Μαρ
03

Αλλάζουν τα δεδομένα στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων
Εκτύπωση

Τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης αναμένουν οι δημόσιοι υπάλληλοι μετά την ανακοίνωση της μελέτης των υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών για την κατάσταση των αμοιβών και των επιδομάτων στο σύνολο του δημόσιου τομέα.
Μετά από πολύμηνες καθυστερήσεις η μελέτη είδε το φως της δημοσιότητας, δίνοντας ένα δείγμα της πρόθεσης της κυβέρνησης για τις αλλαγές στα μισθολογικά δεδομένα των δημοσίων υπαλλήλων, κυρίως με την περικοπή των επιδομάτων.
Στη μελέτη καταγράφονται 54 διαφορετικά επιδόματα, που κυμαίνονται από 35 ευρώ και ξεπερνούν ακόμη και το ποσό των 1.750 ευρώ, καθώς και 15 ειδικά μισθολόγια. Ακόμη αναγνωρίζεται πως κάποια επιδόματα είναι χαμηλά, όπως το οικογενειακό, και πως άλλα δεν εξυπηρετούν το σκοπό τους. Παράλληλα, καταγράφονται επιδόματα που θεωρούνται γραφικά ή παράλογα, όπως το επίδομα ρουχισμού.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του νομαρχιακού τμήματος Ιωαννίνων της ΑΔΕΔΥ Περικλή Γραβάνη, η μελέτη αναδεικνύει δύο βασικά ζητήματα που από την πρώτη στιγμή  υπερασπίζονται οι δημόσιοι υπάλληλοι. Πρώτον πως η πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων δεν είναι υψηλόβαθμη, όπως γενικότερα θεωρείται, και πως υπάλληλοι με τα ίδια προσόντα αμείβονται διαφορετικά επειδή βρίσκονται σε διαφορετικές υπηρεσίες.
Πάγιο αίτημα των δημοσίων υπαλλήλων είναι η διαμόρφωση ενός ενιαίου μισθολογίου που θα άρει τις αδικίες που αντιμετωπίζουν οι δημόσιοι υπάλληλοι όλα αυτά τα χρόνια. Σύμφωνα με τον κ. Γραβάνη, βασική προϋπόθεση είναι να σταματήσει η πολιτική των περικοπών και της λιτότητας που ακολουθείται από την κυβέρνηση.
Ο κ. Γραβάνης αναγνώρισε πως τα επιδόματα είναι πολλά στο δημόσιο τομέα, από την στιγμή που καλύπτουν περίπου το 40% με 45% του βασικού μισθού. Όπως σημείωσε όμως, οποιαδήποτε αλλαγή σε επίπεδο επιδομάτων δεν σημαίνει για τους δημόσιους υπαλλήλους περικοπή, αλλά ενσωμάτωση στον βασικό μισθό.
Τα δύο βασικά ζητήματα που αναδεικνύονται ακόμη είναι η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών του δημοσίου τομέα, δηλαδή η βελτιστοποίηση της σχέσης κόστους-αποτελέσματος και η καλύτερη διαχείριση και εξοικονόμηση δημοσίων πόρων -πέραν της μισθολογικής δαπάνης.
Βέβαια, δεν λείπουν και οι «πικρές αλήθειες» από την πλευρά της μελέτης,  που τονίζει πως το μισθολόγιο διαμορφώθηκε µε τρόπο αποσπασματικό, δεν υπηρετεί συγκεκριμένες αναπτυξιακές ή κοινωνικές προτεραιότητες, ενώ η αμοιβή δεν συνδέεται ούτε µε την ικανότητα του εργαζομένου, ούτε µε την απόδοσή του, ούτε με την ευθύνη και το ειδικό βάρος του ρόλου του. Επιπλέον, η σχέση μεταξύ εισαγωγικής και καταληκτικής αμοιβής είναι μικρή, ανεξαρτήτως του βαθμού εκπαίδευσης, κάτι που σημαίνει ότι ο υπάλληλος δεν βελτιώνει σημαντικά τη θέση του καθώς προχωρεί στην ιεραρχική κλίμακα. «Το παρόν μισθολόγιο εξομοιώνει από μισθολογικής άποψης τους υπαλλήλους που επιτυγχάνουν οριακή απόδοση με εκείνους που έχουν άριστη απόδοση», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΛΑΖΟΥ