Μια πονεμένη ιστορία 20 και πλέον ετών…

Το θέμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, ήρθε και πάλι στο προσκήνιο μετά τη δήλωση του Πρωθυπουργού και με αυτή την αφορμή, έχει ενδιαφέρον το πώς αντιμετώπισαν το συγκεκριμένο θέμα όλες οι κυβερνήσεις από το 2000 μέχρι σήμερα

Το μείζον ζήτημα της… απώλειας της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, έχει έρθει στο προσκήνιο της τοπικής επικαιρότητας, από το βράδυ της Τρίτης, όταν και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνέντευξή του στον Σταύρο Θεοδωράκη, έβαλε οριστικό τέλος (;) στα όποια σχέδια και… όνειρα των Ηπειρωτών.

Ωστόσο και… αναμένοντας πιθανώς το επόμενο διάστημα κάποιες διευκρινίσεις επί της ουσίας για το «φρένο» στην προοπτική επέκτασης της σιδηροδρομικής Εγνατίας, προς την Ήπειρο, προέκυψαν έντονες αντιδράσεις για την απώλεια του συγκεκριμένου έργου.

Με αφορμή αυτές τις εξελίξεις, σήμερα, υπενθυμίζουμε στο αναγνωστικό κοινό, με αφορμή και χθεσινό – εκτενές – ρεπορτάζ του Ioannina TV, πως προσέγγιζαν προηγούμενες Κυβερνήσεις το ίδιο θέμα, δηλαδή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου.

Ένα, ίσως από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα της πλήρους απαξίωσης, όπως αναφέρθηκε και στο ρεπορτάζ του Ioannina TV, ήταν οι ανακοινώσεις του τέως υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρ. Βερελή την περίοδο της Κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ επί Σημίτη από το 2000 έως το 2004.

Μάλιστα, τότε είχε γίνει και μια μεγάλη εκδήλωση στο Πνευματικό Κέντρο του δήμου Ιωαννιτών, όπου είχε εμφανιστεί το πρώτο και τελευταίο μέχρι σήμερα τρένο στην Ήπειρο, έστω σε… ψηφιακή μορφή. Ήταν μία αμαξοστοιχία που έκανε βόλτες στους τοίχους της αίθουσας «Β. Πυρσινέλλας», μέσω ψηφιακής απεικόνισης με τον υπουργό να ανακοινώνει τότε τον σχεδιασμό του ΟΣΕ και της Κυβέρνησης για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, κάτι βέβαια που ουδέποτε προχώρησε.

Οι επόμενες κυβερνήσεις

Όπως μας θύμισε και το ρεπορτάζ του Ioannina TV, οι επόμενες Κυβερνήσεις Καραμανλή, ούτε που άγγιξαν το ζήτημα, για να φτάσουμε στην Ελλάδα των μνημονίων, όπου φυσικά δεν υπήρχε ούτε ως αναφορά. Το θέμα άρχισε και πάλι να έρχεται στο προσκήνιο, όταν ο ΟΣΕ στα μέσα της δεκαετίας του 2010 εκπονούσε μελέτες επέκτασης του δικτύου του και προς την Ήπειρο, με τις οικονομικές συνθήκες όμως της χώρας να μην επιτρέπουν αισιοδοξία.

Από την άλλη όμως είχαμε, ενδιάμεσα και τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ (2015-2019), όπου ο τότε υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης δέχθηκε σχετική ερώτηση σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ Ιωαννίνων στις 8 Ιανουαρίου του 2016, στο περιθώριο περιοδείας του στα εργοτάξια της Ιόνιας Οδού.

Η απάντηση του κ. Σπίρτζη, ήταν ειλικρινής και δηλωτική της πραγματικής δυσκολίας για τη έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, βάζοντας και αυτός τότε τέλος στις συζητήσεις που είχαν επανέλθει στο προσκήνιο.

«Δεν είμαι από τους ανθρώπους που είναι της λογικής, ότι θα σας φέρουμε και θάλασσα και αντίστοιχα, ότι θα σας φέρουμε και τρένο, όχι για την επόμενη τριετία, αλλά για τα επόμενα αρκετά χρόνια. Η σιδηροδρομική Εγνατία στο σύνολό της, αν θέλουμε να φτάσει από την Αλεξανδρούπολη στην Ηγουμενίτσα, είναι ένα έργο που ιδιαίτερα από τη Δυτ. Μακεδονία στην Ήπειρο, δε διπλασιάζει απλώς το κόστος του, αλλά το υπερδιπλασιάζει. Γνωρίζετε το ιδιαίτερο ανάγλυφο και πιστεύω, ότι επειδή και οι οικονομικοί πόροι δεν είναι άπειροι στη χώρα μας τα χρόνια που περνάμε, θα πρέπει να έχουμε όλοι και μία διαφανέστατη ιεράρχηση των έργων υποδομής που χρειάζεται η χώρα και η παραγωγική της ανασυγκρότηση», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης.

Η Μ. Τζούφη

Τέλος, σε χθεσινές της δηλώσεις η βουλευτής Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Μερόπη Τζούφη στάθηκε στο ότι ο Πρωθυπουργός δεν απαξίωσε μόνο την Ήπειρο και τους Ηπειρώτες με αυτήν του τη δήλωση, αλλά εξέθεσε και τους τοπικούς βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος και τον Πρόεδρο της Βουλής, που σε διάφορες στιγμές είχαν προβεί σε εξαγγελίες, ανακοινώσεις και σχετικές δεσμεύσεις για τη θετική στάση και την αποφασιστικότατα της Κυβέρνησης να προχωρήσει.

«Αυτό που έχει σημασία είναι πως νιώθουν οι συμπολίτες μας που βλέπουν τον τόπο τους να υποβαθμίζεται. Που μαθαίνουν τηλεοπτικά πως η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου αποτελεί για την κυβέρνηση σενάριο φαντασίας. Πρόκειται για την ίδια κυβέρνηση που με τις αποφάσεις της κακοποιεί διαρκώς το περιβάλλον, αρνείται να εκδώσει το ΠΔ για τη λίμνη Παμβώτιδα και να δημοπρατήσει την οδική σύνδεση Ιωαννίνων-Κακαβιάς και που προχωρά την υπόθεση των εξορύξεων στην Ήπειρο, ενώ η ευρωπαϊκή κατεύθυνση για το ενεργειακό ζήτημα και την κάλυψη των αναγκών είναι στην αντίθετη τροχιά», σημείωσε η κα Τζούφη.