ΙΩΑΝΝΙΝΑ – Σε ευρωπαϊκά πρότυπα η κίνηση στους κυκλικούς κόμβους

Μετά από χρόνια και με την ολοκλήρωση των νέων κυκλικών κόμβων στο Λεκανοπέδιο και στο κέντρο της πόλης, όλοι οι κόμβοι εναρμονίζονται στους ίδιους κανόνες κυκλοφορίας, στις ίδιες ρυθμίσεις και την ομοιόμορφη σήμανση

 

Σε μια κίνηση με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα και όπως έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια, προχωρά η Δημοτική Αρχή Ιωαννίνων, με την σταδιακή ολοκλήρωση όλων των νέων κυκλικών κόμβων στο Λεκανοπέδιο και το κέντρο της πόλης.

Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό την Τρίτη, η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ιωαννιτών, προχώρησε στη σύνταξη μελέτης για την ρύθμιση προτεραιότητας και την κίνηση στους κυκλικούς κόμβους. Έτσι όλοι οι κόμβοι εναρμονίζονται στους ίδιους κανόνες κυκλοφορίας, στις ίδιες ρυθμίσεις και την ομοιόμορφη σήμανση.

Η μελέτη υποβλήθηκε στην Επιτροπή Κυκλοφοριακών Θεμάτων και εγκρίθηκε κατά την συνεδρίαση της Τρίτης.

Με την απόφαση αυτή μπαίνει τέλος σε μία δυσαρμονία που γινόταν ολοένα και πιο φανερή τους τελευταίους μήνες μετά την παράδοση σε χρήση των κυκλικών κόμβων. Η προτεραιότητα των οχημάτων στους κυκλικούς κόμβους που προϋπήρχαν στον αστικό ιστό γινόταν κατά περίσταση, με μία συνθήκη που χιλιάδες οδηγοί είχαν συνηθίσει.

Οι ίδιοι οδηγοί όμως βρέθηκαν μπροστά σε μία νέα πραγματικότητα με τους νέους κυκλικούς κόμβους, όπως στο Δικαστικό, στη Δομπόλη, στη «Συνάντηση» στη Λιμνοπούλα και στους κόμβους που κατασκευάζονται στη λεωφόρο Νιάρχου, όπου ισχύει κατ’ αποκλειστικότητα η προτεραιότητα όσων κινούνται στον κυκλικό κόμβο.

Σε δηλώσεις του ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Γιώργος Αρλέτος, είπε πως το σύνολο των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δεν τροποποιεί ουσιαστικά αλλά ρυθμίζει οργανωμένα την κυκλοφορία και βοηθά στην επίτευξη συνθηκών ελεύθερης ροής για τα οχήματα.

Σημειώνεται ότι στη μελέτη έγινε προσπάθεια να διατηρηθεί ο μεγαλύτερος αριθμός υφιστάμενων ρυθμιστικών και πληροφοριακών πινακίδων ενώ αντικαθίστανται μόνο αυτές που δεν συμφωνούσαν με τις προδιαγραφές.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην εισήγηση της υπηρεσίας «το σύνολο των προτεινόμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δεν τροποποιεί ουσιαστικά αλλά ρυθμίζει περισσότερο οργανωμένα την υφιστάμενη κυκλοφορία και βοηθά στην επίτευξη συνθηκών ελεύθερης ροής για τα οχήματα και δεν επηρεάζει τις υπηρεσίες οδικής μαζικής μεταφοράς. Η κίνηση πεζών και ΑμεΑ θα πρέπει να γίνεται απρόσκοπτα από και προς όλες τις κατευθύνσεις με ιδιαίτερη ασφάλεια και όλες οι διαμορφώσεις για την εξυπηρέτησή τους θα πρέπει να ακολουθούν τις ισχύουσες προδιαγραφές».

Οι βασικές αρχές

Οι βασικές αρχές κυκλοφορίας εντός του κυκλικού κόμβου είναι οι ακόλουθες:

– η παραχώρηση προτεραιότητας να επικρατεί σε όλες τις εισόδους, δηλαδή να δίνεται προτεραιότητα στα οχήματα που βρίσκονται στο δακτύλιο κυκλοφορίας έναντι των οχημάτων που φτάνουν στην πρόσβαση. Λόγω της ορατότητας που υπάρχει ο οδηγός  που εισέρχεται στον κόμβο δεν είναι υποχρεωμένος να σταματήσει εάν διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει άλλο όχημα εντός του κόμβου. Έτσι, η παραχώρηση προτεραιότητας σημαίνεται με ανάποδο τρίγωνο (παραχώρηση προτεραιότητας) και όχι με πινακίδα STOP.

– η παραχώρηση προτεραιότητας στα οχήματα που βρίσκονται κινούμενα μέσα στο δακτύλιο κυκλοφορίας.

– η απαγόρευση στάσης και  στάθμευσης τόσο κατά την προσέγγιση στον κόμβο όσο και εντός αυτού.

– η είσοδος των οχημάτων στο δακτύλιο να γίνεται δεξιόστροφα, ενώ μέσα στο δακτύλιο αυτά κινούνται αριστερόστροφα.

Που θα γίνουν οι ρυθμίσεις

Οι ρυθμίσεις σύμφωνα με την μελέτη που έγινε αφορούν τους ακόλουθους κόμβους:

– Λεωφόρου Δωδώνης – Βελισαρίου και Αγίου Κοσμά

– Λεωφόρου Αρχ. Μακαρίου – Ίκκου – Πατσιμάδη και Χρ. Κατσάρη

– Λεωφόρου Γεωρ. Γεννηματά και Στρ. Βογιάνου

– Λεωφόρου Αρχ. Μακαρίου – Κενάν Μεσαρέ – Βογιάνου και 21ης Φεβρουαρίου

– Σάββα Νικολάτου – Γ. Περιδή και Αγ. Κωνσταντινίδη

– Άρη Βελουχιώτη – Κυρίλλου Λουκάρεως – Εφύρας και Πανδοσίας

– Σουλίου – Δομπόλη – Άρη Βελουχιώτη – Ναπ. Ζέρβα και Μπίτη

– Λεωφ. Στρατηγού Μακρυγιάννη – Ίωνος Δραγούμη – Ρήγα Φεραίου -Φιλικής Εταιρείας και Τσάρα-Φίλιου

– Σαμουήλ – Τεπελενίου – Δεσποτάτου Ηπείρου – Δοσιθέου Φιλίτου και Μ. Γεωγράφου.