ΑΞΟΝΑΣ ΑΚΤΙΟ – ΑΜΒΡΑΚΙΑ – Νέα αναπτυξιακή προοπτική και για την ΉπειροΑΞΟΝΑΣ ΑΚΤΙΟ – ΑΜΒΡΑΚΙΑ – Νέα αναπτυξιακή προοπτική και για την Ήπειρο

Ο νέος αυτοκινητόδρομος παραδόθηκε επίσημα και τίθεται σε λειτουργία από το Σαββατοκύριακο – Συνδέει, απευθείας, την Ιόνια Οδό με το αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την Αμφιλοχία

 

 

 

Σε λειτουργία τίθεται από το ερχόμενο Σαββατοκύριακο ο νέος αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία, συνολικού μήκους 49 χλμ., ο οποίος, εκτός από τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας στους δρόμους της περιοχής, μειώνει τον χρόνο του ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα κατά περίπου 45 λεπτά.

Το έργο αυτό, αξίας 160 εκατ. ευρώ, όπως και τα περισσότερα στη χώρα μας, είχε τις δικές του περιπέτειες. Οι πρώτοι διαγωνισμοί ξεκίνησαν το 2009, οι εταιρείες που τότε το ανέλαβαν δεν το ολοκλήρωσαν και το μεγαλύτερο τμήμα του επαναπροκηρύχθηκε το 2019. Ανέλαβε, έπειτα από τον σχετικό διαγωνισμό, να το ολοκληρώσει η Μέτκα του Ομίλου Μυτιληναίου τον Νοέμβριο του 2020.

Το μεσημέρι της Τετάρτης, σε σημείο του νέου αυτοκινητόδρομου, πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση παράδοσής του παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα, του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, των Περιφερειαρχών Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας, Αλέξανδρου Καχριμάνη και Νεκτάριου Φαρμάκη και του επικεφαλής του Ομίλου Μυτιληναίου, Βαγγέλη Μυτιληναίου.

Πρόκειται για ένα ακόμη έργο το οποίο νέες προοπτικές στη Δυτική Ελλάδα, μειώνοντας ακόμη περισσότερο τις αποστάσεις από την Ιόνια οδό προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα, επομένως και με το νότιο κομμάτι σύνδεσης της Ηπείρου.

Ο άξονας αυτός μήκους 49 χιλιομέτρων, συνδέει πλέον την Ιόνια οδό, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας με το Άκτιο και με την ολοκλήρωση του έργου από το Άκτιο έως τον Άγιο Νικόλαο, η Λευκάδα γίνεται ακόμη περισσότερο προσβάσιμη, με την απόσταση από την Αθήνα να μπορεί να καλυφθεί σε τρεις ώρες και 20 λεπτά της ώρας και κυρίως με τη μέγιστη οδική ασφάλεια.

Επίσης όμως ο άξονας δίνει τη δυνατότητα και στην περιφέρεια της Ηπείρου να φτάσει πιο κοντά στην υλοποίηση ενός διαχρονικού αιτήματος και κατ’ ουσίαν της ίδιας της ανάγκης για την βελτίωση των οδικών προσβάσεων από την περιοχή της Πρέβεζας και για όλο το παραλιακό μέτωπο μέχρι το Μαυρομάτι.

Η λειτουργία του νέου αυτοκινητοδρόμου θα τονώσει επιπλέον και την αναπτυξιακή δυναμική της ευρύτερης περιοχής, διευκολύνοντας και επιταχύνοντας μετακινήσεις και μεταφορές, ενώ ταυτόχρονα θα βελτιώσει τη σύνδεση με την υπόλοιπη χώρα.

Για το τέλος μίας πονεμένης ιστορίας έκανε λόγο στην τοποθέτησή του ο Πρωθυπουργός που ενημερώθηκε σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου όταν έφτασε στο σημείο των εγκαινίων από τον κ. Σταιϊκούρα και τον υφυπουργό κ. Ταχιάο.

«Έβλεπα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τις επενδύσεις οι οποίες δρομολογούνται στην ευρύτερη περιοχή και πιστεύω ότι η ύπαρξη αυτού του δρόμου θα συνεισφέρει καθοριστικά, έτσι ώστε μία τόσο όμορφη, πλην όμως ανεξερεύνητη, γωνιά της πατρίδας μας να κεντρίσει περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον. Κατά συνέπεια, να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις απασχόλησης και καλύτερα εισοδήματα για όλους τους πολίτες. Και βέβαια θέλω να σταθώ, όπως πάντα, στην ειδική διάσταση που όλα αυτά τα οδικά έργα έχουν στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας», ανέφερε αρχικά ο κ. Μητσοτάκης.

