξοδικά τη δέσμη μέτρων, καθιστώντας σαφές πως η προωθούμενη ευρωπαϊκή πολιτική θα επιβαρύνει σημαντικά τον κλάδο των αερομεταφορών εντός των χωρών της Ε.Ε., με σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις. Ειδικότερα, στα προωθούμενα μέτρα περιλαμβάνονται: α) η δεσμευτική ποσόστωση, από το 2025, στα βιώσιμα καύσιμα (SAF) για όλες τις πτήσεις που αναχωρούν από κράτη της ΕΕ, β) η μεταρρύθμιση του Συστήματος εμπορίας ρύπων (ETS), με μείωση των πιστοποιητικών διοξειδίου του άνθρακα και αύξηση των τιμών του, αλλά με επιβάρυνση μόνο των πτήσεων εντός ΕΕ, και γ) ο φόρος στην κηροζίνη, ο οποίος θα αυξηθεί σταδιακά από το 2024, διπλασιάζοντας σχεδόν, σε βάθος χρόνου, την τιμή των αεροπορικών καυσίμων.
Οι χώρες-προορισμοί που δεν ανήκουν στην Ε.Ε. θα παραμείνουν ανεπηρέαστες από αυτά τα μέτρα, με αποτέλεσμα να είναι οικονομικά πιο ελκυστικές για τους τουρίστες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που χρησιμοποίησε ο κ. von Schnurbein για να καταδείξει τις τεράστιες διαφορές στα κόστη για τις αερομεταφορές εντός και εκτός Ε.Ε. με την εφαρμογή των ανωτέρω μέτρων. Συγκεκριμένα, εάν τα μέτρα τεθούν σε εφαρμογή ως έχουν, η επιβάρυνση μιας πενταμελούς οικογένειας, για να ταξιδέψει από το Ντίσσελντορφ στη Σάμο (προορισμός εντός Ε.Ε.) θα είναι 460€ επιπλέον, σε αντίθεση με την επιβάρυνση ενός ταξιδιού από την ίδια αφετηρία (Ντίσσελντορφ) στην Αττάλεια, στα τουρκικά παράλια (προορισμός εκτός Ε.Ε.), όπου η επιπλέον επιβάρυνση θα είναι μόλις 30€!
Σε δηλώσεις του ο Σταύρος Καλογιάννης ανέφερε: «Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η σημερινή συνάντηση και εξαιρετικά επίκαιρη, καθώς συζητείται στη Βουλή ο πρώτος εθνικός κλιματικός νόμος, που περιλαμβάνει μέτρα και για τις μεταφορές. Οι προβληματισμοί του γερμανικού κολοσσού των αερομεταφορών είναι βάσιμοι. Η Ελλάδα, χώρα της οποίας η οικονομία βασίζεται στον πυλώνα του τουρισμού, μελετά σε βάθος τις επιπτώσεις από την εφαρμογή του πακέτου μέτρων «Fit-for-55» της ΕΕ με σκοπό την επίτευξη δίκαιης, ανταγωνιστικής και πράσινης μετάβασης μέχρι το 2030, σε ευθυγράμμιση με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.
Η χώρα μας προτίθεται να στηρίξει τη μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS) για πτήσεις εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), και την εφαρμογή του συστήματος αντιστάθμισης και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CORSIA) για πτήσεις εκτός ΕΟΧ. Επίσης, η χώρα μας συμφωνεί με τη σταδιακή κατάργηση δικαιωμάτων εκπομπών, με χρονοδιάγραμμα την πλήρη καταργησή τους έως το 2027».
Ο Σταύρος Καλογιάννης θα ενημερώσει τον Υπουργό Υποδομών κ. Κ. Καραμανλή και τον Διοικητή της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) κ. Χρ. Τσίτουρα, για τη συνεργασία που είχε με τον κ. von Schnurbein