Κυριακή, 5 Δεκεμβρίου, 2021

ΚΛΕΜΜΕΝΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ – Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η ακροαματική διαδικασία

Συνεχίστηκε χθες με τις καταθέσεις των μαρτύρων κατηγορίας και συγκεκριμένα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ιωαννίνων κ.κ. Μάξιμου και του διευθυντή της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Πολιτιστικών Αγαθών του Υπ. Πολιτισμού – Σήμερα η συνέχιση της διαδικασίας

 

Με έντονο και εξαιρετικό ενδιαφέρον, συνεχίστηκε και χθες η δίκη για τη λεηλασία εκκλησιών και μονών στην Ήπειρο και σε άλλες περιοχές από αρχαιοκάπηλους.

Η χθεσινή ακροαματική διαδικασία συνεχίστηκε με τις καταθέσεις των μαρτύρων κατηγορίας και ειδικότερα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ιωαννίνων κ.κ. Μάξιμου και του διευθυντή της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης και Πολιτιστικών Αγαθών του Υπ. Πολιτισμού κ. Πανουτσόπουλου.

Σε εκτενές ρεπορτάζ του Ioannina TV, τονίστηκε πως και οι δύο καταθέσεις είχαν εξαιρετικό ενδιαφέρον κυρίως κατά τη διάρκεια της «βροχής» των ερωτημάτων που δέχθηκαν από την υπεράσπιση των κατηγορουμένων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η υπεράσπιση του δεύτερου κατηγορούμενου λίγο μετά τις 2 το μεσημέρι ενημέρωσε την έδρα ότι θα χρειαστεί πλέον των τριών ωρών για να εξετάσει τον κ. Πανουτσόπουλο, κάτι που ξεκίνησε χθες και θα συνεχιστεί σήμερα το πρωί.

Ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων κ. Μάξιμος αναφέρθηκε σε μία ιστορία που πλήγωσε και εξακολουθεί να πληγώνει την τοπική και την ελλαδική εκκλησία ενώ δήλωσε πως βρίσκεται σε δύσκολη θέση βλέποντας τον πρώην πρωτοσύγκελο στη θέση του πρώτου κατηγορουμένου.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ioannina TV, κατά την κατάθεσή του ξεκαθάρισε ότι δεν έχει στοιχεία ενοχής για κανέναν από τους κατηγορούμενους επισήμανε όμως με αφορμή τον εντοπισμό δύο Ευαγγελίων της Μητρόπολης σε βιβλιοδετείο ιδιοκτησίας ενός εκ των κατηγορουμένων, ότι δεν υπήρξε ποτέ κάποιο πρωτόκολλο ούτε ο ίδιος παρέλαβε, όταν ανέλαβε κάτι σχετικό με παραδόσεις ή διαθέσεις κειμηλίων και εικόνων της Μητρόπολης σε τρίτους.

«Έχουμε εμπιστοσύνη στην ελληνική δικαιοσύνη, συνεργαζόμαστε με όλους και αισιοδοξούμε ότι θα αποδοθεί η δικαιοσύνη», σημείωσε αρχικά για να προσθέσει στη συνέχεια μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παράμετρο που έχει να κάνει με την διαφορετική προσέγγιση μεταξύ υπουργείων της χώρας στο ζήτημα του επαναπατρισμού των εικόνων που έχουν εντοπιστεί στο εξωτερικό.

«Το Υπ. Πολιτισμού λέει ότι ο επαναπατρισμός γίνεται με την παράδοση στις προξενικές αρχές, όμως οι ιδιώτες λένε ότι αφού δεν διώκονται, μπορούν να τις χαρίσουν όπου επιθυμούν. Το υπ. Εξωτερικών από την άλλη λέει ότι μπορεί να τις παραλάβει το ίδιο και να τις παραδώσει στις προξενικές αρχές αλλά η διαδικασία για το υπ. Πολιτισμού είναι διαφορετική. Υπάρχουν δύο εικόνες που έχουν κλαπεί από το Μακρίνο σε γκαλερί στο Ντύσελντορφ, υπάρχει η πρόθεση να παραδοθούν και δε γνωρίζουμε τη διαδικασία», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σημαντική εξέλιξη

Όπως αναφέρθηκε και στο ρεπορτάζ του Ioannina TV, περισσότερο ενδιαφέρουσα ήταν η κατάθεση του κ. Πανουτσόπουλου από τη Γενική Διεύθυνση Τεκμηρίωσης του υπ. Πολιτισμού που ασχολήθηκε με την υπόθεση από το 2009. Ο ίδιος τόνισε αρχικά πως είναι βέβαιος ότι πρόκειται για σπείρα που χτυπούσε με συγκεκριμένη μεθοδολογία, απομονωμένες και απόμερες κατά βάση εκκλησίες.

