Πέμπτη, 23 Σεπτεμβρίου, 2021

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ – Στην Ηγουμενίτσα σήμερα ο Γ. Πλακιωτάκης

Με φόντο τις δυναμικές κινητοποιήσεις των Δήμων Ηγουμενίτσας και Φιλιατών που ζητούν την άμεση εξαίρεση από την διαδικασία ιδιωτικοποίησης και την απόδοση τους στους Δήμους των εκτάσεων της χερσαίας ζώνης

 

Στην Ηγουμενίτσα και το λιμάνι θα βρεθεί σήμερα, Πέμπτη, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Ευάγγελο Κυριαζόπουλο.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, ο κ. Πλακιωτάκης θα επισκεφθεί στις 9:00 το πρωί τον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας, κατόπιν στις 10:00 την Π.Ε. Θεσπρωτίας και στις 12:30 το μεσημέρι τον Δήμο Ηγουμενίτσας όπου θα συναντηθεί με τους δημάρχους Ηγουμενίτσας, Φιλιατών και Παραμυθιάς.

Την ίδια στιγμή, οι Δήμοι Ηγουμενίτσας και Φιλιατών, οι φορείς και οι πολίτες ζητούν την άμεση εξαίρεση από την διαδικασία ιδιωτικοποίησης και την απόδοση τους στους Δήμους των εκτάσεων της χερσαίας ζώνης που χρησιμοποιούνται από τους πολίτες και που δεν απαιτούνται για λιμενικές δραστηριότητες.

Σε σχετική ανακοίνωση των δυο δήμων σημειώνονται μεταξύ άλλων και τα εξής: «Οι εκτάσεις αυτές αποτελούν ζωτικό χώρο για την Ηγουμενίτσα, τα Σύβοτα, την Πλαταριά και την Σαγιάδα, είναι χώροι άθλησης και πολιτισμού, είναι χώροι ελεύθερης κυκλοφορίας και ψυχαγωγίας και έχουν μεγάλη τουριστική, αναπτυξιακή και οικονομική σημασία για την περιοχή μας, τους πολίτες και την Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Μάλιστα οι δυο δήμοι δίνουν στη δημοσιότητα και τις ακόλουθες ερωτοαπαντήσεις επι του θέματος, ώστε να γίνει κατανοητό στο ευρύ κοινό.

Τι είναι η χερσαία ζώνη λιμένα;

Είναι η παράκτια έκταση όπου αναπτύσσονται δραστηριότητες και υποδομές,  αναγκαίες για την λειτουργία του λιμένα. Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, όπου υφίσταται Κρατικό Λιμενικό Ταμείο ή Οργανισμός Λιμένα δεν δύναται να ιδρυθεί Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και ως εκ τούτου η διαχείριση από τον Δήμο καθίσταται αδύνατη.

Σημειώνεται ότι οι διαχειριστές χερσαίων ζωνών λιμένα έχουν το δικαίωμα περίφραξης τους (Άρθρο 19 παρ. 5 Ν.2971/2001) αποκόπτοντας την πρόσβαση των πολιτών σε αυτές.

Τι περιλαμβάνει η χερσαία ζώνη λιμένα Ηγουμενίτσας;

Με τις υπ’ αρίθμ. 22705/24.08.1968, 22704/24.08.1968, 1193/20.04.1994 και 1194/20. 04.1994 αποφάσεις Νομάρχη Θεσπρωτίας ως χερσαία ζώνη λιμένα Ηγουμενίτσας έχει χαρακτηριστεί:

1. η περιοχή που εκτείνεται από το Μακρυγιάλι μέχρι την περιοχή «Ακρωτήρι» (Βιολογικός Καθαρισμός), συμπεριλαμβανομένων των ποδηλατοδρόμων, των γηπέδων τένις, της Νέας Παραλιακής, των οδών Εθνικής Αντιστάσεως και Αγίων Αποστόλων μέχρι και την Εγνατία οδό. Πρόκειται, εν ολίγοις για ολόκληρη την έκταση από την ρυμοτομική γραμμή της πόλης μέχρι και την θάλασσα, συμπεριλαμβανομένων και των εντός αυτής οδών.

2. ολόκληρη η παραλία της Πλαταριάς, συμπεριλαμβανομένων των τμημάτων που σήμερα διατίθενται για την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων και για τον περίπατο κατοίκων και επισκεπτών, καθώς και των παραλιών εκατέρωθεν της Πλαταριάς.