Και άλλα έργα υποδομής

Παράλληλα, κατά την ομιλία του ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην δρομολόγηση και άλλων έργων υποδομής που χρόνιζαν εδώ και δεκαετίες και για τη Δυτική Ελλάδα αλλά και ευρύτερα, πλέκοντας το εγκώμιο των ελληνικών τεχνικών – κατασκευαστικών εταιρειών και τη δυνατότητα του κράτους να συνεργαστεί με όρους ειλικρίνειας, συνέπειας και προβλεψιμότητας.

«Ο Ε65, όλο το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα θα έχει παραδοθεί μέχρι τον Μάιο. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, τόσο πολύπαθο, ένα έργο με απίστευτα πολύ μεγάλες δυσκολίες, θα παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς τον Νοέμβριο του 2024. Και μέσα στο 2025, ο δρόμος Πατρών-Πύργου, θα είναι και αυτός έτοιμος.

Είμαι σίγουρος, λοιπόν, ότι αυτός ο δρόμος θα αλλάξει πράγματι την όψη όλης της Δυτικής Ελλάδας. Θα ξεκλειδώσει νέες σημαντικές αναπτυξιακές ευκαιρίες, θα εξυπηρετεί όμως, πρώτα και πάνω απ’ όλα, τους κατοίκους της περιοχής, που χωρίς διόδια σε έναν απολύτως ασφαλή δρόμο θα μπορούν επιτέλους να κινούνται χωρίς κάθε φορά που μπαίνουν στο αυτοκίνητο, όπως το λέμε λαϊκά, «να τρέμει το φυλλοκάρδι τους», κατέληξε ο κ. Μητσοτάκης.

Το υπουργείο Υποδομών

Στη δική του ομιλία ο υπουργός Υποδομών, Χρ. Σταϊκούρας έδωσε το στίγμα της σημασίας που έχει για την ευρύτερη περιοχή, η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου οδικού άξονα.

«Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, που αναβαθμίζει, πολύ-επίπεδα, το οδικό δίκτυο της χώρας. Γιατί, συντομεύει τις αποστάσεις, αυξάνει την οδική ασφάλεια των χρηστών, μειώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση και δίνει αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή. Ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία συνδέει, απευθείας, την Ιόνια Οδό με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας. Ο πολίτης θα οδηγεί σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Θα χρειάζεται, πλέον, περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα, κερδίζοντας 45 λεπτά κατά τη διαδρομή», τόνισε.

Έδωσε ακόμη και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης και άλλων έργων υποδομής στην ευρύτερη περιοχή και συγκεκριμένα:

Μέσα στο 2024, ολοκληρώνονται και οι συνδέσεις Βόνιτσα – Λευκάδα και Άκτιο – Άγιος Νικόλαος, με τις οποίες συμπληρώνεται η διαδρομή της σύνδεσης προς τη Λευκάδα.

Μέχρι το Πάσχα, παραδίδεται το τμήμα Λαμία – Καλαμπάκα του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος Ε65, συνολικού μήκους 136 χλμ.

Το Νοέμβριο του 2024, παραδίδεται το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Μέχρι το τέλος του έτους, εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί περίπου το 80% του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, μήκους 75 χλμ.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών Νικ. Ταχιάος στάθηκε περισσότερο στο ότι η Ελλάδα αποδεικνύει πως και στον τομέα των μεγάλων έργων υποδομής, έχει αφήσει πίσω της ένα παρελθόν περιπετειών και καθυστερήσεων.

«Κλείνουμε κεφάλαια. Αυτό το έργο είναι μία πολύ μεγάλη και σημαντική παρέμβαση. Βλέπουμε και την επόμενη μέρα μέσα από αυτή την παράδοση. Τα έργα πλέον δεν αποτελούν ένα άθροισμα “χύδην” παρεμβάσεων, αλλά αποτελούν ένα συγκροτημένο πλαίσιο, που πραγματικά αλλάζουν όλη την Ελλάδα. Μπορούμε να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Είμαστε σε μία περίοδο όπου πραγματικά μπορούμε να αλλάξουμε τον τόπο με σχέδιο. Μπορούμε να αλλάξουμε τον τόπο επειδή υπάρχει αυτή η καθημερινή επαφή της Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού με τις τοπικές κοινωνίες» τόνισε ο κ. Ταχιάος.

Θερμές ευχαριστίες επίσης προς την Κυβέρνηση και όλους όσοι βοήθησαν στην ολοκλήρωση του έργου εξέφρασε ο περιφερειάρχης Δυτ. Ελλάδας Νεκ. Φαρμάκης, ενώ χαιρετισμό απηύθυνε εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας ΜΕΤΚΑΤ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Μυτιληναίος.

Τι περιλαμβάνει το έργο

Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή παράπλευρων και κάθετων δρόμων, δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα, 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω και κάτω διαβάσεων.

Επιπλέον, με την εν λόγω εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία  με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.

Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.

Επιμέλεια: Βασίλης Λούπας