ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ – Ένα βήμα πριν τις… καλένδες τα οδικά έργα;

Στο ζενίθ η αγωνία και στους τοπικούς φορείς, καθώς ενδέχεται να μην εκτός χρηματοδότησης από το Ταμείο, τόσο ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, όσο και η ολοκλήρωση του Ε65

 

Ολοκληρώνεται το έργο της περικοπής έργων προϋπολογισμού 12 δισ. ευρώ από οδικές, σιδηροδρομικές και ενεργειακές υποδομές «παλιάς γενιάς» από το σχέδιο του Εθνικού Προγράμματος Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ώστε τα έργα που θα ενταχθούν στο τελικό πρόγραμμα να πληρούν τα κριτήρια συμβατότητας της Ελλάδας αλλά και της ΕΕ.

Η αρχική πρόταση της Ελλάδας περιείχε δημόσια έργα εθνικής σημασίας προϋπολογισμού 28 δισ. ευρώ, έναντι δεσμευμένων επιχορηγήσεων για την Ελλάδα ύψους 16,4 δισ. ευρώ.

Η «υπερδέσμευση» πόρων κατά 12 δισ. ευρώ έγινε σκόπιμα, με στόχο να μπορούν να αφαιρεθούν εκ των υστέρων έργα, τα οποία δεν θα εξυπηρετούν τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για 20% ψηφιακά έργα και 37% έργα της πράσινης μετάβασης, αλλά και τα «ελληνικά» κριτήρια.

Ότι, δηλαδή, κάθε έργο θα πρέπει να έχει ωριμάσει σε ό,τι αφορά την προετοιμασία του και να είναι εφικτό να ολοκληρωθεί στο χρονοδιάγραμμά του και με τον αρχικό προϋπολογισμό.

Για την Ήπειρο, το μεγαλύτερο έργο που στόχος ήταν να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, ήταν ο άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, ενώ παράλληλα η Κυβέρνηση θέλει να εντάξει και την ολοκλήρωση του Ε-65.

Μετά τις τελευταίες εξελίξεις και αν τελικά αποβεί άκαρπη η ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, τότε είναι αδύνατο να βρεθεί πηγή χρηματοδότησης για την κατασκευή του άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά. Οι διαπραγματεύσεις της Ελλάδας με την Κοινότητα για το πακέτο των έργων είναι σε εξέλιξη χωρίς κανείς να είναι σε θέση να εκτιμήσει την έκβαση που θα έχουν.

Ωστόσο, στη διαβούλευση που ξεκίνησε εντός και εκτός Ελλάδας, προέκυψαν και θέματα που δεν ήταν από την αρχή γνωστά.

Προβλήματα που αφορούν τη συμβατότητα έργων μεγάλου προϋπολογισμού, τα οποία θεωρούνται «κλασικές» δημόσιες επενδύσεις οι οποίες δεν έγιναν κατ’ αρχήν δεκτές από την Ε.Ε.

Συγκεκριμένα:

Το πρώτο θέμα αφορά τις οδικές υποδομές. Οι Βρυξέλλες δεν θέλουν να χρηματοδοτήσουν μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης τέτοιου είδους έργα. Η Ελλάδα είχε ήδη προτείνει έργα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης και ο Β65, συναντώντας την άρνηση των κοινοτικών αρχών. Σε αυτήν την φάση συνεχίζεται η διαβούλευση, αλλά κανείς δεν ξέρει τι θα ενταχθεί τελικά στις χρηματοδοτήσεις και τι θα μείνει απ’ έξω.

Το δεύτερο θέμα αφορά τους σιδηροδρόμους. Έγινε κατ’ αρχήν αποδεκτός ο εξηλεκτρισμός σε τμήματα του βασικού δικτύου, αλλά κρίνονται μη συμβατές προς χρηματοδότηση οι επεκτάσεις του.

Το τρίτο θέμα αφορά το φυσικό αέριο. Προτάσεις για επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου απορρίφθηκαν από τις επιλεξιμότητες του Ταμείου Ανάπτυξης, καθώς η αύξηση της κατανάλωσης φυσικού αερίου δεν συνάδει με τις κατευθύνσεις της πράσινης ατζέντας της ΕΕ.