ΕΝΑΕΡΙΑ ΔΙΑΣΩΣΗ – Ένα ακόμη βήμα για το νέο μηχανισμό

Σε δημόσια διαβούλευση, από το υπ. Πολιτικής Προστασίας, το νομοσχέδιο που είχε υποσχεθεί ο Κυρ. Μητσοτάκης, μετά τον άδικο χαμό του Ερμή Θεοχαρόπουλου, στα Τζουμέρκα – Σκοπός η θέσπιση μίας μόνιμης δομής εναέριας έρευνας και διάσωσης, η οποία θα συμβάλλει στην ενίσχυση του επιχειρησιακού έργου των μονάδων της ΕΜΑΚ

 

Ένα ακόμη βήμα για το νομοσχέδιο που είχε υποσχεθεί ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά τον άδικο χαμό του πρωταθλητή ορεινών σπορ Ερμή Θεοχαρόπουλου, στην οροσειρά των Τζουμέρκων, έγινε τις τελευταίες ημέρες, από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, το οποίο έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την εναέρια έρευνα και διάσωση.

Η τραγική απώλεια του Ερμή Θεοχαρόπουλου ως συνέπεια της απουσίας συντονισμού και κατάλληλης καθοδήγησης, οδήγησε τους γονείς του Ερμή, Γιάννη Θεοχαρόπουλο και Μαρίνα Αναστασίου να ζητήσουν τη δημιουργία μιας μόνιμης δομής εναέριας έρευνας και διάσωσης.

Όπως φαίνεται από τη δημόσια διαβούλευση, σκοπός του σχεδίου νόμου είναι η θέσπιση μίας μόνιμης δομής εναέριας έρευνας και διάσωσης, η οποία λειτουργεί σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές και πρακτικές του «SAR» (Search and Rescue) και του «HEMS» (Helicopter Emergency Medical Services) και θα συμβάλλει στην ενίσχυση του επιχειρησιακού έργου των μονάδων της ΕΜΑΚ του Πυροσβεστικού Σώματος σε συμβάντα εναέριας έρευνας και διάσωσης ατόμων, των οποίων η ζωή και η σωματική ακεραιότητα απειλούνται ή εκτίθενται σε κίνδυνο εντός της ελληνικής επικράτειας, σε χερσαίο χώρο.

Για την υλοποίηση του ως άνω μηχανισμού θα εκπονηθεί «Εθνικό Σχέδιο Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης (ΕΣΕΕΔ)».

Στο σχέδιο αυτό, θα καθορίζονται όλες οι επιχειρησιακές ανάγκες, για τον τύπο και τον αριθμό των εναέριων μέσων έρευνας και διάσωσης, το αναγκαίο σε ειδικότητες και αριθμό προσωπικό, οι κατάλληλες και αναγκαίες Βάσεις Επιφυλακής/Ετοιμότητας προσωπικού και εναέριων και λοιπών μέσων, καθώς και το χρονοδιάγραμμα, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη και οι πηγές χρηματοδότησης για την απόκτηση όλων αυτών.

Η δομή αυτή προβλέπεται να «στηθεί» με βάση διεθνείς προδιαγραφές ενώ για τη χρηματοδότησή της προβλέπεται η επιβολή τέλους που θα εισπράττεται κατά την αναχώρηση από τους ελληνικούς αερολιμένες προς τους αερολιμένες εξωτερικού από κάθε αναχωρούντα επιβάτη.

Μέχρι όμως η δομή να στελεχωθεί και εξοπλιστεί, το Ν/Σ προβλέπει για ένα χρονικό διάστημα έως πέντε (5) ετών και έως την πλήρη υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης (ΕΣΕΕΔ), τη σύναψη συμβάσεων με ιδιωτικές εταιρίες που θα διαθέτουν και την τεχνογνωσία και τα μέσα και το εκπαιδευμένο και το πιστοποιημένο προσωπικό.

Ο Γιώργος Ροκάς, οδηγός βουνού και ένας από τους ανθρώπους με τεράστια εμπειρία στον ορεινό τουρισμό, στις ορεινές δραστηριότητες και γνώστης του αντικειμένου της διάσωσης στο εξωτερικό, μίλησε στο Ioannina TV και τόνισε ως μία πρώτη ανάγνωση, ότι το σχέδιο νόμου είναι πολύ κοντά σε αυτό που είχαν προτείνει οι ίδιοι, με το σκεπτικό, ότι το ελληνικό κράτος δεν είναι ακόμη σε θέση να εφαρμόσει και να θέσει σε λειτουργία έναν εθνικό μηχανισμό, που θα λειτουργεί και θα στηρίζεται σε δικά του μέσα και προσωπικό.

«Σε μία πρώτη ανάγνωση, μπορούμε να πούμε, πως είμαστε ικανοποιημένοι από αυτό που αναφέρεται στο νομοσχέδιο, γιατί είχαμε επιμείνει στην άμεση μίσθωση εταιριών που διαθέτουν εξειδικευμένο προσωπικό και μέσα και στη συνέχεια να εκπαιδευτούν οι ελληνικές αρχές και οι υπηρεσίες, για να λειτουργούν από το ίδιο το κράτος. Αυτό που φαίνεται, είναι πως η Κυβέρνηση είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε θέματα ορεινού τουρισμού και πάνω σε αυτό το ενδιαφέρον θέλουμε κι εμείς να πατήσουμε», ανέφερε ο κ. Ροκάς.

Αύξηση της επισκεψιμότητας

Παράλληλα, ο κ. Ροκάς τόνισε πως αυτό που δεν έχουν καταλάβει πολλοί είναι το ότι εφόσον υπάρξει ένας μηχανισμός έρευνας και διάσωσης, αυτό θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση της επισκεψιμότητας στον ορεινό τουρισμό στη χώρα.

«Έχουμε προορισμούς που είναι ενδιαφέροντες, όμως δεν είναι ελκυστικοί γιατί δε διαθέτουν τα εχέγγυα ασφάλειας. Ο Σύλλογος Αλπινιστών στην Αυστρία διαθέτει κάρτα μέλους με αντίτιμο 60 ευρώ το χρόνο, καλύπτοντας τη δωρεάν διακομιδή εφόσον απαιτηθεί σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, πλην της Ελλάδας, που δεν έχει κανέναν μηχανισμό. Αν έρθει στη χώρα μας ένας τέτοιος πιστοποιημένος φορέας, θα αυξηθεί το ενδιαφέρον όλων εκείνων που αναζητούν σιγουριά και ασφάλεια και θα αυξηθεί η επισκεψιμότητα και για αυτόν το λόγο», ανέφερε ο κ. Ροκάς.

Οι βάσεις επιφυλακής

Από την άλλη, ένα στοιχείο που δεν περιλαμβάνεται τουλάχιστον σε αυτή τη φάση στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου έχει να κάνει με τον αριθμό των βάσεων ετοιμότητας και επιφυλακής, που θα λειτουργούν στη χώρα. Για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου αναφέρεται, ότι «συστήνονται

ως ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος (Π.Σ.), Βάσεις Ετοιμότητας/Επιφυλακής (ΒΕΕ), οι οποίες υπάγονται διοικητικά στην Υπηρεσία Εναερίων Μέσων Πυροσβεστικού Σώματος και επιχειρησιακά στον Αρχηγό του Π.Σ» πλην όμως δε γίνεται κάποια αναφορά ούτε στον συνολικό αριθμό τους, ούτε και στη γεωγραφική τους κατανομή.

Οι τουρίστες θα πληρώσουν το πρόσθετο κόστος

Τέλος και σύμφωνα με το σχέδιο νόμου «Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης: Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος» το όποιο πρόσθετο κόστος δημιουργηθεί για την ενίσχυση του Πυροσβεστικού Σώματος με ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό θα επιβαρύνει τους ταξιδιώτες που θα επισκεφθούν την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, επιβάλλεται εισφορά υπηρεσίας εναέριας έρευνας και διάσωσης, η οποία εισπράττεται κατά την αναχώρηση από τους ελληνικούς αερολιμένες προς τους αερολιμένες εξωτερικού από κάθε αναχωρούντα επιβάτη.

Από την υποχρέωση καταβολής της εισφοράς εξαιρούνται:

α) οι αναχωρούντες επιβάτες ηλικίας έως και δύο ετών,

β) τα μέλη του πληρώματος των αεροσκαφών, καθώς και τα μέλη του πληρώματος που επιβιβάζονται για ανάληψη υπηρεσίας σε άλλο σταθμό για αντικατάσταση των εν υπηρεσία πληρωμάτων,

γ) οι επιβάτες που αφικνούνται σε αεροδρόμιο λόγω έκτακτης ανάγκης, βλάβης, κακών καιρικών συνθηκών ή άλλου γεγονότος ανωτέρας βίας, ανεξαρτήτως αν εξέλθουν του τελωνειακά ελεγχόμενου χώρου ή αν συνεχίσουν το ταξίδι τους με άλλο αεροσκάφος την ίδια ή άλλη μέρα και

δ) οι αεροπορικώς διερχόμενοι επιβάτες, οι οποίοι συνεχίζουν το ταξίδι τους με το ίδιο αεροσκάφος και παραμένουν σε ελεγχόμενους χώρους (direct transit).

 

Βασίλης Λούπας