ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΒΟΥΛΗΣ – Μιλά για το κινηματογραφικό «Πορτρέτο» του Ευάγγελου Αβέρωφ – Τοσίτσα

The photographic images featured on this website are covered by parliamentary copyright. They may be downloaded and reused without permission in any format for non-commercial use, including publication on a website, subject to the following conditions: the photographs should be acknowledged in the following form: parliamentary copyright images are reproduced with the permission of Parliament you should not adapt, alter or manipulate any of the images you should not use the images so as to bring Parliament into disrepute or use them in a deliberately misleading context you should not authorise others to re-use the images if a photographer’s name is published on www.hellenicparliament.gr they should be credited photographs should not be used for marketing purposes or used for commercial gain. ©Copyright: Hellenic Parliament-Photographer: Aliki Eleftheriou Athens-Greece

Στη σκιαγράφηση και ανάδειξη της προσωπικότητας ενός από τους σημαντικότερους πρωταγωνιστές στην πολιτική ζωή του τόπου μας κατά τη νεότερη ιστορία, του Ευάγγελου Αβέρωφ, μέσα από τη δημιουργική ματιά του ζωγράφου Γιώργου Ρόρρη, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Βουλής, Κωνσταντίνος Τασούλας, κατά την επίσημη προβολή της ταινίας «Το Πορτρέτο – Ο Γιώργος Ρόρρης ζωγραφίζει τον Ευάγγελο Αβέρωφ», που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 10 Απριλίου, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο, τριαντάλεπτο ντοκιμαντέρ που υλοποιήθηκε με τη συνεργασία του Κτήματος Αβέρωφ και της Πινακοθήκης Ε. Αβέρωφ. Η ταινία  παρακολουθεί τον καταξιωμένο ζωγράφο Γιώργο Ρόρρη, για ένα διάστημα δυόμιση περίπου μηνών, να καταγράφει όλα τα στάδια της δημιουργίας του μεγάλων διαστάσεων πορτραίτου του πολιτικού και ευεργέτη Ευάγγελου Αβέρωφ, από την αρχή μέχρι και   την τελική του ολοκλήρωση. Το εμβληματικό έργο εκτίθεται πλέον στην Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ, στο Μέτσοβο.

Ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων δήλωσε πριν από την προβολή της ταινίας: «Το πορτρέτο είναι εξαιρετικό. Ο ζωγράφος, κ. Ρόρρης είναι ακόμη καλύτερος από εξαιρετικός. Είχε όμως ένα, ας το πούμε, σε πολλά εισαγωγικά, μειονέκτημα. Δεν είχε γνωρίσει προσωπικά τον Ευάγγελο Αβέρωφ. Έπρεπε, εκ των υστέρων, πριν τον ζωγραφίσει, πριν φτιάξει το πορτρέτο του, να τον νιώσει. Πώς θα τον νιώσει; Πώς θα τον πλησιάσει;

Το Μέτσοβο το ήξερε. Ήξερε το έργο του. Ήξερε το δημιούργημά του. Το Μέτσοβο είναι το μεγάλο δημιούργημα του Αβέρωφ. Έπρεπε, λοιπόν, να γνωρίσει και τον άνθρωπο, την προσωπικότητα, τον χαρακτήρα του Αβέρωφ. Ένας τρόπος να τον γνωρίσει ήταν να διαβάσει έργα του. Το έκανε.

Έπρεπε, όμως, κάποιοι από εμάς, από την οικογένεια του, κάποιοι συνεργάτες του, να μιλήσουμε στον κ. Ρόρρη για τον Αβέρωφ, για να τον βοηθήσουμε να ολοκληρώσει την εικόνα της ζωγραφιάς που ήθελε να κάνει. Έτσι, λοιπόν, μέλη της οικογένειάς του, ο εγγονός του, οι κόρες του, εγώ, που υπήρξα ιδιαίτερος γραμματεύς του για περισσότερο από 10 χρόνια, μιλήσαμε στον καλλιτέχνη για τον άνθρωπο που θα ζωγράφιζε. Έτσι, λοιπόν, απέκτησε μία συνολικότερη αίσθηση του προσώπου, που ενώ δεν τον είχε γνωρίσει προσωπικά, μέσω του έργου του και μέσω των συνεργατών του και των συγγενών του, τον γνώρισε τελικά.

Και το αποτέλεσμα αυτής της γνωριμίας, της εκ των υστέρων γνωριμίας, αποτυπώνεται στον πίνακα. Αποτυπώνεται στη στάση του σώματος, αποτυπώνεται στο πρόσωπο, στο βλέμμα, στα χέρια, στα δάχτυλα, στο ντύσιμο, σε όλα. Είναι, συνεπώς, μία πολύ ενδιαφέρουσα απόπειρα να μάθουμε πώς ο Ρόρρης έμαθε τον Αβέρωφ. Άρα πώς μπόρεσε να τον γνωρίσει εκ των υστέρων, να τον γνωρίσει αναδρομικά και να τον αποτυπώσει. Όλο αυτό το άθλημα, όλο αυτό το γύμνασμα, όλη αυτή η γοητευτική περιπέτειά του να συστήσουμε τον Αβέρωφ στον εικαστικό δημιουργό του, θα το απολαύσουμε σε αυτή την ταινία εδώ στην Τεχνόπολη».