Εγκαινιάστηκε η νέα Μονάδα Ηλιακής Ξήρανσης Ιλύος της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων
Μια ακόμη σημαντική περιβαλλοντική υποδομή για τα Ιωάννινα, τη ΔΕΥΑΙ και το λεκανοπέδιο εγκαινιάστηκε, την Παρασκευή, στις εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων, με τη νέα Μονάδα Ηλιακής Ξήρανσης Ιλύος της Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων Ιωαννίνων, να ανοίγει και επίσημα τις πόρτες της.
Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισμού άνω των 12 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο πλαίσιο της δράσης του υπουργείου Περιβάλλοντος «Επεξεργασία και καθαρισμός αστικών λυμάτων περιβαλλοντικά ευαίσθητων οικισμών και εκσυγχρονισμός εγκαταστάσεων σε επιλεγμένες πόλεις».
Η νέα μονάδα αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα των μεγάλων περιβαλλοντικών έργων που υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια από τον Δήμο Ιωαννιτών και τη ΔΕΥΑΙ για την προστασία της λίμνης Παμβώτιδας, τη θωράκιση του λεκανοπεδίου και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών διαχείρισης υγρών αποβλήτων.
Η διαχείριση της λυματολάσπης παρότι είχε προκαλέσει διαχρονικά, τεράστια περιβαλλοντικά προβλήματα με τις εικόνες να αποτυπώνουν ανά διαστήματα τις εφιαλτικές διαστάσεις του περιβαλλοντικού εγκλήματος που συντελούνταν, περνά πλέον στο στάδιο του πλήρους εκσυγχρονισμού με τη ΔΕΥΑΙ να ολοκληρώνει την κατασκευή της Μονάδας Ξήρανσης με προϋπολογισμό 12 εκ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και μία πορεία που ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2022 με την υποβολή της πρότασης χρηματοδότησης στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ.
Η Μονάδα αυτή έρχεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το νέο εργοστάσιο του βιολογικού καθαρισμού που λειτουργεί εδώ και ενάμιση περίπου χρόνο, ενώ αναμένεται και η ολοκλήρωση του έργου αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του παλιού βιολογικού που πρέπει να ολοκληρωθεί εντός του Ιουνίου, αν και φαίνεται πως για όλα τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης δίνεται αρχικά παράταση ενός ή και δύο μηνών ακόμη και για το φυσικό αντικείμενο και όχι μόνο για το οικονομικό και διοικητικό.
Τα επίσημα εγκαίνια της νέας Μονάδας έγιναν το μεσημέρι της Παρασκευής, παρουσία του Γεν. Γραμματέα Διαχείρισης Αποβλήτων κ. Γραφάκου, μελών του Δημ. Συμβουλίου Ιωαννίνων, στελεχών και εργαζομένων της επιχείρησης, εκπροσώπων φορέων, υπηρεσιακών παραγόντων, των συντελεστών του έργου και πολιτών.
«Έργο ορόσημο»
Ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, Μανώλης Γραφάκος, χαρακτήρισε τη μονάδα ως έργο ορόσημο για την περιβαλλοντική προστασία του λεκανοπεδίου και γενικότερα ενώ στάθηκε στην ικανοποίησή του και στη σημασία που αποδίδεται από τη Δημοτική Αρχή Ιωαννίνων στο ότι το έργο αποτελεί την ολοκλήρωση μίας διαδικασίας που επιβεβαιώνει τη συνέχεια στη διοίκηση.
Ο δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας τόνισε ότι η νέα μονάδα δεν αποτελεί μια μεμονωμένη παρέμβαση, αλλά μέρος ενός ευρύτερου και μακροχρόνιου σχεδιασμού για την περιβαλλοντική θωράκιση της λίμνης Παμβώτιδας και ολόκληρου του λεκανοπεδίου.
«Για εμάς η προστασία της Παμβώτιδας δεν είναι απλώς μια περιβαλλοντική υποχρέωση, ούτε μια προεκλογική δέσμευση χωρίς αντίκρισμα. Είναι ευθύνη απέναντι στην ιστορία, στον φυσικό πλούτο του τόπου μας και στις επόμενες γενιές. Είναι μια στρατηγική επιλογή που καθοδηγεί τις αποφάσεις μας και τις επενδύσεις που πραγματοποιούμε τα τελευταία χρόνια», σημείωσε ο δήμαρχος.
Ο κ. Μπέγκας υπογράμμισε ότι η ΔΕΥΑΙ έχει υλοποιήσει και συνεχίζει να υλοποιεί ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα επενδύσεων στην ιστορία της, με έργα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ που εκσυγχρονίζουν τις υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης, αναβαθμίζουν τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για μια πιο αποτελεσματική και περιβαλλοντικά υπεύθυνη διαχείριση των υδάτινων πόρων.
Παράλληλα, στάθηκε στη σημασία της θεσμικής συνέχειας, αναγνωρίζοντας ότι μεγάλα έργα όπως αυτό δεν ξεκινούν και δεν ολοκληρώνονται μέσα σε μία μόνο θητεία.
Δέσμευση από τη ΔΕΥΑΙ
Με τη σειρά του ο πρόεδρος της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων, Γιώργος Παπαδιώτης έκανε ειδική αναφορά στις προκλήσεις που συνδέονται με την αξιοποίηση του τελικού προϊόντος, υπογραμμίζοντας την ανάγκη αυστηρών ποιοτικών ελέγχων, απαραίτητων εγκρίσεων, ενημέρωσης των πολιτών και εξασφάλισης των αναγκαίων συναινέσεων για αγροτική χρήση.