3. ολόκληρο το παραλιακό μέτωπο τον Συβότων, από την παραλία ΔΕΗ μέχρι και μετά την παραλία Μπέλα Βράκα, αλλά και το λιμανάκι των Συβότων, του χώρου δηλαδή ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων και περιπάτου κατοίκων και επισκεπτών.

4. το αλιευτικό καταφύγιο της Σαγιάδας, ο χώρος ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων, περιπάτου κατοίκων και επισκεπτών, πάρκινγκ οχημάτων, καθώς και η παραλιακή οδός. Το 2001, το Λιμενικό Ταμείο Ηγουμενίτσας μετατράπηκε σε Οργανισμό Λιμένα Ηγουμενίτσας Α.Ε., ενώ το 2002 υπεγράφη μεταξύ της ΟΛΗΓ Α.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου η Σύμβαση Παραχώρησης, με την οποία μεταβιβάζονται αδιακρίτως και χωρίς εξαιρέσεις, όλα τα ανωτέρω στην διαχείριση της ΟΛΗΓ Α.Ε. Αυτή η Σύμβαση Παραχώρησης δυστυχώς, ισχύει και σήμερα.

Τι ζητούν οι Δήμοι Ηγουμενίτσας και Φιλιατών;

Οι Δήμοι Ηγουμενίτσας και Φιλιατών ζητούν:

I. την άμεση τροποποίηση της από το 2002, σύμβασης παραχώρησης, ώστε να εξαιρεθεί από την διαχείριση της ΟΛΗΓ Α.Ε. το σύνολο των τμημάτων, τα οποία χρησιμοποιούνται από κατοίκους και επισκέπτες και που δεν απαιτούνται για λιμενικές δραστηριότητες και

II. την άμεση απόδοση των ανωτέρων τμημάτων στην πλήρη δικαιοδοσία των Δήμων.

Είναι εφικτή η εξαίρεση των αιτούμενων τμημάτων από την σύμβαση παραχώρησης με ταυτόχρονη μεταφορά τους στους Δήμους, ενώ βρισκόμαστε σε διαδικασία παραχώρησης του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΗΓ Α.Ε. σε ιδιώτη;

Στη διακήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας (Παράγραφο 1.7 σελίδα 3) αναφέρεται ότι «Στο πλαίσιο της Διαγωνιστικής Διαδικασίας, προβλέπεται η επαναδιαπραγμάτευση και τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης …» που σημαίνει ότι είναι εφικτή η εξαίρεση από την σύμβαση παραχώρησης των τμημάτων που ζητούν οι Δήμοι.

Ως εκ τούτου, πρέπει άμεσα να καθοριστούν τα τμήματα που θα παραχωρηθούν στους Δήμους και στην τοπική κοινωνία, καθώς και αυτά που θα παραμείνουν στην δικαιοδοσία της ΟΛΗΓ Α.Ε. υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς.

Τι θα γίνει με την έλευση του ιδιώτη στον μετοχικό σχήμα της ΟΛΗΓ Α.Ε.;

Σε περίπτωση μη εξαίρεσης των αιτούμενων, από τους Δήμους, τμημάτων από τη σύμβαση παραχώρησης, τότε αυτά θα περιέλθουν στη διαχείριση του ιδιώτη με ότι αυτό συνεπάγεται για την τοπική κοινωνία. Ως παράδειγμα, αναφέρουμε ενδεικτικά την περίπτωση της μη εξαίρεσης από τη σύμβαση παραχώρησης του κεντρικού παρκινγκ της πόλης, κατά την οποία ο ιδιώτης θα δύναται να το ορίσει για αποκλειστική χρήση των επισκεπτών του λιμένα, στερώντας με αυτό τον τρόπο, περίπου 300 θέσεις στάθμευσης από το κέντρο της πόλης. Επιπλέον σε περίπτωση μη εξαίρεσης από την σύμβαση παραχώρησης των τμημάτων που σήμερα τα καταστήματα εστίασης αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα σε Πλαταριά, Σύβοτα ή Σαγιάδα, η ΟΛΗΓ Α.Ε. δύναται να απαγορεύσει την ανάπτυξη αυτής της δραστηριότητας ή και να κατασκευάσει νέα καταστήματα στα εν λόγω σημεία προς όφελος της.

Επιμέλεια: Βασίλης Λούπας

ΔΗΜΟΦΙΛΗ