Αναφορικά με τον εντοπισμό κλεμμένων εικόνων στάθηκε στην πρώτη κατάσχεση που έγινε για τρεις εικόνες από το Κουκούλι και την Τσαγκαράδα Πηλίου το 2010 με τον Περιφερειάρχη Αλ. Καχριμάνη να «υποδύεται» τον αγοραστή σε παλαιοπώλη στο Μοναστηράκι.

Ακολούθως η σημαντικότερη κατάθεση για τις αρχές όπως είπε, ήταν του ιδιοκτήτη της Temple Gallery στην Μητροπολιτική Αστυνομία του Λονδίνου, ότι τις εικόνες τις είχε παραλάβει από τον δεύτερο κατηγορούμενο.

Δήλωσε σίγουρος αφού έχει γίνει η ταυτοποίηση, ότι πρόκειται για τις εικόνες που είχαν κλαπεί από διάφορες εκκλησίες της Ηπείρου και όχι μόνο ενώ προς επίρρωση των ισχυρισμών του πρόσθεσε πως ο ίδιος κατηγορούμενος μετά τη δημοσιότητα που έλαβε η υπόθεση πήγε στην ίδια γκαλερί και πήρε πίσω έξι από τις εικόνες που είχε δώσει, οι δύο εκ των οποίων θεωρούνται οι σημαντικότερες από το σύνολο όσων έχουν κλαπεί.

Πρόκειται για μία εικόνα από τον Ελαφότοπο Ζαγορίου και άλλη μία από τον ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών της Πάρου. Εικόνες έχουν βρεθεί ακόμη στην Ολλανδία, τη Γερμανία και τη Ρωσία, όμως η διαδικασία επαναπατρισμού είναι δύσκολη, ειδικά στην τελευταία περίπτωση αφού η Ρωσία δεν αναγνωρίζει το πλαίσιο της Ε.Ε. και το ελληνικό κράτος έχει ζητήσει πραγματογνωμοσύνη για να επιβεβαιωθεί ότι πρόκειται για τις κλαπείσες εικόνες από την Ελλάδα.

Για τον κ. Πανουτσόπουλο η απόδειξη ότι πρόκειται για τις κλεμμένες εικόνες είναι και το ότι δεν εντοπίστηκαν νόμιμα παραστατικά κυριότητας, κάτι όμως που διαψεύστηκε από τον δεύτερο των κατηγορουμένων με την υπεράσπιση να προσκομίζει στο δικαστήριο τιμολόγια αγοράς των εικόνων από την Κωνσταντινούπολη.

Από το σημείο εκείνο επικράτησε μεγάλη ένταση με το στέλεχος του υπ. Πολιτισμού να τονίζει πως η Κωνσταντινούπολη είναι το μεγαλύτερο «πλυντήριο» για τέτοιες περιπτώσεις, αναφέροντας παράλληλα τα ονόματα κορυφαίων οίκων δημοπρασιών του εξωτερικού που κατηγορούνται για κλεπταποδοχή με την ίδια διαδικασία.

Ο Ν. Γκόντας

Τέλος, χθες, ο συνήγορος υπεράσπισης ενός εκ των κατηγορουμένων Νικ. Γκόντας σε δηλώσεις του τόνισε πως το υλικό της δικογραφίας είναι ελλιπές και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να περιπλέκεται η διαδικασία στο δικαστήριο.

«Δεν υπάρχουν τα στοιχεία για μία ολοκληρωμένη δικογραφία και θα πρέπει να εξακριβωθεί η πιθανή εμπλοκή περισσότερων ανθρώπων που ενώ έπρεπε να είναι στο εδώλιο, δε βρίσκονται καν στην αίθουσα».

Η δίκη συνεχίζεται σήμερα το πρωί.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