Φυσικό αέριο στα Γιάννενα με βυτιοφόρα και βλέπουμε…

Η ΡΑΕ απέρριψε την πρόταση του ΔΕΣΦΑ για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στα Γιάννενα μέσω του λιμένα Ηγουμενίτσας – Το τοπικό δίκτυο διανομής του ΔΕΔΑ για οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές στα Γιάννενα θα προχωρήσει βάσει χρονοδιαγράμματος

Με φορτηγά βυτιοφόρα από τη Ρεβυθούσα και την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών που σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία θα τροφοδοτείται το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της πόλης των Ιωαννίνων, αφού η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας απορρίφθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία μετέθεσε την οριστική της απόφαση για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της περιόδου 2023-2032.
Η σχετική ανακοίνωση της ΡΑΕ, δεν επηρεάζει άμεσα το έργο που έχει δημοπρατήσει η ΔΕΔΑ εδώ και μήνες για την κατασκευή ενός μικρού τμήματος με δίκτυα και δεξαμενές φυσικού αερίου για οικιακούς και εμπορικούς καταναλωτές στα Γιάννενα, με τη βασική εγκατάσταση στη ΒΙΠΕ.
Ωστόσο, το ζήτημα που τίθεται πλέον έχει να κάνει με τις προοπτικές της σύνδεσης της πόλης των Ιωαννίνων με το δίκτυο φυσικού αερίου μέσω αγωγών, αφού το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ έχει πλέον αρκετούς αστερίσκους μεταξύ αυτών και εκείνους που αφορούν στην πόλη των Ιωαννίνων.
Προς το παρόν το σχέδιο για τα Ιωάννινα βγαίνει εκτός του προγραμματισμού με τη Ρυθμιστική Αρχή να παραπέμπει και σε συνάντηση μεταξύ του Διαχειριστή και των ΔΕΔΑ και Hengas αντίστοιχα, σχετικά με τις έντονες αντιδράσεις που προκλήθηκαν κατά τη δημόσια διαβούλευση λόγω της αλλαγής σχεδίων και της χρονικής μετάθεσης συγκεκριμένων έργων.
Οι τρεις λύσεις για τα Γιάννενα
Οι λύσεις που είχαν εξεταστεί για το δίκτυο φυσικού αερίου προς την Ήπειρο και τα Ιωάννινα ήταν τρεις:
(α) κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, ως προέκταση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας προς την Ήπειρο, με CAPEX 156 εκατ. ευρώ
(β) μεταφορά ΥΦΑ από την εγκατάσταση small-scale LNG (ssLNG) της Ρεβυθούσας σε ειδική δεξαμενή στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και από εκεί με βυτιοφόρα στα Ιωάννινα, με CAPEX 85,14 εκατ. ευρώ.
(γ) μεταφορά ΥΦΑ από την εγκατάσταση small-scale LNG της Ρεβυθούσας σε ειδική δεξαμενή στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και από εκεί με αγωγό στα Ιωάννινα, με CAPEX 106,8 εκατ. ευρώ.
Δεδομένων αυτών, ο ΔΕΣΦΑ πρόκρινε ως οικονομικά προσφορότερη λύση την δεύτερη εναλλακτική και εισηγήθηκε τη συμπερίληψη του έργου με κόστος 85 εκατ. ευρώ, όσο δηλαδή το CAPEX της. Στο ποσό αυτό, όπως αναφέρεται, περιλαμβάνονται κόστη για τη διαμόρφωση προβλήτα υποδοχής πλοίων και την εκφόρτωση ΥΦΑ στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης, καθώς και για την αγορά του πλοίου και των βυτιοφόρων.
Το σκεπτικό της απόρριψης
Η ΡΑΕ δεν εγκρίνει προς το παρόν το εν λόγω έργο για τους ακόλουθους λόγους:
• Από την ανάλυση του Διαχειριστή, η λύση τροφοδότησης μέσω ssLNG δεν είναι σημαντικά οικονομικότερη σε σχέση με την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, η οποία κατά τα άλλα ενδείκνυται. Από τα στοιχεία της μελέτης καθίσταται σαφές ότι μακροπρόθεσμα (περισσότερα από τα 12 χρόνια), η εναλλακτική του αγωγού υψηλής πίεσης προκύπτει οικονομικότερη.
• Σε κάθε περίπτωση, η Αρχή δεν έχει αποφανθεί σε σχέση με το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των εικονικών αγωγών, η διαχείριση των οποίων έως τώρα έχουν ανατεθεί στους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής. Σύμφωνα δε με την ίδια απόφαση, η δραστηριότητα της μεταφοράς του φυσικού αερίου με βυτιοφόρα ή πλοία παραμένει ανταγωνιστική και παρέχεται στον Διαχειριστή Διανομής από τρίτο μέσω διαγωνισμού. Συνεπώς, δεν θα ήταν δυνατή η έγκριση του έργου όπως παρουσιάζεται από τον ΔΕΣΦΑ χωρίς την κατάρτιση συνολικού ρυθμιστικού πλαισίου.
• Η Αρχή οφείλει να αναμένει το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, πριν προχωρήσει στην έγκριση νέων μεγάλων επενδυτικών έργων φυσικού αερίου που υπάρχει περίπτωση να μην χρησιμοποιηθούν επαρκώς (stranded assets).
Συνεπώς, η απόφαση μετατίθεται για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032.