Όπως σημείωσε, τα επόμενα χρόνια η ενεργειακή αξιοποίηση της αποξηραμένης ιλύος μπορεί να αποτελέσει μια καλή και ενδεχομένως οικονομικά πιο συμφέρουσα επιλογή για τις ΔΕΥΑ, ενώ κάλεσε το Υπουργείο να επιταχύνει τον σχεδιασμό για την κατασκευή κεντρικών μονάδων περαιτέρω επεξεργασίας και παραγωγής αποδοτικότερων προϊόντων για ανάκτηση ενέργειας.
Αναφορικά με το επόμενο μεγάλο στοίχημα για τη ΔΕΥΑΙ, στάθηκε στην ολοκλήρωση των εργασιών αναβάθμισης του παλιού βιολογικού, σημειώνοντας πως θα ολοκληρωθεί εντός του Ιουνίου, αν και από την πλευρά του αναδόχου εκφράζεται μία διαφορετική εικόνα που παραπέμπει σε ολοκλήρων του έργου, τους επόμενους μήνες.
Χαιρετισμό στην εκδήλωση ακόμη απηύθυναν οι βουλευτές Ιωαννίνων Γεώρ. Αμυράς και Ιωάν. Τσίμαρης αντίστοιχα, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ηπείρου Παν. Νταής, ο πρόεδρος του ΑΣΔΑ Ηπείρου Νικ. Γεωργάκος, ο αντιπεριφερειάρχης αρμόδιος για θέματα Περιβάλλοντος Β. Γοργόλης, ο πρώην πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ Αρ. Μπαρτζώκας, ο Διον. Γεωργόπουλος από την ανάδοχο εταιρεία και τέλος ο γεν. διευθυντής της ΔΕΥΑΙ κ. Λάιος που παρουσίασε τις τεχνικές λεπτομέρειες του έργου.
Πρότυπο έργο
Η Μονάδα Ηλιακής Ξήρανσης σχεδιάστηκε για τη μείωση του όγκου και την ολοκληρωμένη διαχείριση της λυματολάσπης που παράγεται από τις εγκαταστάσεις λυμάτων των Ιωαννίνων, με δυνατότητα εξυπηρέτησης και όμορων περιοχών.
Πρόκειται για ένα πρότυπο έργο διαχείρισης αποβλήτων, βασισμένο στις αρχές της κυκλικής οικονομίας, καθώς συμβάλλει στην πρόληψη, την επαναχρησιμοποίηση, την ανάκτηση ενέργειας και την ασφαλή διάθεση του τελικού προϊόντος.
Η λειτουργία της μονάδας οδηγεί σε σημαντική μείωση του όγκου της παραγόμενης ιλύος, περιορίζει το κόστος μεταφοράς και διαχείρισης, μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τις οσμές, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει την ενεργειακή αποδοτικότητα των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων.
Τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά της μονάδας περιλαμβάνουν σύστημα ηλιακών ξηραντηρίων σε μορφή θερμοκηπίων, ωφέλιμης έκτασης 3.960 τετραγωνικών μέτρων, με δυνατότητα επεξεργασίας περισσότερων από 8.000 τόνων αφυδατωμένης ιλύος ετησίως.
Η διαδικασία ξήρανσης ενισχύεται από εξωτερική θερμότητα, η οποία προέρχεται από την καύση της πλεονάζουσας ποσότητας βιοαερίου του βιολογικού καθαρισμού, μειώνοντας δραστικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εγκατάστασης.
Παράλληλα, η μονάδα διαθέτει ειδικό εξοπλισμό για την αυτόματη τροφοδοσία, διάστρωση, ανάμιξη και παρακολούθηση της ιλύος εντός των θαλάμων, εξασφαλίζοντας ασφαλή, ελεγχόμενη και αποδοτική λειτουργία.
Το τελικό προϊόν, μετά τους προβλεπόμενους ποιοτικούς ελέγχους και τις απαραίτητες εγκρίσεις, μπορεί να αξιοποιηθεί ως εδαφοβελτιωτικό για αγροτικές χρήσεις, ως υλικό αποκατάστασης εδαφών σε έργα οδοποιίας, λατομεία, ορυχεία και χώρους υγειονομικής ταφής, καθώς και ως εναλλακτικό καύσιμο σε μονάδες καύσης για την ανάκτηση ενέργειας.
Στην εκδήλωση απηύθυναν επίσης χαιρετισμό οι βουλευτές Ιωαννίνων Γιώργος Αμυράς και Γιάννης Τσίμαρης, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Ηπείρου Παναγιώτης Νταής, ο πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ Ηπείρου Νίκος Γεωργάκος, ο αντιπεριφερειάρχης Ηπείρου Βασίλης Γοργόλης, καθώς και ο πρώην πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ Άρης Μπαρτζώκας, οι οποίοι αναφέρθηκαν στη σημασία του έργου για την προστασία του περιβάλλοντος, την αναβάθμιση των υποδομών διαχείρισης λυμάτων και τη διαχρονική προσπάθεια που καταβλήθηκε για την ωρίμανση και υλοποίησή του.
Επιμέλεια: Βασίλης Λούπας





